wikkeling der verwonnen volken. Tschin-gis-kan heeft van de Gele zee tot aan den Oder slechts brand en moord gesticht. Mahomed en zijne opvolgers hebben een nieuw leven te voorschijn geroepen, en een groot gedeelte der aarde vervormd met 't zwaard en met eene dichterlijke spreuk.
Reden genoeg, om te vragen: wie was mahomed? - en wat heeft hij gedaan? Inderdaad is het jammer, dat eerst acht eeuwen na hem de eerste levensbeschrijving van dien zonderlingen man het licht zag. Sedert is er veel over hem geschreven; doch meest altijd eenzijdig: de een ziet enkel den bedrieger in hem, de ander plaatst hem in een geheel romantisch licht.
De onbekende Schrijver van dit werkje heeft getracht mahomed voor te stellen zoo als hij inderdaad is geweest. Zien wij, of hij geslaagd is. Vooraf gaat eene aardrijkskundige beschrijving en geschiedenis van Arabië, voor de bekendwording met mahomed onmisbaar. Een volgend Hoofdstuk beschrijft het leven, 't werk en 't lot van den voorgewenden profeet. Daarna wordt zijn karakter, doch met een al te Westersch oog bezien. Wij zijn 't eens, dat mahomed een bedrieger was, maar de Schrijver dringt niet genoeg in den geest van zijnen held; in zijnen toestand, en in de gebeurtenissen, die hem tot een bedrieger vormden. Er was immers nog iets anders dan het zwaard, dat zijne vijanden dwong voor hem de knie te buigen, en moge hij door zinnelijke voorstellingen zijne aanhangers tot verachting des doods hebben gestemd, hij ontnam hun nok waar ze op de aarde bijzonder gehecht aan waren: den wijn, den sterken drank, en het dobbelspel.
Het vierde Hoofdstuk handelt over de godsdienst van mahomed en den Koran. Hier hadden wij meer uitvoerigheid gewenscht, en daarvoor het volgende Hoofdstuk over de geschiedenis van het Islamismus wel willen missen.
De beoordeeling van het Islamismus is voor óns altijd eene veroordeeling van mahomed, omdat er geen bewijs is van de zending, die hij voorwendde. Minder begrijpen