Bijbelsche geschiedenis, gelijk de tweede (Exod. xi: 1-xiii-16), de derde (Lev. i-viii), de vierde (jos. xiii-xxi), de zesde (neh. x-xii) en de zevende (esth. v: 5b-vii: 10). Wij behoeven niet te zeggen, dat die behandeling geenszins bestaat in eene doorloopende verklaring der verzen van den tekst, 't zij afgewisseld, 't zij gevolgd door praktikale aanmerkingen. De hoogst bekwame Prediker beschouwde het gekozen gedeelte des Bijbels als één geheel, overzag het als zoodanig, en gaf het aldus zijnen hoorderen ter beschouwing. Daarbij kwam hem niet alleen zijn helder inzien in de Schrift-zelf te stade, maar vaak ook zijn vernuft, waarvan b.v. de laatste Bijbeloefening (de eenige tevens uit het N.V.) eene even schoone als kunstelooze proeve levert. Het wonder op de bruiloft te Kana en de tempelreiniging hebben schijnbaar weinig met elkander gemeen; maar de scherpzinnige van campen noemde zijne Bijbeloefening: jezus eerste wonder in den kring der Zijnen, en Zijne eerste optreding in den tempel, en nu gevoelt men gemakkelijk, hoe diep en vruchtbaar deze hoogst eenvoudige aaneenknooping het stuk maakt. Zoo heeft ook de vierde tot hoofdonderwerp: de verdeeling van het land Kanaän, en de vijfde: Gods alomtegenwoordige, almagtige en genadige heerschappij ten beste van de kinderen der menschen. De hoorder ontving alzoo, en de lezer ontvangt nu ook éénen indruk, en dat geschiedt zonder dat de leeraar ergens zijne toevlugt neemt of behoeft te nemen tot gewrongen zamenstellingen of kunstmatige, maar stijve indeeling. Van deze, gansch niet gering te schatten vaardigheid in het kiezen van en getrouw blijven
aan ééne hoofdzaak levert deze bundel proeven, die aankomende en zelfs ook wel ervaren predikers den uitmuntenden overledene niet zonder nut voor zich-zelven zullen afzien. Wij behooren niet tot de blinde laudatores temporis acti, maar mogen 't evenwel niet ontveinzen, dat wij met leedwezen zien, hoe de hedendaagsche predikmanier zich afslooft in kunstige schetsen en vernuftige verdeelingsopgaven, waarin slechts weinigen slagen zonder nabootsing te verraden en het natuurlijke op te offeren.