bogen voor den standerd der halve Maan, werd geheel Europa door het Christelijk beginsel voorbereid, om eenmaal stoffelijk en zedelijk de wereld te beheerschen.
De schok, welke de kerkelijke omwenteling der zestiende eeuw te weeg bragt, belemmerde eenen tijd lang de gehoorzaamheid aan het woord van den éérsten Zendeling, die gekomen is van boven. Maar de Roomsche Kerk, zoo ras zij van dien schok hersteld was, gordde zich weder aan, om in Amerika en in Azië het Evangelie te verkondigen, en de Protestanten, wien het zoo veel inspanning kostte zich te vestigen en tegen onbroederlijke aanranding te verdedigen, zonden welhaast mede hunne geloofshelden uit, om veroveringen te maken op dwaling en ongeregtigheid. Men zag van lieverleê uit de oude en uit de nieuwe wereld mannen over de breede wateren stevenen, niet om goud of zilver te halen, maar om aan de kusten van Zuid-Afrika en Australië, in het kolossale Indië, en op de eilandengroep van den Oostindischen Archipel, liefde en vrede te brengen in de leer van het kruis.
Het is waar, en vooral geldt dit van ons Vaderland, het werk der zending wekte langen tijd niet veel opmerking en belangstelling. Het ging bijkans buiten de gemeente om, en bleef aan enkele ijvervolle voorstanders van het rijk des Heeren overgelaten. Sedert eenige jaren echter gaan de oogen open, het gemoed wordt warm, en de zending wordt nu een werk der Gemeente. Weldra zal het eene zaak zijn, met haar bestaan geheel vereenzelvigd. Daartoe heeft de krachtige hand, welke Directeuren van het Nederlandsch Zendelinggenootschap aan den ploeg hebben geslagen, de stem, die zij doen hooren, en de verschijning van gutzlaff, dien zij, vier-en-twintig jaren geleden, hebben uitgezonden, veel bijgedragen.
De Heeren van der meer en verbruggen hebben gemeend dien opgewekten geest te moeten bevorderen, door het Nederlandsch publiek dit zevental voorlezingen uit hoffmanns Missions Stunden aan te bieden. Naar waarheid getuigt de Vertaler van den Hoogleeraar: ‘De Schrijver