zen herinneren ook die der Maleijers en andere bewoners der Oostindische eilanden. In eenige Siamesche muzijkstukken legt zich veel hartstogtelijkheid aan den dag, zonder dat men er een' eenigen raauwen, onaangenamen toon, eenigen plotselingen, onvoorbereiden overgang in verneemt; van sommige muzijkstukken verwekte het bijzonder liefelijke onze bewondering; men gevoelt, deze muzikanten zijn reeds boven den toestand verheven, waarin de menschen door de bloote klank bekoord worden; de kindschheid der kunst ligt achter hen; de Siamesche toonkunstenaar streeft reeds naar hooger doel; hij wil op het gevoel werken, het gemoed in beweging brengen en de aandoeningen gaande maken.
Een muzikant van eenige vermaardheid, die voor ons speelde, beweerde, dat hij meer dan honderdzeventig melodiën kende. Deze man had twee speeltuigen bij zich, het een een blaas-, het ander een snarenïnstrument; het eerste, Glana geheeten, geleek in gedaante en in toon naar een flageolet, doch was, wat het geluid aangaat, voller en klinkender dan dit speeltuig; het andere, nog aangenamer instrument heet Tukai, naar de gelijkheid, welke men zich verbeeldt, dat het met eene hagedis heeft, doch ik zou het eer bij eene Chinesche jonk vergelijken; het is ongeveer drie voet lang, heeft een hol ligchaam en drie groote toongaten; het is uit stukken hard hout zamengesteld, die met paarlemoer ingelegd zijn; drie snaren, waaronder eene van geel koperdraad, de beide andere van zijde, loopen van het eene einde des instruments naar het andere; zij rusten op kleine stukjes hout en worden door middel van een' langen wervel gestemd; bij het bespelen drukt de muzikant, in de vereischte afstanden, de snaren met de linkerhand, terwijl hij ze met den voorvinger der regterhand tokkelt.
Nog een ander instrument hebben de Siamezen, hetwelk Konong heet en ook zeer aangename, liefelijke toonen heeft; het bestaat uit eene rij kleine bekkens, die van een toestel van bamboesriet horizontaal nederhangen en een groot cirkelsegment vormen; dit is somwijlen zoo groot, dat de speler binnen in dit instrument, hetwelk met houten stokjes geslagen wordt, gemakkelijk zitten kan.
In het verbinden dier instrumenten met elkander, om daardoor eene aangename en verrassende uitwerking te weeg te brengen, toonen de inwoners van Siam veel kunde en bekwaamheid; hunne vocale muzijk is over het algemeen