de wijze en de toon van behandeling zullen geen' Protestantschen Lezer onvoldaan laten. Intusschen zou Rec. toch van oordeel zijn, dat de bekwame Vertaler beter gedaan had, zoo hij meer belangrijke bijzonderheden uit andere tijdvakken, b.v. uit dat der Rigteren, in het licht gesteld, en het overzigt der Apocryphe Boeken wat bekort had.
Het derde stuk bevat het begin der Levensgeschiedenis van Jezus. Ook hier zijn de gebeurtenissen met oordeel gerangschikt en behandeld, daar de eerste Afdeeling de geschiedenis der jeugd van Jezus beslaat, de tweede de voorbereiding tot diens openbaar leven beschrijft, terwijl de derde aan de zaken is toegewijd, welke het eerste jaar van diens omwandeling oplevert. Hoewel Rec. niet kan zeggen, dat hij in de voorstelling van zoo vele bijzonderheden, als hier voorkomen, met den Schrijver altoos overeenstemt, en hier en daar, b.v. in de geschiedenis van Jezus' doop, wat minder zucht tot allegoriseren of symboliseren zou wenschen, zoo wil hij dit toch niet als eene bedenking tegen het lieve boekje doen gelden, maar beveelt het ruimschoots aan alle ouders, die hunne jonge kinderen eenen leiddraad tot het verkrijgen van Bijbelkennis willen in de hand geven.
De Alphonsus levert eene nieuwe proeve, dat de waardige schmid het zeldzaam vermogen, om in een' bevattelijken en aangenamen toon voor kinderen te schrijven, en hun nuttige kundigheden mede te deelen, in eene hooge mate bezit. Het is een lief bijvoegsel tot de vele boekjes, die van denzelfden Schrijver ten dienste van kinderen in onze taal zijn overgebragt, en het kan niet missen, of de lezing van hetzelve moet zuivere godsdienstige indrukken opwekken en bevestigen. Rec. wenscht het in veler handen.