‘onmiddellijk voor de viering des H. Avondmaals’, veel te lang voorkomt, daar hij van gedachte is, dat die plegtigheid door geen lange Leerrede moet overladen worden. Dit schrikke echter niemand van de aandachtige lezing af, waarbij men voor verstand en hart bevrediging zal vinden!
VIII. De vreeze Gods, de hoogste wijsheid voor den mensch. Tekst job XXVIII:28. Wat het zegt, God te vreezen; dat dit de ware wijsheid is; dat het God zelf is, die ons deze wijsheid geleerd heeft; dit zijn de drie hoofdpunten dezer goede en nuttige Preek, die met korte en hartelijke toespraken tot jonge lieden, ouders enz. zeer gepast besloten wordt.
IX. Gods onbegrijpelijkheid, weldadig voor ons. Tekst job XI:7, 8, 9. Het plan is: De waarheid, in den tekst geleerd, ontvouwen en bewijzen; - de bedenking uit den weg ruimen, alsof God nu, wegens zijne onbegrijpelijkheid, geen voorwerp onzer aanbidding kon zijn; - doen zien, hoe heilzaam en weldadig het zelfs voor ons is, dat wij God niet kunnen begrijpen. - Het eigenlijke onderwerp vindt men dus eerst in het derde en kleinste stuk, en het ligt ook in het geheel niet in den tekst; maar wat er over gezegd wordt, is op zichzelf wel.
X. Hoe zonde zich met zonde straft. Tekst luk. XVI:1-9, het gewone zoogenoemde Zondags-Evangelie. Het onderwerp is niet naar het hoofddoel der gelijkenis, die ook niet opzettelijk verklaard wordt, maar, gelijk het bij zulke meermaals behandelde stoffen dikwijls gaat, slechts van ter zijde daaruit afgeleid. Evenwel het is eene zeer ernstige Leerrede, waarin ook van den tekst een nuttig gebruik, ter opheldering der behandelde waarheid, gemaakt wordt.
Het stukje eindelijk, getiteld: Een woord aan mijne Gemeente enz., is geen Leerrede, maar een plaatsvervangend zeer hartelijk woord, naar tijdsgelegenheid allezins gepast. - Het een en ander worde door 's Mans Gemeente met genoegen en vrucht ontvangen! de bundel