den hoveling Joab terugwerpt, Joab eindelijk naar verdienste laat straffen, en Aristobulus, even als Salome, tot een voorwerp van ons medelijden maakt. Ook wordt de regtvaardigheid van het Godsbestuur door den dood van Joab, tot straf voor al zijne gruwelen en den moord, aan Antigonus gepleegd, gelukkig gehandhaafd. - De Schrijver veroorlove ons echter eenige weinige aanmerkingen. Vooreerst is het stuk veel te lang; en daar sommige gesprekken niet van gerektheid zijn vrij te pleiten; daar vele alleenspraken bekorting hadden kunnen ondergaan; daar de ingevoerde Reijen, bij de vertooning, groote moeijelijkheid veroorzaken, en in den zamenhang zeer wel kunnen worden gemist, vermits zij toch niet, gelijk in het Grieksche Treurspel, een handelend persoon zijn, - zoo had dit gebrek, of die overtolligheid, gemakkelijk kunnen worden vermeden. Verder hebben wij gestuit op eenige niet gelukkig geversificeerde of duister geconstrueerde plaatsen; b.v. bl. 3.:
Dat wij met dubble magt den zwaren last der jaren
Gevoelen, staart ons oog, - als 't graf ons dra besluit,
Op deugd van Vorst en volk, en ging haar flikkring uit.
Bl. 8. 'k Beken, die eedle maagd enz., liever: 'k Erken enz. Bl. 22:
Het nakende gevaar, waarin wij beiden deelen,
Maar [dat] slechts door beider moed en list wordt afgewend.
Bl. 26. Wat maakt u, dan voorheen, zorgvuldiger en banger?
Bl. 32. ruwe krijgersmoed, lees ruwen, in den 4den naamval. - Over het geheel is de correctie slordig.
Bl. 38 ontbreekt een rijmgevend woord op het rijmvragende zamenheulen.
Bl. 49. Gods alzienend oog moet zijn 's Heeren alziend oog.
Bl. 55. naar Olymp. Niet alleen hier, maar telkens, vindt men volstrekt korte lettergrepen lang genomen, ook daar, waar dit met geene mogelijkheid te gedoogen is.
Bl. 101. wat nijdsche razernij; moet het ook wezen helsche razernij?
Eindelijk hadden wij wel gewenscht, het woord Jehova zoo dikwerf niet in dit Treurspel te ontmoeten. Op het tooneel is dit bijzonder hinderlijk, en in verzen kan men niet altijd even gemakkelijk het eene woord in plaats van het andere nemen.