reeds geruchtmakende wonderwerken deed, meldt de geschiedenis niet. Zelfs dat, op de Cananesche bruiloft gewrocht, zoo het tot dezen vroegsten tijd behoorde, was niet in het openbaar verrigt, en dus waarschijnlijk niet algemeen bekend. Op den tijd echter, toen de zending van joannes' discipelen plaats had, had de Heiland, in Galilaea, op twee dagreizen afstands van joannes' kerker, reeds eene menigte van wonderdaden verrigt, waarvan de Boetgezant, door zijne discipelen, kennis kreeg. Doch op welke wijze? - Nadat jezus, te Capernaum, den doodelijk kranken, doch afwezigen, dienstknecht van eenen Heidenschen Hoofdman, door een enkel woord sprekens, gezond gemaakt, en, daags daaraan, te Nain, den overleden zoon eener weduwe in het leven teruggeroepen had, verwekten inzonderheid deze twee bovennatuurlijke verrigtingen alomme groote verbazing, en men verbreidde het overal (zegt de Evangelist, vs. 16 en 17), dat een groot profeet was opgestaan, en God zijn volk bezocht had. Dit gerucht (voegt hij er bij) ging uit in geheel Judaea, en in al het omliggende land, en de discipelen van joannes bragten het ter kennis van hunnen meester. - Wat vernam deze nu van hen? - Volgens het eenvoudig berigt niets meer, dan dat een groot profeet was opgestaan, die de gemelde wonderen verrigtte. - Wie was deze Profeet? - Hiervan zeide het gerucht niets, en, uit de vragen der Farizeën aan den Dooper, bij Evangelist joannes, in zijn Iste Hoofdstuk, weten wij (gelijk van elders), dat men thans, onder de Joden, niet alleen den messias, maar ook eenen, dien men,
bij uitstekendheid, den profeet noemde, en dan nog, ten derde, inzonderheid elias, verwachtte. Joannes zelf was misschien, en zijne discipelen waren waarschijnlijk zeker, mede van dit begrip. Was dan de thans wonderdoende Profeet in Galilaea jezus, of was hij elias, of een ander? Hiervan waren de Dooper en de zijnen onzeker, en hij zendt nu zijne discipelen, om het te gaan vernemen. Hiermede was geen twijfel verbonden, of jezus de mes-