Montoni, of het Kasteel van Udolpho; Tooneelspel, naar het Fransche van A. Duval, door A. Bruggemans. Te Amsterdam, by J.W. Smit. In 8vo. 162 bl.
Het Testament, of de geheimen van Udolpho; Tooneelspel. Te Amsterdam, by J.W. Smit. In 8vo. 84 bl.
Beide deeze Stukken zyn getrokken uit den Roman van anne radclif, getyteld: les mysteres d'Udolpho. Dezelfde woeste karakters, dezelfde wreedheden, en dezelfde dofklinkende onderaardsche stem, wekken hier schrik en afgryzen, zonder eenig waar gevoel in het hart van den aanschouwer te kunnen ontsteeken. Een zamenloop van byzondere omstandigheden, die wezenlyk zeer romanesk zyn, houdt de aandacht van den leezer en aanschouwer geduurig gaande; terwyl in Montoni een laffe spalatro zeer sterk afsteekt by een moedigen bertrand, die de lydende onschuld onafgebrooken ten dienst staat: het geen petroci, in het Testament, eindelyk ook gedwongen doet, en daardoor tot de ontknooping aanmerkelyk medewerkt. De Opstellers deezer Stukken hebben zeker niet met lessing voorondersteld, dat aristoteles het verwekken van vrees en medelyden by den aanschouwer als een doorgaand vereischte voor den Treurspeldichter heeft voorgeschreven en aangedrongen: zy hebben den schrik, in plaatse van de vrees, door hunne Stukken, trachten te verwekken, en in dat oogmerk zyn zy wezenlyk zeer goed geslaagd, nadien verscheidene Tooneelen niet dan yzing en schrik voortbrengen.