zich dit kleinste van alle Waerelddeelen, door verlichting, zeden en magt, dusdanig boven de andere verheeven? - Nog uitgebreider is de Algemeene Geschiedenis; zy geeft nog meer afgetrokken denkbeelden; zy bevat alle Waerelddeelen en Tydperken; zy verzamelt alle Volkeren in alle Landen by een. Haar voorwerp is de Aarde, en het Menschlyk Geslacht. De voorgaande Geschiedenis hadt tot voorwerp niet dan Europa en het Europische Menschensoort. De eerste niet dan Duitschland en de Duitsche Natie.
De Aarde en de Menschen waren van begin af zo niet als ze tegenwoordig zyn; en zo als dezelven nu aan den eenen hoek zyn, vinden wy ze aan den anderen niet. Aardbeschryvers, Reisbeschryvers, en Staatkundigen, schilderen ons, gedeeltlyk, hoe dezelve tegenwoordig zyn. Gedenkschriften, Jaarboeken en byzondere Geschiedenissen, leeren ons gedeeltlyk, hoe dezelve voorheen waren. Fabelen, Romans, en Voltaires, toonen ons, hoe dezelve hadden kunnen zyn. Zedeleeraars, Staatkundigen en Natuurkundigen, wyzen aan, hoe dezelven moesten zyn. De Algemeene Geschiedenis moet vast doen zien, hoe zy over 't geheel, en in haare gedeelten, dat wierden, het geen zy eertyds waren, en nu zyn; zy zal de voorleden Waereld aan de hedendaagsche hegten, en de evenredigheid van beiden tegen elkander leeren.’
De Stoffe tot zulk eene Geschiedenis is te zoeken in de Omwentelingen, zo van het Menschlyk Geslacht als van den Aardbodem, en de veranderingen daar in ontstaan, door de Natuur, of door de handen van den Mensch. - Wat derzelver Vorm betreft, wyst de Hoogleeraar aan, het onderscheid tusschen Zamenzetzel, en Systema, der Waereldgeschiedenis, en besluit dit Hoofdstuk met de aanwyzing van de mogelykheid van zodanig een Systematische Algemeene Waereldgeschiedenis.
Het tweede Hoofdstuk, Van den Zamenhang der Gebeurtenissen. Deeze onderscheidt de Hoogleeraar, in een zaaklyken Zamenhang, en een Zamenhang door den tyd. De zaaklyke Zamenhang is het natuurlyk, onmiddelyk, en zigtbaar, verband van zulke Gebeurtenissen, die een en hetzelfde onderwerp betreffen, en als oorzaaken en gewrogten op elkander gegrond zyn. De Tydzamenhang vindt plaats by Gebeurtenissen, die niet van elkander afhangelyk, maar evenwel gelyktydig zyn. Het middel om