die, gelyk hy gegrond aenmerkt, zeer noodig, en tot onze rust in dit leven bevorderlyk is. ‘Wacht u (zegt hy,) voor geringe misslagen, op dat gy niet in den haet der wereld valt! Een misslag van onachtzaamheid, en onbeleefdheid, onvriendlykheid kan u het grootste onheil berokkenen. De Samaritanen weigeren Jesus huisvesting te geven, en, zo Jesus het niet verhinderd had, zouden de Apostelen hen om die reden door het blikzemvuur verpletterd hebben. Groote God! Wat is de mensch?’
's Mans tweede Leerreden behelst, onder de opheldering van des Apostels tael, Eph. I: 19, 20, ene beschouwing van Gods Almagt in het Ryk der Genade; welke hy, naer luid van 't voorstel, nagaet, zo als dezelve zich openbaert, zo wel (1.) in de geloovigen, als (2.) in Christus. Ene wel doorwerkte overweging van dit onderwerp, in beiderleie betrekking, gaet vergezeld van ene treffende toepassing, welke den Toehoorder opleid, om die Almagt dankbaer te erkennen, dezelve hoog te agten, en daer mede werkzaem te zyn, in de troostryke verwachting dat dezelve ons bestendig zal byblyven, en ter gelukzalige eeuwigheid opvoeren. - Deze werking der Godlyke Almagt in 't Ryk der Genade, stelt zyn Eerwaerde, ten opweklykste, in een sterk en allezins aanmoedigend licht. Dan, als een Luthersch Predikant, is hy echter van oordeel, dat dezelve niet onwederstaenbaer te noemen zy; en hy beweert, dat men, uit dit denkbeeld van ene wederstaenbare genadewerking, gansch ongegrond zou afleiden, dat niet God, maer de mensch het werk der bekeeringe begint, daer het toch God is, die hem eerst tot bekeering roept. Mitsgaders, dat men dezelve daerom als niet genoegzaem zoude hebben aen te merken; nadien de hinderpalen, die de werking van een allerkragtigst middel beletten, nooit ene oorzaek kunnen zyn, om dat middel kragtloos te heten. - By de overdenking van dit onderwerp doet hy zyne Toehoorders gadeslaen, dat het verzetten tegen die almagt geduchte gevolgen heeft; en te gelyk waerschouwt hy hen tegen ene aen de andere zyde verkeerde denkwyze omtrent Gods genadewerking, waeromtrent hy zich op deze wyze verklaert.
‘Zo dwaes en ongeloovig is het van de andere zyde voor den verlegenen mensch, om te wantrouwen aen Gods bewaringe. Wat kan een mensch toch meer begeeren, dan eene goedertieren almagt? Zoo dwaes is het, voor zich zelven bezorgd te zyn, en anderen te waerschouwen, om toch niets te ondernemen, of te doen in eigene kracht. “Ach!” hoor