ten, en men belooft vervolgens nog te zullen nagaen de byzondere bewyzen, welke zommigen, tot verdediginge van deze en gene voorbeelden, aenvoeren.
In een volgend geschrift word ons onder 't oog gebragt, hoe ene groote reeks van dwalingen en ongerijmde stellingen der eerste Christenen vermoedlyk haren oorsprong verschuldigd zy, aen soortgelyke dwaze Joodsche dweeperyen, die de vroegste kerkleeraers, veelal uit het joodendom afkomstig, van hunne Natie overgenomen hebben. Nasporingen van dien aert, zo met betrekking tot de Joodsche als Heidensche denkwyzen, welke natuurlyk, van de eene en andere zyde, zeer grooten invloed op den denktrant der Christenen hadden, kunnen hare nuttigheid hebben, ter verklaringe veler gevoelens der zogenaemde Oudvaderen, die ons anders te byster zonderling, ja wel eens gansch belachlyk, voorkomen. - Op dit geschrift volgen enige overdenkingen nopens de Opregtheid en het Vooroordeel; dienende om den oplettenden Lezer te wapenen tegen het Vooroordeel, dat zelfs de Opregtheid kan belemmeren; en uit dien hoofde te meerder ter Opregtheid aen te spooren, om de kragt van 't Vooroordeel te overwinnen. Langs dien weg staet hy eerlang te komen tot die geestgesteldheid, welke hier zeer gepast, als het beste blyk van Opregtheid in dit geval, voorgesteld word: ‘dat men, naemlyk, door dezelve, voor overtuiging vatbaar zijnde, altijd bereid is, om zig aen het gezag en de kragt der waerheid te onderwerpen, wanneer deze zig tegen vooroordeelen verklaert, welken langen tijd gekoesterd, algemeen aangenomen, en alzoo, door de gewoonte, geheiligd zijn.’ - Verder leert men ons opmerken, dat men in den Griekschen tekst, 1 Pet. V. 8 niet leest αντιδικος υμων ο διαβολος, gelyk onze gewoone vertaling, uw tegenparty, de duivel,
aanduid, maar ο αντιδικος υμων διαβολος, dat is, de tegenparty, uw duivel, 't welk den nadruk van 's Apostels tael in den zamenhang gereeder doet verstaen. - Eindelyk heeft men hier ook nog geplaetst, eene ernstige berisping van ene waerschouwing tegen de kwaedsprekendheid. Men vestigt in dezen het oog, niet zo zeer op de lastertael, waerdoor men haetlykheden van zynen evenmensch verdicht; als wel op die scherpere kwaedsprekendheid, welke men onderscheidenlyk achterklap noemt; waerdoor men, buiten noodzaek, haetlyke onwaerheden, ten nadeele van zynen Naesten, verspreid. Velen, die het eerste, den lastertael,