om een Blyspel, dat veel ophefs gemaakt heeft, van nader by te leeren kennen Figaro (om iets van dit ingewikkeld stuk te zeggen) is de Kamerdienaar van den Graaf van Almaviva. Hy staat op het punt om te trouwen aan Susanna de Kamerjuffer van de Graavin. De Graaf, een man van een bedorven hart, zoekt by Susanna het oud Heerenrecht, dat hy ten wille zyner Graavinne zou afschaffen, by het huwlyk van Figaro, den op handen zynde avond nog te doen gelden. Susanna, bier toe te naauw verknocht zynde aan Figaro, een blygeestige en vernuftige knaap, geeft hera daar van zydelings kennis, die een aantal leugens verzint, waardoor en door andere omstandigheden de jalouzy van den Graaf ontbrandt, die zyne huisvrouw begint verdacht te houden van liefde voor Cherubyn. Zekere Marcellina intusschen zoekt Figaro tot een huwlyk met haar te dwingen, doch hy blykt by toeval haar zoon te zyn. Intusschen bestemt de Graaf met Susanna een heimelyke byeenkomst 's avonds in een prieel. Susanna geeft daarvan de Graavin kennis, die in de kleeding van Susanna zien derwaards vervoegd hebbende, haar kamerjusser haare kleeding aangetrokken. Dit veroorzaakt eene wonderlyke ontwikkeling, vooral daar Figaro, onkundig van de Afspraak tusschen de Graavin en zyne aanstaande Vrouw, den Graaf en de gewaande Susanna, in het priëel beluistert. 't Huwlyk van Figaro is de uitslag van alles. Over het algemeen is dit Blyspel zeer fraai, en, schoon hier en daar de waarschynlykheid aan het grappige is opgeofferd, is het de aandacht der Leezers van soortgelyke schriften wel waardig. Alle characters bykans zyn meesterstukten in hun soort.