voordragt, maer poogt den waren toestand der zaeke in het juiste daglicht te stellen, zonder zich echter in te wikkelen, in Staetkundige bespiegelingen, welken niet tot den Predikstoel behooren; waerin velen zich ligtlyk, in die soort van Leerredenen, te buiten gaen. De bescheidenheid van een Onderdaen, en de ernst van een Leeraer van Neêrlands Kerk, verenigen zich hier in 't voordragen van 's Lands omstandigheden, en 't aendringen van 't geen wy allen, als 's Lands Inwoonders, en als Christens, verschuldigd zyn aen te wenden, ter herstellinge van Nederlands welwezen.
Zyne eerste Leerreden, uitgesproken op den 14 February 1781, die tot een Tekst heeft, Spr. XX. 18, is geschikt, (1.) om aen te toonen de billykheid en het nut van een regtvaerdigen oorlog; (2.) om te doen zien, dat zodanig een oorlog met wyze raedslagen gevoerd moet worden; en eindelyk (3.) op te geven, welken de wyze raedslagen zyn, die, onder den Godlyken zegen, in dezen toestand, het meeste nut kunnen toebrengen. - De tweede Leerreden, uitgesproken op den 27 February 1782, over Prediker IX. 18, is insgelyks drieledig: des Leeraers bedoelde is, (1.) te toonen, waerom, en in wat opzicht, de wysheid voor ons beter is dan de krygswapenen; (2.) te herinneren, dat de zonden en ongeregtigheden de gezegende uitwerkzels van deze wysheid verhinderen; en eindelyk (3.) een ieder aen te pryzen, 't geen deze wysheid, zal zy de beste uitwerking doen, van hem vordert. - Men wane niet, dat zulk eene manier van prediken den Christen leeraer niet voege; integendeel 's Lands omstandigheden, en zyn Amptspligt, kunnen hem, als Burger en als Christen, daer toe noopen. Trekt iemand dit nog in twyfel, hy leze dan de Voorafspraek van den Eerwaerden van den Doorslag, voor zyne tweede Leerreden, welke, ten dezen opzichte, aldus luidt.
‘De Godsdienst en Burgerstaat zijn zo nauw aan elkanderen verbonden, dat iemand geen goed Christen kan zijn, die geen goed Burger is. Inzonderheid zijn dezen de Steunpijlaaren, waarop het Staatsgebouw van ons Vaderland rust, en welke aan het zelve ene vaste duurzaamheid, een behoorlijken luister en sieraad, geeven. Onze Voorouders te zeer gekneld, door het slaafsche juk, 't welk vreemdelingen op hunne vrije halzen drukten, vogten, gelyk ze het noemden, pro aris et focis, voor altaaren en haardsteden, dat is: voor de vrijheid in den Godsdienst en in den Burgerstaat. De Heer zegende hunne poogingen; zij wierpen de