zelve behelzen, behalven het Tytelblad, en een Treurdicht, met ene korte aenwyzing, dat de beroemde Bentinck een waerdiger Persoon geweest is, dan de Koning van Engeland immer kan of zal worden, een uitvoerig bericht van 't hoogadelyk en lofwaerdig Geslacht, waar uit onze Zeeheld voortgesprooten is. Hieraen volgt ene Verhandeling van 17. bladzyden, die zeer oppervlakkig en te gelyk langdradig is, over het voorstel van Salomo, Pred. VII. 1. De Dag des Doods is beter dan de Dag der Geboorte, die volgens den Tytel eigenlyk de Lykrede uitmaekt. Dit Stuk afgehandeld zynde, brengt de Autheur het eerste gedeelte van 't opgemelde Tekstvers, beter is een goede Naam dan goede Oly over op onzen Zeeheld, en toont door de opgave van 's Mans character, zyn gedrag in 't algemeen, en wel byzonder in den Zeeslag van 5 Aug., waer van hy ene beknopte beschryving geeft, dat zyn Hoog Wel Gebooren een goeden Naem gehad en nagelaten heeft, beter dan goede Oly; met welken hy ook ten Grave gebragt is, onder 't geleide van ene hem voegende Lykstatie, welker rangschikking onze Schryver opgeeft. En eindelyk komt op bladz. 82 en 83 de overbrenging van den Tekst, De dag des Doods is beter dan de Dag der Geboorte, op onzen Zeeheld, uit overweging zyner recht Christelyke Gemoedsgestalte: 't welk hem dan ook de woorden vers 2. Het is beter te gaen in 't Klaeghuis, dan te gaen in 't Huis der Maeltyd, zeer geschikt doet vinden op de Hoog Adelyke Famille. Voorts vermaent de Schryver Nederlands Officieren 's Mans Godvruchtig voetspoor na te treden: onderrigt ons dat zyn Hoog Wèl Gebooren, in den Hemel zynde, als op Aerde herleeft, in zyns Broeders Zoon, den 1 Sept. 1781. gebooren, en naer zyn Grootvader en Oom, Berend Hendrik Wolter Jan geheeten, welke jonge Spruit hy met een Versje verwelkomt; waer op hy ten laetste deze zyne Harsenvrugt,
insgelyks met een Versje, opdraegt, aan de Hoog Ed. Hooggeb. Vrouwe Bonne Elizabeth Jurriana du Tertre, Douariere Bentinck, Moeder van den overleden Held. Het beste van dit Geschrift is de opgave van het Geslachtregister; het Godgeleerde is eigenlyk des Schryvers zaek niet, en zo als 't hier inkomt zegt het niet byzonders; het overige behelst de reeds alom bekende berichten.