Spectatoriaale Schouwburg, behelzende eene verzameling der beste zedelyke Tooneelstukken, lyeengebragt uit alle de verscheiden Taalen van Europa. Met nieuw geinventeerde Konstplaaten versierd. Vyf de Deel. Te Amsterdam by P. Meijer 1777. In octavo 372 bladz.
Naar het doelwit, dat men zig in deeze Verzameling voorstelt, behelst dit Vyfde Deel weder een drietal van Tooneelstukken geschikt om de zeden te vormen. behalven de byzondere zedelessen, die de tusschenkomende Tooneelen in ieder Stukje aan de hand geeven, maalt ons Emilia Galotti de zuivere kuischheid, de vuile wellust, en de vreeselyke uitwerkzelen van een onbeteugeld driftig temperament. De Kruiwagen van den Azynverkooper brengt ons onder 't oog, het belangzugtig staan naar eene Egtverbintenis, en de daartegenovergestelde belanglooze Liefde, gelukkig ondersteund, door een naarstig en spaarzaam Azynverkooper, die zynen overgewonnen schat geschikt heeft, om ongelukkigen by te springen. En ten laatste schetst ons Natalia de afschuwelyke gevolgen, waaraan men zig bloot gesteld kan vinden, wanneer men zig in geheime Minnehandelingen ingewikkeld heeft; die in deezen nog afgewend worden; doch dat men in 't gewoone beloop der zaaken niet altoos zou mogen verwagten. In ieder deezer Stukjes loopt de geschiedenis vry natuurlyk voort, en de characters, zo in 't pryslyke als in 't laakbaare, zyn eigenaartig doorgehouden; van waar ze, onder 't in agt neemen der zedeleeringen, met nut en vermaak geleezen kunnen worden. Zelfs zal dit plaats hebben by 't nagaan van Emilia Galotti, schoon 'er hier en daar Tooneelen in voorkomen, waarvan de natuur als een afkeer heeft; wanneer men gadeslaat, dat ze strekken om het laakbaare van zulke gedraagingen in het treffendste licht te stellen.