reden op en na den Biddag,
tusschen welken nog gevoegd is ene Leerreden over Jona III. 5. raekende het geloof in God, gedaen op het vieren van 't Heilig Avondmael, voor 't houden van den Biddag. - Op deze in 't geloof versterkende en ter werkdadige boetvaerdigheid aenmoedigende Leerredenen, volgtnaer aenleiding van 't geschiedverhael, Jona IV. 1-11, eene overdenking, rakende de onmenschlyke en eergierige misnoegdheid van Jona, op Gods Voorzienigheid en Goedheid; met ene ontvouwing van 't haetlyke der misnoegd- en gemelykheid in 't algemeen, en aenpryzing van 't enige zekere behoedmiddel tegen dit gebrek; te weeten, het geloof in de allesregeerende Voorzienigheid van God. Dit noopt hem verder tot eene overweging van 't verdriet in 't leven; waer in hy onderscheidenlyk handelt over de waerde van 't menschlyk leven; voorts over de geoorlofde, edele en grootmoedige minachting en verachting des levens; en eindelyk over 't dwaes, zondig en onverantwoordelyk verdriet in 't leven. Ten laetste sluit de Leeraer deze zyne beschouwing der geschiedenisse van Jona, met ene op weklyke voordragt van Gods onuitspreeklyke Goedheid en Barmhartigheid aen ons, zo als ze zich aen alle zyden vertoont; ten opzichte van onze lichaemlyke behoeften en tydlyke zaken; ten aenzien van onze geestlyke nooden, en de belangen onzer Ziele; vooral omtrent verstokte en zorglooze zondaren; nog meer jegens berouwhebbende en boetvaerdigen, en by uitstek jegens hen, die hem lief hebben, en zich aen hem, door het geloof in Jezus Christus, met ene eenvoudige kinderlyke liefde, in handelen en lyden, onderwerpen en naer Hem schikken.
In de uitvoering der gewigtige waerheden, welken deze Leerredenen inboezemen, beerscht ene aendoenlyke manier van voorstellen, die niet wel kan missen van de gemoederen, op de minste nadenking, in te nemen. Ze zyn allen, de ene Redenvoering in ene minder, de andere in ene meerder mate, naer den aert van 't onderwerp, opgesteld, met die vurige aendoening van geest, welke den Eerwaerden Lavater byzonder eigen is. Indien zyn Eerwaerde zodanige Leerredenen, vooral de sterksten onder dezelven, met de gepaste kracht, ten einde toe, kan uitspreken, (gelyk men ons bericht dat door hem geschied,) dan kan men niet wel twyfelen, of de harten zyner Toehoorderen moeten, onder het aenhooren zyner