De Tweede Ronde. Jaargang 2
(1981)– [tijdschrift] Tweede Ronde, De– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 139]
| |
Twintig gedichten
| |
[pagina 140]
| |
& A (1925)
| |
IVTake for example this:
if to the colour of midnight
to a more than darkness(which
is myself and Paris and all
things)the bright
rain
occurs deeply, beautifully
and i(being at a window
in this midnight)
for no reason feel
deeply completely conscious of the rain or rather
Somebody who uses roofs and streets skilfully to make a
possible and beautiful sound.
if a(perhaps)clock strikes, in the alive
coolness, very faintly and
finally through altogether delicate gestures of rain
a colour comes, which is morning, O do not wonder that
(just at the edge of day)i surely
make a millionth poem which will not wholly
miss you; or if i certainly create, lady,
one of the thousand selves who are your smile.
| |
[pagina 141]
| |
& D: XIXgod had haast toen hij Marjorie maakte
een jongenslijf op niets vermoedende
meisjesbenen, zijn linkerhand hakte 't
kwartsachtig gezicht, zijn rechter mepte er
die grote grappige vitale niet te vertrouwen
plant van haar mond tegenaan
Op het geheel plakte hij opeens
een piepkleine zonsondergang van vermouth
-kleur. Haar. hij plaatste tussen haar lippen
een vochtige vergissing waarvan het aroma mij acuut
tot tranen brengt, terwijl de bestofte niew-
heid van haar archaïsche blik op mij begint te. leunen....
een beetje, op het moment dat 'k voor
twee dollar haar heupen met jongens en meisjes vul
| |
XIXin makıng Marjorıe god hurrıed
a boy's body on unsuspicious
legs of gırl his left hand quarried
the quartzlıke face hıs rıght slapped
the amusıng bıg vıtal vıcıous
vegetable of her mouth
Upon the whole he suddenly clapped
a tıny sunset of vermouth
-colour. Haır he put between
her lıps a moıst mıstake, whose fragrance hurls
me into tears, as the dusty new-
ness of her obsolete gaze begıns to lean....
a lıttle agaınst me, when for two
dollars ı fıll her hıps wıth boys and gırls
| |
& D: XXIV'k hou van mijn lijf als het met jouw
lijf is. Het is zo'n heel nieuw iets.
Spiert beter en zenuwt meer.
'k hou van je lijf. 'k hou van wat het doet,
'k hou ervan hoe 't. 'k hou ervan zijn ruggegraat
te voelen en zijn botten, en de bevende
-glad-stevig te en wat 'k steeds en
steeds en steeds weer opnieuw zal kussen, 'k hou
ervan dit van je en dat van je te kussen,
'k hou ervan, langzaam het, shockdons te strelen
van je electrisch bont, en wat-is-het dat komt
over vlees dat uiteengaat.... En ogen grote kruimels liefde
en mogelijk hou 'k van de sensatie
van onder mij jou zo heel nieuw
| |
XXIVı like my body when it is with your
body. It is so quite new a thing
Muscles better and nerves more
ı like your body ı like what it does,
ı like ıts hows. ı like to feel the spine
of your body and its bones, and the trembling
-firm-smooth ness and which ı will
agaın and agaın and again
kiss, i like kissing this and that of you,
ı like, slowly stroking the, shocking fuzz
of your electrıc fur, and what-is-ıt comes
over partıng flesh.... And eyes big love-crumbs,
and possibly i like the thrill
of under me you so quite new
| |
[pagina 142]
| |
XLI Poems (1925)
| |
La guerre
| |
[pagina 143]
| |
IIMensheid 'k hou van je
omdat je liever de laarzen poetst van het
succes dan weten wil wiens ziel er hangt te bungelen
aan z'n horlogeketting wat voor beide partijen genant
zou zijn en omdat je
rotsvast alle songs bewondert
met de woorden thuis vaderland en moeder erin
die gezongen worden in de ouwe howardGa naar voetnoot*
Mensheid 'k hou van je omdat je
als je krap zit je verstand naar de
lommerd brengt om een borrel te kopen en als je
goed bij kas bent uit trots
de pandjesbaas mijdt en
omdat je je voortdurend onmogelijk
maakt zij het
vooral in je eigen huis
Mensheid 'k hou van je omdat je
het geheim van het leven permanent
in je broek stopt en dan vergeet
dat het er is en erop gaat
zitten
en omdat je
altijd maar weer gedichten schrijft in de schoot
van de dood Mensheid
'k haat je
| |
IIHumanity ı love you
because you would rather black the boots of
success than enquire whose soul dangles from his
watch-chaın which would be embarrassing for both
parties and because you
unflınchingly applaud all
songs containing the words country home and
mother when sung at the old howard
Humanity ı love you because
when you're hard up you pawn your
intelligence to buy a drink and when
you're flush prıde keeps
you from the pawn shop and
because you are continually committing
nuisances but more
especially in your own house
Humanity i love you because you
are perpetually putting the secret of
lıfe ın your pants and forgetting
ıt's there and sitting down
on ıt
and because you are
forever making poems in the lap
of death Humanity
i hate you
| |
[pagina 144]
| |
is 5. TWO (1926)
| |
Xmy sweet old etcetera
aunt lucy during the recent
war could and what
is more did tell you just
what everybody was fighting
for,
my sister
isabel created hundreds
(and
hundreds)of socks not to
mention shirts fleaproof earwarmers
etcetera wristers etcetera, my
mother hoped that
i would die etcetera
bravely of course my father used
to become hoarse talking about how it was
a privilege and if only he
could meanwhile my
self etcetera lay quietly
in the deep mud et
cetera
(dreaming,
et
cetera, of
Your smile
eyes knees and of your Etcetera)
| |
[pagina 145]
| |
No Thanks (l935)
| |
29most(people
simply)
can't)
won't(most
parent people mustn't
shouldn't)most daren't
(sort of people well
you know kind of
aint
&
even
(not having
most ever lived
people always)don't
die(becoming most
buried unbecomingly
very
by
most)people
| |
[pagina 146]
| |
61liefdes functie is aanmaak van nietweten
(weten is wensloos; liefde alles wensen)
je leeft onderstevoor, één smoort in eender,
waarheid met feit verward, vis snoeft te vissen
mensen zijn wormenprooi (liefde is 't eender
of tijd zwikt, licht wegzinkt, alle maat buigt
is niet verbluft als denken sterren weegt
- vreest doodgaan 't minst; nog minder dood als einde)
gelieven zijn goed af (hun ik houdt vol
wat het ook zij dat zich aan hen vertone
hun nietweet-adem durft verdoezelen
meer dan de rijkste wijsheid vreest te zien
zij (lachen, huilen) dromen, scheppen, doden
waarbij 't geheel beweegt; elk deel staat stil:
| |
61love's function is to fabricate unknownness
(known being wishless, but love,all of wishing)
though life's lıved wrongsideout,sameness chokes oneness
truth is confused with fact,fısh boast of fıshing
and men are caught by worms(love may not care
if time totters,light droops,all measures bend
nor marvel if a thought should weigh a star
-dreads dyıng least;and less,that death should end)
how lucky lovers are(whose selves abide
under whatever shall dıscovered be)
whose ıgnorant each breathıng dares to hide
more than most fabulous wisdom fears to see
(who laugh and cry)who dream,create and kıll
whıle the whole moves,and every part stands still:
| |
50 Poems (1940)
| |
42love is more thıcker than forget
more thinner than recall
more scldom than a wave is wet
more frequent than to faıl
it is most mad and moonly
and less it shall unbe
than all the sea which only
is deeper than the sea
love is less always than to win
less never than alive
less bigger than the least begin
less lıttler than forgive
ıt ıs most sane and sunly
and more ıt cannot dıe
than all the sky whıch only
is higher than the sky
| |
[pagina 147]
| |
liefde is minder altijd dat winnen
is minder nooit dan levend
min groter dan 't minst beginnen
min kleiner dan vergeven
zij 's wijsheid en zonschijnig
en meer zij kan niet stuk
dan heel de lucht die alleen nog
hoger is dan de lucht
| |
43haat blaast een bel van wanhoop in heelal
enormiteit wereldsysteem en knal
- de angst begraaft een morgen onder pijn
en gisteren rijst op zo jong en pril
plezier en pijn zijn louter buitenkant
(het een toont zich, het ander houdt zich schuil)
geen is van 't leven 't enig kostbaar doel
liefde geeft nog wat massa aan de munt
komt er een man die vraagt van nu nooitminder
aan madame dood en lente zonder winter?
die geest wervelt ze rond met eigen vingers
en geeft hem niets (behalve als hij zingt)
hoeveel meer dan voldoende voor ons saam
liefste. En als ik zing ben jij mijn stem,
| |
43hate blows a bubble of despair into
hugeness world system universe and bang
-fear buries a tomorrow under woe
and up comes yesterday most green and young
pleasure and pain are merely surfaces
(one itself showing,itself hiding one)
life's only and true value neither is
love makes the little thickness of the coin
comes here a man would have from madame death
neverless now and without winter sprıng?
she'll spın that spınt her own fingers with
and give him nothing(if he should not sing)
how much more than enough for both of us
darling. And if i sing you are my voice,
| |
[pagina 148]
| |
1 × 1 (1944)
| |
XIIIplato told
him he couldn't
believe ıt(jesus
told him,he
wouldn't belıeve
ıt)lao
tsze
certainly told
him,and general
(yes
mam)
sherman,
and even
(believe it
or
not)you
told him ı told
him,we told hım
(he dıdn't believe ıt,no
sır)ıt took
a nipponızed bit of
the old sıxth
avenue
el,ın the top of hıs head to tell
hım
| |
[pagina 149]
| |
XIVlijd met dit bezig monster, nonmensdom,
niet mee. Vooruitgang is een zachte kwaal:
daar (veilig voorbij dood en leven) speelt
uw patiënt met de grootheid van zijn kleinheid -
scheermesje wordt door electronen tot
bergrug vergoddelijkt; de lens vergroot
onwens door waarwanneer te buigen tot
onwens weerkeert tot zijn onzelf.
Een wereld
van makelij is er geen van geboorte -
lijd mee met zwak vlees, sterren, bomen, stenen,
maar nooit met dit fraai staal van hypermagisch
ultra-almachtig zijn. Wij artsen weten
als er geen hoop meer is - hee: er is een
verdomd geschikt heelal hiernaast; ga mee
| |
XIVpity this busy monster,manunkind,
not. Progress is a comfortable disease
your victim(death and lıfe safely beyond)
plays wıth the bıgness of his lıttleness
-electrons deıfy one razorblade
ınto a mountainrange,lenses extend
unwish through curvıng wherewhen tıll unwish
returns on its unself
A world of made
is not a world of born-pıty poor flesh
and trees,poor stars and stones,but never this
fine specimen of hypermagıcal
ultraomnipotence. We doctors know
a hopeless case if-listen:there's a hell
of a good universe next door,let's go
| |
[pagina 150]
| |
Xaipe (1950)
| |
6dying ıs fıne)but Death
?o
baby
i
wouldn't lıke
Death if Death
were
good.for
when(ınstead of stopping to think)you
begin to feel of it,dying
's miraculous
why'be
cause dying is
perfectly natural,perfectly
putting
it mildly lıvely(but
Death
is strictly
scıentifıc
& artıfıcial &
evil & legal)
we thank thee
god
almighly for dying
(forgive us,o lıfe?the sin of Death
| |
[pagina 151]
| |
67als gezichten die bloemen heten de grond uitzweven
en ademen is wensen en wensen is hebben -
maar houden is neergang en twijfels en nimmer
- 't is april (ja, april; mijn liefste) 't is lente!
ja de mooie vogels dartelen op hun tierigst
ja de visjes stoeien zo blij als maar kan
(ja de bergen zijn samen aan 't dansen)
als ieder blad opengaat zonder geluid
en wensen is hebben en hebben is geven -
maar houden is gek zijn van en is nonsens en niets
- te leven; wij leven, lief: 't is (kus me) lente!
de mooie vogels fladderen nu zo zij en zo hij
de visjes die sidderen nu zo jij en zo ik
(nu dansen de bergen, de bergen)
als meer dan teloor ging gevonden gevonden is
en hebben is geven en geven is leven -
maar houden is duister en winter en kruipen
- 't is lente (onze nacht wordt tot dag) O, 't is lente!
al de mooie vogels duiken naar 't hart van de lucht
al de visjes die klimmen door 't denken van de zee
(al de bergen die zijn aan het dansen; het dansen)
| |
67when faces called flowers float out of the ground
and breathing is wıshıng and wıshıng ıs havıng-
but keeping is downward and doubtıng and never
-ıt's april(yes,aprıl,my darling)ıt's sprıng!
yes the pretty bırds frolic as spry as can fly
yes the lıttle fısh gambol as glad as can be
(yes the mountaıns are dancıng together)
when every leaf opens without any sound
and wishing is havıng and havıng ıs gıvıng-
but keeping is dotıng and nothing and nonsense
-alıve,we're alive,dear ıt's(kıss me now)spring!
now the pretty bırds hover so she and so he
now the lıttle fısh quiver so you and so i
(now the mountains are dancıng,the mountains)
when more than was test has been found has been found
and havıng is givıng and givıng is living-
but keeping is darkness and wınter and cringing
-it's spring(all our nıght becomes day)o,it's spring!
all the pretty bırds dıve to the heart of the sky
all the little fish dimb through the mind of the sea
(all the mountains are dancing,are dancing)
| |
[pagina 152]
| |
70het driehoekig waarom
van een droom (met
waanzinnig
ogen van raam) kan
somber blauw zijn ten
zij het
een (zweve
nde door
nooit) vlieger
is als gezicht van
het kind dat
ieder
kind is (&
daarom onzichtbaar) hoe dan ook jij
stapte er (wie wij
ook zijn) voorzichtig o
ver (& ik) een paar heen
nieuwer
dan leven (of dan
dood) is op
s
meri
gs
t
trottoir luister in bloei
| |
70blue the triangular why
of a dream(with
crazıly
eyes of window)may
be un
less it
were(floati
ng through
never)a kite
like face of
the child who's
every
child(&
therefore invisible)anyhow you
've(whoever
we are)stepped carefully to
ver(& ı)some
newer
than lıfe(or than
death)ıs on
f
ilthi
es
t
sidewalk blossoming glory
| |
[pagina 153]
| |
95 Poems (1958)
| |
6spırıt colossal
(& daunted by always
nothıng)you darlıng
dımınutıve person
jovıal ego(&
mıschıevous tenderly
phoebeıng alter)
clown of an angel
everywhere welcome
(but chıefly at home in
snowıly nowheres
of wınter hıs sılence)
give me a trıllıonth
part of ınquısıtıve
merrıly humble
your lıvıngest courage
| |
7Omdat je 't leven zo vanzelf neemt (geen
plan smeedt hoe je het edelst spel verslaat
dat een mens trots verliezen kan, of doet
of je dood beni opdat ook dood dat doet
omdat je niet vreest om de vuile grond
te kussen (dus de hemel durft bestijgen)
omdat een brein dat door geen ander brein
bedrogen wordt jouw hart nooit kon bedriegen
maar 't meest (daar is geen twijfel aan) omdat
geen best zo goed is of je kan een beter
bedenken; en omdat geen onheil zo
erger dan ergst is dat je je verhaat
op liefde - een dodelijk onsterflijk ikmens
maakt tot waarom immens al-tijds omdat
| |
7because you take lıfe ın your strıde(ınstead
of schemıng how to beat the noblest game
a man can proudly lose,or playıng dead
and hopıng death hımself wıll do the same
because you aren't afraıd to kıss the dırt
(and consequently dare to climb the sky)
because a mınd no other mınd should try
to fool has always failed to fool your heart
but most(without the smallest doubt)because
no best is quite so good you don't conceıve
a better,and because no evıl ıs
so worse than worst you fall ın hate wıth love
-human one mortally immortal ı
can turn immense all tıme's because to why
| |
[pagina 154]
| |
10maggie en milly en molly en may
die gingen (een dagje uit spelen) naar zee
en maggie ontdekte een schelp die zong
zo liefdelijk dat ze niet tobben meer kon,
en milly werd vriendjes met 'n ster daar gestrand
zijn stralen vijf vingers zo heel languissant;
en molly werd achtervolgd door een griezel
die zijwaarts voortijlend belletjes blies: en
may kwam thuis met een gladronde steen
zo klein als een wereld zo groot als alleen.
Want wat we ook verliezen (een jou of een mij)
wat we vinden in zee dat zijn altijd weer wij
| |
10maggie and milly and molly and may
went down to the beach(to play one day)
and maggıe dıscovered a shell that sang
so sweetly she couldn't remember her troubles,and
milly befriended a stranded star
whose rays fıve languid fıngers were;
and molly was chased by a horrible thing
which raced sideways while blowing bubbles and
may came home with a smooth round stone
as small as a world and as large as alone.
For whatever we lose(lıke a you or a me)
it's always ourselves we find in the sea
* ‘liefdelijk’ is een neologisme van de zetter over wie de geest van Cummings blijkbaar vaardig was geworden; er stond ‘liefelijk’. | |
73 Poems (1963)
| |
52who are you,lıttle i
(five or six years old)
peering from some high
wındow;at the gold
of november sunset
(and feeling that if day
has to be come night
this is a beautiful way)
|