TS. Tijdschrift voor tijdschriftstudies. Jaargang 2010 (nrs 27-28)
(2010)– [tijdschrift] TS– Auteursrechtelijk beschermd[Nummer 28] | |||
[pagina 89]
| |||
AbstractThe periodical press in the former Dutch colonies of Surinam (Dutch Guiana) and the Dutch East Indies/Indonesia is to be seen in its own respect and certainly not as a mere derivative of the press in the Netherlands. The press in the former colonies has a long history, starting in the eighteenth century. In the twentieth century, periodicals in both the Dutch language and indigenous languages became a strong vehicle and important cultural and political instrument for emancipation of colonial peoples and ultimately independence of the colonies. Besides the history of this peculiar press, the author discusses the meaning and impact of terms such as ‘colonial’ and ‘postcolonial’. In using these concepts with regard to the periodical press in the former colonies, its vibrancy, diversity and above all its independent character is often downplayed. | |||
Keywords
Onderzoek naar de periodieke pers in de voormalige koloniën staat nog grotendeels in de kinderschoenen. Baanbrekend werk is verricht door Gerard Termorshuizen (Nederlands-Indië) en Michiel van Kempen (Suriname).Ga naar voetnoot1 Het Persmuseum presenteerde in 2005 Journalistiek in de Tropen, bestaande uit een tentoonstelling, website en publicatie over de | |||
[pagina 90]
| |||
Nederlandstalige pers in Nederlands-Indië/Indonesië, in 2007 gevolgd door K'ranti!, met een tentoonstelling, website en een boek waarin de Surinaamse pers centraal staat.Ga naar voetnoot2 Het is verheugend te zien dat de belangstelling voor de persgeschiedenis van deze gebieden toeneemt en, belangrijker, dat deze periodieke pers op zichzelf wordt beschouwd en niet louter als een afgeleide van de ‘westerse’ pers. Een kernvraag bij onderzoek naar periodieken is die naar de invloed ervan op de samenleving als geheel: vervullen kranten en tijdschriften een functie als ‘spiegel’ of als ‘motor’, of wellicht een mengvorm? Paul Tickell, schrijvend over Indonesië, verwoordt het treffend: It would be wrong [...] to see the press as a mere reflector of Indonesia's history, politics and culture, for it is far more than this. It has been actively involved in the making of that history, culture and politics. Its editors, reporters and other correspondents have not merely reported events, but have frequently been intimately and directly part of those events.Ga naar voetnoot3 Geen spiegel dus, geen ‘passieve getuige’, zo betoogt ook Remieg Aerts als hij het heeft over tijdschriften als historische bron: ‘Tijdschriften zijn geen kleurloos venster, geen doorgeefluik, geen ‘neutrale’ bron van informatie over het verleden.’Ga naar voetnoot4 Voordat ik inga op die periodieke pers in Nederlands-Indië/Indonesië en Suriname, wil ik enkele kanttekeningen plaatsen bij de termen ‘koloniaal’ en ‘postkoloniaal’, indachtig de titel van het symposium waar dit artikel uit voortkomt.Ga naar voetnoot5 De lezer dient deze bijdrage, inclusief de cijfermatige bijlagen op de website, te beschouwen als verkenning en work in progress, als vingeroefening voor verder onderzoek naar de pers- en mediageschiedenis van voormalige koloniën, hun ‘moederlanden’, de wisselwerking tussen beide en het omgaan met een werkelijk of verbeeld koloniaal verleden. | |||
Enkele kanttekeningen bij de begrippen ‘koloniaal’ en ‘postkoloniaal’Bestaat er wel zoiets als een koloniale en postkoloniale pers? Onder de koloniale pers versta ik alle periodieken die in de toenmalige koloniën van de - eigen - drukpersen rolden. Hun geschiedenis begint in de achttiende eeuw. Deze brede definitie van koloniale pers, die uitgaat van de productiekant in een geografische en specifiek staatkundige, politieke, economische, sociale en historische context, doet natuurlijk geen recht aan de inhoud, de enorme diversiteit, complexiteit en de verregaande eigenheid van kranten en tijdschriften in de koloniale samenlevingen. | |||
[pagina 91]
| |||
De koloniale setting wordt doorgaans voorgesteld als bestaande uit koloniale overheersers enerzijds en gekoloniseerde bevolkingsgroepen anderzijds, inclusief de ‘tussengroepen’ die meestal een gemengde afkomst hebben. Hieruit volgt, veelal impliciet, dat de pers in de voormalige koloniën het kolonialisme als bestaansgrond heeft of dat in elk geval met zich meedraagt. Hieruit volgt tevens dat er meerdere koloniale persen zouden hebben bestaan: die van de overheersers en die van de gekoloniseerden. Vooral de tussengroepen, zoals de Indo-Europeanen in Indië en de lichter gekleurde creolen in Suriname, die door hun afkomst en huidkleur een grotere kans op sociale mobiliteit hadden en gaandeweg een middenklasse vormden, zouden het voortouw hebben genomen in hun ‘eigen’ pers. In sommige opzichten is de term postkoloniaal net zo eenvoudig als die klinkt: het is een term die gebruikt wordt voor alles dat komt na de koloniale tijd. Evenals de koloniale periode betreft het een specifiek historisch tijdvak waarin de voormalige koloniën hun onafhankelijkheid bevochten en kregen; de decennia na de Tweede Wereldoorlog. Zo beschouwd is vrijwel de gehele wereld, ook Nederland, als postkoloniaal te munten. Dat is wat Gert Oostindie doet door één van zijn recente boeken kort en krachtig de titel Postkoloniaal Nederland mee te geven.Ga naar voetnoot6 De term postkoloniaal is minstens even gecompliceerd als de term koloniaal. Het venijn zit in het voorvoegsel ‘post’, dat een scherpe cesuur impliceert met het kolonialisme. Zo er al sprake is van een cesuur met de komst van de onafhankelijkheid in 1949 (of augustus 1945Ga naar voetnoot7) in Indonesië en in 1975 in Suriname, dan is het een staatkundige. Op de terreinen van economie en cultuur zien we na de onafhankelijkheid eerst continuïteit en pas later de breuken. Dé cesuur voor de Nederlandstalige pers in Indonesië vindt plaats in de jaren 1957-1962 als het Nederlands en in zijn kielzog de Nederlandse periodieken compleet uit het openbare leven verdwijnen. In Suriname is er sprake van een cesuur met de machtsovername van Bouterse c.s. in de jaren tachtig, met als gevolg verregaande censuur van de media. De in Nederland wonende migranten uit de voormalige koloniën richtten hun eigen persorganen op, die een zekere mate van continuïteit vertegenwoordigen. Het Nederlands is hierbij een belangrijke factor, maar ook de thematiek en retoriek, die zich toespitsen op het (her)definiëren van de eigen identiteit, vaak introspectief, maar verpakt in een anti-koloniale, anti-discriminatoire en anti-racistische toonzetting. Het concept ‘postkolonialisme’ is veel meer losgezongen van de historische betekenis dan ‘kolonialisme’ en heeft een sterke actuele lading gekregen in het vaak heftige wetenschappelijke en publieke debat. Sinds de jaren zeventig van de twintigste eeuw zijn de zogeheten ‘postcolonial studies’ internationaal aan hun opmars begonnen.Ga naar voetnoot8 De term postkoloniaal wordt in een programmatische en emancipatoire betekenis | |||
[pagina 92]
| |||
gebruikt; als stem tegen (neo-)kolonialisme, (neo-)imperialisme, eurocentrisme en racisme. En ten behoeve van alternatieven voor de westerse wijzen van kennisproductie en -verspreiding in verleden en heden. Heeft deze benadering toekomst? Volgens sommigen niet. Oostindie bijvoorbeeld betoogt dat de recente ‘herontdekking van het (post)koloniale verleden [...] geen nieuw begin [is], maar de afsluiting van een lange geschiedenis’. Oostindie verwijt de ‘postcolonial studies’ dat zij zichzelf in een isolement hebben gebracht door continuïteiten te veronderstellen waar die er niet zijn (‘alles is de schuld van het kolonialisme’), door de ‘(post)koloniale werkelijkheid’ verregaand te problematiseren en door het ontbreken van helderheid en eensgezindheid in eigen wetenschappelijke kring.Ga naar voetnoot9 De Nederlandse geschiedschrijving bevindt zich anno 2010 nog steeds in nationalistisch vaarwater, ook al verschuiven de accenten voortdurend, inherent aan de dynamische processen van nation building en identity politics. Nog steeds wordt de geschiedenis van de voormalige Nederlandse koloniën, ook na hun onafhankelijkheid, afgezet tegen en gerelateerd aan het dominante Nederlandse verhaal. De eurocentrische beeldvorming over kolonialisme en postkolonialisme is hardnekkig. Onderzoek, ook naar de periodieke pers in de voormalige Nederlandse koloniën, wordt hierdoor nog steeds aangetast. De termen koloniaal en postkoloniaal doen geen recht aan de eigenheid en de onafhankelijkheid van de diverse media, hier en dáár, ontstaan uit de boezem van groepen met een Indische, Surinaamse of Antilliaanse herkomst en achtergrond. | |||
De Periodieke pers in Suriname en Nederlands-Indië/IndonesiëHet eeuwenoude denken in Nederland over Oost en West, waarin de Oost prominent op de voorgrond staat en de West een ondergeschoven kind is, bepaalt nog steeds hoe zowel onderzoekers als het publiek kijken naar de voormalige koloniën. Het motto ‘Indië verloren, rampspoed geboren’ heeft nimmer een equivalent gekregen in Suriname (en de Antillen). Terwijl de onafhankelijkheid van Indonesië een nationaal Nederlands trauma is, wordt de onafhankelijkheid van Suriname in 1975 door menigeen met een zucht van verlichting ontvangen. Maar de opluchting maakt al snel plaats voor negatievere gevoelens als er een ware exodus van Suriname naar Nederland op gang komt. Ulbe Bosma zette in 2009 uiteen dat er zowel overeenkomsten als grote verschillen bestaan tussen de migratiestromen uit Indonesië (jaren vijftig) en Suriname (jaren zestig en zeventig). De overeenkomsten worden vaak over het hoofd gezien. Bosma benadrukt de grote waarde die migranten uit Oost en West hechten aan educatie en aan de Nederlandse cultuur en taal.Ga naar voetnoot10 Deze migrantengroepen worstelen met hun identiteit, hun double consciousness, in een snel veranderende samenleving. Deze worsteling met de eigen identiteit is een proces dat in de negentiende eeuw in de voormalige koloniën opkomt en gaandeweg in een stroomversnelling raakt. Het zijn vooral kranten en tijdschriften die hieraan stem geven en anti-koloniale opvattingen ventileren. De periodieke pers | |||
[pagina 93]
| |||
mobiliseert diverse groepen in de koloniale samenleving en kranten en tijdschriften worden belangrijke culturele en politieke instrumenten. Het Indonesische en Surinaamse nationalisme en het streven naar emancipatie en uiteindelijk onafhankelijkheid zijn ondenkbaar zonder de talloze kranten en tijdschriften in de twintigste eeuw. | |||
Een grote diversiteit aan periodiekenAfb. 1: Kritiek en opbouw, 16 februari 1938. Collectie Persmuseum, Amsterdam.
De pers in de voormalige koloniën laat een enorme lappendeken aan bladen zien: van ‘getuigenis’-tijdschriften tot verstrooiende periodieken, van literaire bladen tot vakbladen en van uit het moederland geïmporteerde kranten en tijdschriften tot eigen dagbladen, in allerlei denkbare talen. De pers in Nederlands-Indië en Suriname maakt daarnaast een vergelijkbare ontwikkeling door als die in Nederland. Zo zien we ook in de koloniën de opkomst van algemene publiekstijdschriften, van doelgroepenbladen (bijvoorbeeld gericht op vrouwen, kinderen, sportliefhebbers) en andere, veelal commerciële periodieken (zie Bijlage I). In de twintigste eeuw krijgen we ook te maken met kranten en tijdschriften die, als gevolg van de vooral naoorlogse migratiestromen, in het moederland (of in de diaspora) het daglicht zien. Mijn brede definitie van de ‘koloniale pers’ kan als volgt gespecificeerd worden: alle periodieken die in de toenmalige koloniën, met inachtneming van de historische grenzen, van de eigen drukpersen rolden en wier geschiedenis in de achttiende eeuw een aanvang nam, maken onderdeel uit van het ‘nationale’ perslandschap. Binnen dat perslandschap kunnen we grofweg vier functionele categorieën onderscheiden, die weer onder te verdelen zijn in algemene en gespecialiseerde bladen, én die kunnen overlappen: nieuwsbladen, opiniebladen, verstrooiingsbladen en vakbladen. Een andere manier om de pers in de koloniën in te delen is de volgende: bladen die tegen de koloniale elite aanschurken; bladen met een emancipatoir of geëngageerd karakter; en meer neutrale bladen.Ga naar voetnoot11 De eerste categorie is interessant vanwege de | |||
[pagina 94]
| |||
toenemende kritiek op het moederland en zijn beleid ten aanzien van de koloniën. In Nederlands-Indië komt deze kritiek onder andere tot uitdrukking in de ‘ethische politiek’ die verandering nastreeft binnen een koloniale context.Ga naar voetnoot12 In Suriname gebeurt iets vergelijkbaars, al wordt hier geen specifieke term voor gemunt. De tweede categorie is heel divers, zowel in toon en radicaliteit als qua thema's, doelstellingen en etnische, religieuze en politieke achtergronden van de uitgevers en journalisten. In deze categorie dienen we ook de ‘nationalistische’ bladen te zoeken. De derde categorie, waaronder de commercieel geëxploiteerde publiekstijdschriften geschaard worden, is lastiger te duiden omdat achter die vermeende neutraliteit vaak een onderliggende boodschap schuilgaat. Het onderzoek naar deze populaire algemene tijdschriften in de koloniën staat nog in de kinderschoenen.Ga naar voetnoot13 Evert-Jan Hoogerwerf merkte in 1990 over de persgeschiedenis van Nederlands-Indië op: ‘Meer nog dan bij de bestudering van de Indische nieuws- en dagbladen bevinden wij ons bij de zoektocht naar de geschiedenis van de overige periodieke pers op vrijwel onontgonnen terrein’.Ga naar voetnoot14 Dit gold tot voor enkele jaren geleden nog meer voor de Surinaamse pers. In deze leemte heeft het Persmuseum in de periode 2005-2008 proberen te voorzien met zijn themasites over de Indische en Surinaamse pers. Een van de doelstellingen van beide projecten is het bevorderen en stimuleren van nader en nieuw, liefst ook comparatief onderzoek naar de periodieke pers in de voormalige koloniën. In de bijlagen bij dit artikel zijn kwantitatieve data te vinden over de periodieken en journalisten die in beide websites zijn opgenomen. Daaruit blijkt bijvoorbeeld, verrassend genoeg, dat er in Suriname met een inwonertal van hooguit enkele tienduizenden inwoners bijna net zoveel Nederlandstalige tijdschriften verschenen als in het veel grotere Indonesië met zijn miljoenen inwoners (394 tegen 417 titels). Verder valt op dat er veel meer tijdschriften met een Surinaamse signatuur in Nederland verschenen dan met een Indische. Deze moeten grotendeels op het conto geschreven worden van de uitdijende naoorlogse Surinaamse gemeenschap in Nederland, die vooral vanaf de jaren zeventig groeit. Wat de kranten of nieuwsbladen betreft is Nederlands-Indië/Indonesië koploper met 357 titels (waarvan enkele in Nederland verschenen) tegen 76 Surinaamse. In tegenstelling tot Suriname waar Paramaribo hét centrum is, zijn er in het uitgestrekte Indonesische eilandenrijk meerdere stedelijke en bestuurlijke centra met minstens één | |||
[pagina 95]
| |||
Nederlandstalige krant en/of tijdschrift. De belangrijkste lezers zijn de Nederlandse enclaves van bestuurders, ambtenaren, planters en hun families, aangevuld met Indo-Europeanen en een handjevol Indonesiërs en Chinezen die in de Nederlandse taal opgeleid zijn of die taal in elk geval machtig zijn. In Nederlands-Indië/Indonesië werden vanaf midden negentiende eeuw ook niet-Nederlandstalige periodieken uitgegeven.Ga naar voetnoot15 | |||
De vroege pers in Suriname en Nederlands-IndiëWat zeggen deze cijfers ons? Allereerst dat Suriname een uitzonderlijk land was wat betreft zijn pers- en mediageschiedenis. Reeds in 1774 verschijnt hier de eerste krant, De Weeklyksche Woensdaagsche Surinaamsche Courant (WWSC) van de Nederlander Jacob Beeldsnijder Matroos, waarmee de slavenkolonie Suriname in de top tien prijkt van vroege kranten in het Caraïbisch gebied.Ga naar voetnoot16 De courant is geen eendagsvlieg. Vanaf 10 augustus 1774 tot op heden zit Suriname vrijwel geen dag zonder krant, nieuwsblad, dagblad of tijdschrift. Niet alleen is er continuïteit, maar er is ook een grote diversiteit. Vanaf de jaren tachtig van de achttiende eeuw zijn er in deze kleine gemeenschap van enkele duizenden inwoners meerdere drukkers en uitgevers van periodieken actief op de Surinaamse markt. In deze jaren zien ook de eerste Surinaamse tijdschriften het licht. En vanaf ongeveer 1800 verschijnt er zeven dagen per week een courant, of beter gezegd: drie à vier couranten van evenzo veel, doorgaans gepriviligeerde, drukkers/uitgevers die de dagen van de week ‘verdeeld’ hebben. Kennelijk zien zowel de Directeuren van de Sociëteit van Suriname als de Surinaamse overheid (toestemming van deze autoriteiten was geboden) de noodzaak in van een eigen Surinaamse krant.Ga naar voetnoot17 | |||
[pagina 96]
| |||
Afb. 2: De Weeklyksche Woensdaagsche Surinaamsche Courant, 10 augustus 1774. Collectie Persmuseum, Amsterdam.
| |||
[pagina 97]
| |||
Dertig jaar eerder - op 10 augustus (!) 1744 - verschijnt te Batavia het eerste nummer van de Bataviase Nouvelles (1744-1746), met toestemming van gouverneur-generaal G.W. Imhoff. De VOC is vanwege haar strikte regels betreffende geheimhouding mordicus tegen het nieuwsblad en verbiedt het dan ook al snel. Het duurt zo'n 65 jaar voordat Nederlands-Indië weer over een eigen courant beschikt: de Bataviasche Koloniale Courant (1810-1811). Het is een gouvernementsblad onder verantwoordelijkheid van gouverneur-generaal H.W. Daendels.Ga naar voetnoot18 Voor zowel Nederlands-Indië als voor Suriname geldt dat de eerste helft van de negentiende eeuw gekenmerkt wordt door gouvernements- en advertentiebladen. De koloniale overheid houdt een sterke vinger aan de pols via controle en censuur. Vanaf 1850/1860 groeit de pers in zowel Suriname als Nederlands-Indië geleidelijk naar volwassenheid. Advertentieblaadjes maken plaats voor ‘echte’ kranten met nieuws en opiniërende artikelen van geëngageerde journalisten en hoofdredacteuren die zich allerlei misstanden in de kolonie aantrekken en zich kritisch uitlaten over het moederland, het koloniale bestuur en zijn ambtenaren. Het aantal kranten- en tijdschrifttitels neemt in deze periode toe. De oplagen zijn klein en de redactie bestaat vaak uit één persoon, die als een spin in het web zijn of haar periodiek maakt. | |||
Vroege tijdschriften in Suriname en Nederlands-IndiëIn de jaren tachtig en negentig van de achttiende eeuw verschijnen er in Suriname minstens acht tijdschriften. Dat is relatief vroeg en veel. Nieuwe, verlichte denkbeelden over politiek, maatschappij, economie, cultuur en religie verspreiden zich ook over de koloniën en vinden hun weg in kranten én vooral tijdschriften. Van deze acht Surinaamse tijdschriften zijn er slechts drie overgeleverd: W.H. Poppelmanns Letterkundige Uitspanningen van het Genootschap De Surinaamsche Lettervrinden (onder de zinspreuk: ‘Zo werd in dit Gewest, gelyk aan Bato's strand, De Zucht tot Weetenschap en Kunsten voortgeplant’) (1785-1787). Eveneens bij drukker/uitgever Poppelmann De Surinaamsche Artz (1786-1788) van Jacob Voegen van Engelen (1755/6-1804) en bij Jul. Engelbrecht het Duitstalige Teutsches Wochenblatt für Surinam (1792-1793).Ga naar voetnoot19 In Nederlands-Indië verschijnt het eerste in de kolonie uitgegeven tijdschrift in 1838: Het Tijdschrift voor Nederlandsch-Indië (1838-1902) van W.R. baron van Hoëvell, als we het uit veiling- en handelsberichten bestaande Vendu-Nieuws (1776-1809) en de Verhandelingen van het Bataviaasch Genootschap (vanaf 1779) niet meetellen omdat het geen tijdschriften in de ware zin van het woord zijn. De Kopiïst volgt in 1842 en wordt | |||
[pagina 98]
| |||
voortgezet als Indisch Magazijn. In 1849 verschijnt het Indisch Archief, een tijdschrift van de latere minister van Koloniën E. de Waal. En weer enkele jaren later verschijnt het tweemaandelijks tijdschrift Biäng-Lala [regenboog]. Indisch leeskabinet tot aangenaam en gezellig onderhoud (1852-1855), met gedichten, verhalen, novellen en reisverhalen.Ga naar voetnoot20 In de loop van de negentiende eeuw verschijnen er ook tijdschriften die we als vaktijdschriften zouden kunnen betitelen; zendingsbladen bijvoorbeeld, zoals Protestantsche Eeredienst en De Opwekker. Voorts vanaf de jaren vijftig onderwijsbladen, zoals Indisch schoolblad (1853-1859) en in de loop van de eeuw ook juridische tijdschriften en bladen voor militairen. Het is vooral in de twintigste eeuw dat tijdschriften in Oost en West een vlucht nemen. Deze toename is onlosmakelijk verbonden met de toename van de alfabetiseringsgraad, zowel door (im)migratie vanuit Nederland als door de verhoging van het onderwijspeil van ‘autochtonen’. Ook de politisering van de koloniale samenlevingen speelt een zeer belangrijke rol. Emancipatie (door educatie) en nationalisme zijn hier sleutelwoorden. Tegelijkertijd voeren de koloniale overheid en de blanke minderheidselites een doelbewust beleid ten aanzien van de Nederlandse en autochtone bevolkingsgroepen. Vasthouden aan de eigen Nederlandse cultuur en taal en het ‘socialiseren’ of disciplineren van de koloniale samenleving naar Europees/Nederlands voorbeeld zijn hier uitgangspunten. Bij ontstentenis van geïnstitutionaliseerde politieke partijenGa naar voetnoot21 hebben kranten en tijdschriften een invloedrijke, zo niet leidende rol in het koloniale maatschappelijke en politieke debat in de eerste decennia van de twintigste eeuw. In deze functie neemt de pers in zowel Indië als in Suriname een unieke positie in vergeleken met die in het - verzuilde - partijpolitieke moederland. Natuurlijk is de Surinaamse en Indische pers geruime tijd een blank-Europese aangelegenheid, maar reeds in de negentiende eeuw blijkt dat er ook kansen zijn voor ondernemende geesten die niet tot deze blanke elite behoren.Ga naar voetnoot22 | |||
[pagina 99]
| |||
Pers-, taal- en onderwijspolitiek in Suriname en Nederlands-IndiëIn zowel Suriname als Nederlands-Indië was het analfabetisme zeer groot. Rond 1900 wordt dit in beide koloniën aangepakt. Vooral in Suriname zal dit relatief succesvol blijken en neemt de alfabetiseringsgraad procentueel meer toe dan in Nederlands-Indië. Als we de pers-, taal- en onderwijspolitiek van Suriname en Nederlands-Indië vergelijken dan vallen enkele zaken op. In Suriname wordt de vrijheid van drukpers vastgelegd in het Regeringsreglement van 1865. Gevolg is dat er meer en kritischer periodieken in Suriname kunnen verschijnen. In Nederlands-Indië wordt in 1906 de perswetgeving, het zogeheten Drukpersreglement uit 1856, herzien. De pers krijgt dan iets meer armslag en journalisten belanden niet langer om de haverklap in de gevangenis. De grotere persvrijheid valt samen met het begin van de door Nederland(ers) uitgedragen welvaartspolitiek - de ‘ethische politiek’ - én het begin van het Indonesisch nationalisme. En terwijl in Suriname een ‘assimilatiebeleid’ gevoerd wordt, wordt in Nederlands-Indië het adagium ‘associatie’.Ga naar voetnoot23 In Suriname streeft men naar een eenheidscultuur op Nederlandse leest geschoeid en in Nederlands-Indië is er daarnaast ruimte voor het ‘volkseigene’ van de autochtone bevolking. Waar Nederlands-Indië vanaf de negentiende eeuw een dualistisch onderwijsstelsel kent - Nederlands en ‘inlands’ onderwijs naast elkaarGa naar voetnoot24 - voert Suriname in 1876 de algemene leerplicht inGa naar voetnoot25 met het Nederlands als officiële taal, daarbij het Sranan Tongo in het door zendelingen en missionarissen geleide onderwijs verdringend.Ga naar voetnoot26 In de praktijk valt er heel wat af te dingen op het ‘algemene’ aspect van de Surinaamse leerplichtwet, maar desondanks is één van de resultaten dat er zich geleidelijk in de twintigste eeuw een Nederlands sprekende, lezende en schrijvende ‘zwarte’ middenklasse ontwikkelt.Ga naar voetnoot27 Het Sranan Tongo wordt door een deel van deze nieuwe middenklasse gaandeweg beschouwd als negatieve erfenis van het verleden en dan vooral het slavernijverleden, terwijl een ander deel van de Afro-Surinaamse bevolking het Sranan Tongo juist als onlosmakelijk onderdeel ziet van de eigen geschiedenis, cultuur en identiteit. Het Sranan Tongo was en is in Suriname, naast het Nederlands, de belangrijkste tweede taal. Met de komst van hindostaanse (1873) en Javaanse contractarbeiders (1890) doen ook het Sarnami en het Javaans hun intrede, allereerst als ‘huistalen’ en later ook als | |||
[pagina 100]
| |||
bescheiden schrijftalen. Deze ontwikkeling heeft nooit een hoge vlucht genomen. Het Sranan Tongo wordt in de loop van de twintigste eeuw de officieuze lingua franca voor alle bevolkingsgroepen in Suriname. Vanaf 1900 neemt het aantal Europeanen, onder wie vele Nederlanders, in Nederlands-Indië toe en daardoor het gebruik van de Nederlandse taal. Dit proces heeft invloed op de groei van de Nederlandstalige pers. Weliswaar neemt ook het aantal autochtonen dat Nederlands spreekt toe, maar, aldus Kees Groeneboer: ‘van een daadwerkelijke vernederlandsing van de Inheemse bevolking [kan] niet worden gesproken’.Ga naar voetnoot28 | |||
Nieuws- en opiniebladenDoorgaans worden kranten of dagbladen geschaard onder de nieuwsbladen, terwijl een bepaald segment van de tijdschriften - de opiniebladen - veelal gezien wordt als motor van maatschappelijke en politieke verandering en vernieuwing. In de praktijk is die grens niet zo scherp te trekken. Kranten opiniëren ook, vooral in de koloniën, en menig tijdschrift informeert slechts of biedt ontspanning. Daarnaast herbergen op het eerste oog neutrale tijdschriften niet zelden een opiniërende, politieke of culturele boodschap.Ga naar voetnoot29 Rond 1900 zijn het in Nederlands-Indië vooral Nederlandstalige kranten als De Locomotief (1852-1957) en het Bataviaasch Nieuwsblad (1885-1950) onder leiding van de Indo-Europeaan Karel Zaalberg die de ethische politiek uitdragenGa naar voetnoot30 en zijn het overwegend anderstalige kranten en tijdschriften die het Indonesische nationalisme een stem geven. In Suriname zijn het kranten als De West (1909-) en Suriname (1871-1971) (de opvolger van het Koloniaal Nieuwsblad), die kritiek uiten op Nederland en de Surinaamse gouverneur en zijn beleid. Opvallend is dat de eigenaren of (hoofd)redacteuren van de belangrijkste Surinaamse kranten vaak zitting hebben in de Koloniale Staten en hun bladen gebruiken om hun politieke stem te verspreiden buiten dit orgaan. In beide koloniën zijn de speerpunten onderwijs voor alle bevolkingsgroepen en een verhoging van de welvaart door een rechtvaardig economisch en sociaal beleid, zoals gezegd binnen de koloniale context. De maatschappelijk en politiek geëngageerde opiniebladen gaan een stapje verder. In het begin van hun bestaan, rond 1900, ageren ze binnen de koloniale context, maar gaandeweg nemen meerdere van hen radicalere standpunten in en eisen ze verdergaande veranderingen en meer invloed op staat en maatschappij. De nationalisten in Indië, die zich etnisch en religieus onderscheiden van de Europese elite, staan een vorm van zelfbestuur voor, uitmondend in grotere autonomie en zelfs onafhankelijkheid. In Suriname zijn het in de eerste decennia van de twintigste eeuw vooral de (zwarte en gekleurde) Creolen die het voortouw nemen in de strijd voor een rechtvaardiger samenleving; de hindostaanse en Javaanse contractarbeiders en hun | |||
[pagina 101]
| |||
nazaten volgen later. In beide koloniën zijn er ook banden met de internationale politieke bewegingen en met politieke partijen in het moederland.Ga naar voetnoot31 Afb. 3: Sranam-Volksblad, 10 december 1911. Collectie Persmuseum, Amsterdam.
Enkele decennia na de formele afschaffing van de slavernij - op 1 juli 1863 - grijpen in Suriname zogenaamde ‘volbloednegers’ hun kans om via de drukpers van zich te laten horen, ook in het Sranan Tongo. Een voorbeeld van het laatste is het Sranam-Volksblad van Th.J.F. Valois Smith (zie afbeelding 3). De boodschap van het Sranam-Volksblad is emancipatie voor voormalige slaven en/of hun nazaten via onderwijs, black awareness en verbetering van de sociale en economische voorwaarden, al dan niet overgoten met een | |||
[pagina 102]
| |||
religieuze saus. In de eerste drie decennia van de twintigste eeuw worden zowel de in de eigen boezem van het Surinaamse volk ontwikkelde denkbeelden als die van internationale zwarte leiders als Booker T. Washington, en later ook Marcus Garvey met zijn Pan-Afrikanisme, in Suriname verspreid via de periodieke pers. In de jaren dertig komen hier linkse politieke aspiraties bij: het anti-kolonialisme zoals gepropageerd door internationale socialistische en communistische bewegingen. De pers blijkt een belangrijk instrument om zowel het etnisch-cultureel nationalisme van de Creolen of Afro-Surinamers, als het politieke internationalisme een stem te geven. Na de Tweede Wereldoorlog komen beide stromingen deels samen, zowel in Suriname (Papa Koenders, zijn beweging Pohama en het tijdschrift Foetoe-boi, Eddy Bruma en Wie Eegie Sanie) als in Nederland, waar dan steeds meer Surinamers hun opleiding volgen en tijdelijk domicilie kiezen (Bruma en Wie Eegie Sanie, de vereniging Ons Suriname en haar tijdschrift De Koerier). Dit cultureel nationalisme kón dus samengaan met de politieke strijd tegen kolonialisme, imperialisme en uitbuiting. Het zijn geruime tijd vooral de Creolen die van zich laten horen. Pas in de jaren zestig en zeventig komt het ‘wan pipel’-streven op: alle etniciteiten - dus ook de hindostanen, Javanen en andere groepen in de samenleving - verenigd in één Surinaamse natie op weg naar onafhankelijkheid. In Nederlands-Indië richten vanaf beginAfb. 4: Insulinde, 1 januari 1913. Collectie Internationaal Instituut voor Geschiedenis (IISG), Amsterdam.
twintigste eeuw ook Indonesiërs eigen kranten en tijdschriften op of nemen titels over van bijvoorbeeld Chinese eigenarenGa naar voetnoot32; dit zijn veelal niet-Nederlandstalige bladen. Politieke organisaties als Boedi Oetomo (Het Schone Streven, 1908; Javanen), de Sarekat Islam (SI, 1912; moslims), de Indische Partij (1912-1913; één van de oprichters is Ernest Douwes Dekker), het Indo-Europeesch Verbond (IEV, 1919; Indo-Europeanen) en de Indonesische Communistische Partij (anti-koloniaal en anti-imperialistisch) bepalen voor een deel het maatschappelijke en politieke spectrum van het Indische nationalisme. Met de tijdelijke teloorgang van de communisten eind jaren twintig en de opkomst van Soekarno en diens Partai Nasional Indonesia (PNI) krijgt het Indische nationalisme ook een meer cultureel karakter en komt de nadruk te liggen op ‘de wording van één Indonesisch volk en zijn bevrijding, in plaats van op een veelvolkerenstaat’, om Bosma te citeren.Ga naar voetnoot33 En natuurlijk legt | |||
[pagina 103]
| |||
dit de basis voor de politieke ontwikkelingen in Indonesië na de Tweede Wereldoorlog. Insulinde is een van de Indo-Europese verenigingsbladen die in het begin van de twintigste eeuw in Nederlands-Indië verschijnen. Op dit nummer wordt reclame gemaakt voor Het Tijdschrift, een radicaler blad, uitgegeven door de onvermoeibare strijder voor de Indo E.F.E. (Ernest) Douwes Dekker, een achterneef van Multatuli. Dat Indonesië in augustus 1945 de onafhankelijkheid uitroept, komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. Dat de rol van de pers in het verwerven van die onafhankelijkheid groot is geweest, moge duidelijk zijn.Ga naar voetnoot34 De Néderlandstalige pers in Indonesië is zeker na 1945 nog slechts een schim van zichzelf. Ze dooft langzaam uit om in 1957/8 een snelle dood te sterven.Ga naar voetnoot35 De teruggave van Nieuw-Guinea in 1962 is het slotakkoord. De Indonesische pers heeft de Nederlandstalige pers in Indonesië dan al lang overgenomen. In Suriname zijn de jaren vijftig en zestig politiek turbulente jaren. De Surinaamse pers politiseert in hoge mate. Bestaande en nieuw opgerichte kranten zijn in deze periode, evenals in Indonesië, langs partijpolitieke lijnen te onderscheiden. | |||
JournalistenUit het voorgaande is duidelijk geworden dat er veel overeenkomsten zijn in de (pers)geschiedenis van Nederlands-Indië/Indonesië en Suriname. Er is echter één belangrijk verschil tussen Nederlands-Indië en Suriname: in Suriname zijn journalisten en uitgevers van kranten en tijdschriften vrijwel allemaal in Suriname geworteld, of ze nu ‘wit’, ‘gekleurd’ of ‘zwart’ zijn, terwijl er in Indië een dualistische pers bestaat: enerzijds de veelal anderstalige ‘autochtone’ pers die bloeit in de handen van Indonesiërs en anderzijds de Nederlandstalige pers die voor een deel haar bestaansrecht ontleent aan Europese immigranten en hun nazaten. Vanaf eind negentiende eeuw beproeven vele honderden Nederlanders, niet zelden spraakmakende mannen én vrouwen, hun journalistieke geluk in de Indische archipel (zie Bijlage IV, waarin de aantallen journalisten in Indië en Suriname in een grafiek zijn weergegeven). Het is dan ook vooral in Nederlands-Indië/Indonesië dat de relatie tussen de Nederlandse pers en die in de kolonie innige vormen aanneemt. Niet alleen in de personen van de journalisten en hoofdredacteuren, maar ook in de bedrijven en personen die eigenaar zijn van drukkerijen en uitgeverijen. Hun Indonesische holdingmaatschappijen en aandelenkapitaal hebben niet zelden hun basis in Nederland. In Suriname is dit sinds de achttiende eeuw vrijwel niet aan de orde. In de jaren twintig en dertig ontstaat er een repressieve houding jegens de opkomende maatschappelijke, culturele en politieke organisaties, in het bijzonder jegens de (vermeende) communistische en nationalistische dreigingen in zowel Oost als West. | |||
[pagina 104]
| |||
Dit heeft ook gevolgen voor de pers en haar journalisten. In zowel Nederlands-Indië als Suriname worden bladen bij herhaling door de overheid berispt en gemaand hun toon te matigen, zeker in de jaren dertig. Journalisten worden (strafrechtelijk) vervolgd voor het openlijk uiten van kritiek op de overheid, misstanden en onrecht. Zo trekt in Suriname hoofdredacteur J.C. Sarucco op 1 juli 1936 - exact 73 jaar na de afschaffing van de slavernij - de stekker uit De Banier van Waarheid en Recht (1929-1936) na een aantal strafzaken en boetes. Ondanks het feit dat menig Indonesische en Surinaamse journalist vervolgd, gevangen gezet (Louis Doedel in een psychiatrische inrichting) of verbannen wordt (bijvoorbeeld Ernest Douwes Dekker, Soekarno, Hatta, en Anton de Kom), heeft het Nederlandse koloniale gezag het tij niet kunnen keren. De Indonesische - ‘nationalistische’ - pers groeit tegen de verdrukking in, om Hoogerwerf te parafraseren.Ga naar voetnoot36 In Suriname zal deze groei pas na de Tweede Wereldoorlog plaatsvinden. | |||
Double consciousness in de twintigste eeuwIndonesiërs en Indo-Europeanen worstelden net als hun Surinaamse tegenhangers met een innerlijke verscheurdheid, de double consciousness, waarvan Tjalie Robinson voor de Indo's zo'n beetje de incarnatie is geworden.Ga naar voetnoot37 De analytische term double consciousness is in 1903 gemunt door de Amerikaanse denker, activist en publicist W.E.B. Du BoisGa naar voetnoot38 in een periode die openingen leek te bieden voor een nieuwe samenleving waarin blank en zwart in de toekomst samen, met en naast elkaar zouden kunnen leven en de double consciousness plaats zou maken voor one-ness. Die toekomstvisie en hoop zijn in die tijd gemeengoed onder zwarte en gekleurde bevolkingsgroepen in de Verenigde Staten en de koloniën in West en Oost. Ze zullen een vast onderdeel worden van het twintigste-eeuwse debat over kolonialisme, imperialisme, racisme en de politieke, maatschappelijke en emancipatoire bewegingen die de vorige eeuw gekleurd hebben.Ga naar voetnoot39 Volgens Liesbeth Dolk tenderen (literaire) tijdschriften in Indië vanaf eind jaren twintig naar een Groot-Indonesische gedachte, terwijl men voorheen meer gericht was op de eigen etnische groep. Proza en poëzie staan in dienst van de - verheffing en | |||
[pagina 105]
| |||
emancipatie van de - gemeenschap en zijn zowel cultureel als politiek geïnspireerd.Ga naar voetnoot40Black awareness en het Surinaamse nationalisme uiten zich in de twintigste eeuw voor een deel in het Sranan Tongo. De herwaardering van de eigen taal blijkt ook uit het feit dat na de Tweede Wereldoorlog een aantal tijdschriften verschijnen waarin ruim aandacht voor poëzie in het Sranan Tongo is, zoals in Foetoe-boi (1946-1956), Tongoni (1958-1959), Soela (1962-1964), Moetete (1968) en Kolibri (1971-1972; zie afbeelding 5). Afb. 5: Kolibri, 1971 (voor- en achterzijde). Collectie Internationaal Instituut voor Geschiedenis (IISG), Amsterdam.
| |||
[pagina 106]
| |||
Ook Surinaamse en Indische migranten in Nederland hebben in deze jaren hun eigen periodieken. Zo verschijnt er het Surinaamse studentenblad Mamjo (1961-1963) met een belangrijke literaire component en de algemenere periodieken Djogo (1958-1968) en Fri (1963-1971).Ga naar voetnoot41 Indocultuur en -identiteit krijgen na 1945 een nieuwe impuls met de ‘post-koloniale’ Tong-Tongbeweging van Tjalie Robinson en haar periodieken Onze Brug, Tong Tong, Moesson.Ga naar voetnoot42 Dit is slechts een kleine greep uit de Surinaamse en Indische bladen die vooral na de Tweede Wereldoorlog in Nederland de belangen en de standpunten van de migranten vertolken. In de migrantenperiodieken van het eerste uur die in de eerste helft van de twintigste eeuw opkomen, wordt vaak ingegaan op de band met het land van herkomst, deels uit heimwee. Gaandeweg verschijnen er bladen die duidelijk standpunten verkondigen over hervormingen binnen de koloniën en de rol van Indonesiërs en Surinamers in Nederland hierin. En weer later zien we ook tijdschriften die de Néderlandse samenleving waarin de migranten leven onder de loep nemen en thema's als discriminatie en racisme voor het voetlicht brengen.Ga naar voetnoot43 | |||
Tot slot: enkele desiderataDe belangstelling van onderzoekers gaat tot nu toe vaak uit naar ‘nieuws’- en ‘opiniebladen’. Vooral politiek- en cultuurkritische tijdschriften mogen zich verheugen in de belangstelling, omdat zij een stem hebben gegeven aan ‘onderdrukte’ en achtergestelde bevolkingsgroepen in de voormalige koloniën, in het moederland of in de diaspora. Zo wordt in studies betreffende ‘Indische’ tijdschriften opvallend veel aandacht besteed aan ‘elitaire’ bladen en aan literaire tijdschriften of literaire bijdragen in tijdschriften. Een aantal voorbeelden: De Stuw (1930-1933), Kritiek en Opbouw (1938-1942, 1947-1950; zie afbeelding 1), De Fakkel (1940-1942), Oriëntatie (1947-1954).Ga naar voetnoot44 En ondanks het brede Surinaamse spectrum dat Michiel van Kempen behandelt in zijn baanbrekende proefschrift, ligt zijn voorliefde bij de literatuur (in het Nederlands en in het Sranan Tongo), haar makers en hun publicaties, waaronder tijdschriften.Ga naar voetnoot45 De tijd is rijp voor meer en vooral vernieuwend onderzoek naar de pers in Suriname en Indonesië; liefst interdisciplinair en vanuit internationaal, comparatief | |||
[pagina 107]
| |||
perspectief. Onderzoekers dienen een open mind te hebben, weg van het eurocentrische, weg van het Indocentrische, weg van het Surinamecentrische denken, en ‘the grand narrative of history’ meer inclusief te maken. Dat brengt met zich mee dat we ook ‘postkoloniale studies’ dienen te relativeren en we ons bewust moeten zijn van de soms anachronistische, ‘tijdloze’ en finalistische aspecten ervan. Nieuw onderzoek zou zich kunnen richten op tijdschriften die tot nu toe niet onder onze aandacht zijn, zowel andere genres als anderstalige tijdschriften; de interactie tussen Nederlandstalige en anderstalige tijdschriften binnen één land; de rol van hoofdredacteuren en journalisten; de rol van uitgevers en drukkers in het medialandschap; de persoonlijke netwerken die zich over meerdere segmenten van de koloniale (en moederlandse) samenlevingen uitspreiden; de relaties tussen de pers en diverse netwerken in de voormalige koloniën; relaties met andere landen en koloniën binnen en buiten de eigen regio; en, last but not least, de lezers, hoe lastig dergelijk onderzoek ook moge zijn.Ga naar voetnoot46 Dergelijk onderzoek is uiteraard afhankelijk van de beschikbaarheid en de toegankelijkheid van het (bronnen)materiaal. Er is van oudsher veel bronnenmateriaal in fysieke vorm in Nederland aanwezig en vaak niet of niet volledig in de voormalige koloniën. Ook het omgekeerde komt voor, maar in mindere mate. Onderzoekers zijn gebaat bij een zo compleet mogelijk beschikbaar corpus Nederlands- en anderstalige kranten en tijdschriften. Binnen afzienbare tijd komt dat corpus gratis binnen handbereik, niet in de laatste plaats door grootschalige digitaliseringsprojecten als de Databank Digitale Dagbladen (DDD) dat de Koninklijke Bibliotheek onder haar hoede heeft. Ook tijdschriften staan op de nominatie gedigitaliseerd te worden. Maar met fysieke toegankelijkheid alleen zijn we er nog niet. Obstakels bij archiefen literatuuronderzoek zijn taal en het opleidings- en kennisniveau van onderzoekers/studenten. Belangrijker nog is hun referentiekader: onderzoeksvragen worden geformuleerd op basis van de ‘eigen’ positie en de interpretatie van het bronnenmateriaal niet zelden daarnaar gekneed. En dan zijn we weer terug bij de kanttekeningen bij het ‘postkoloniale’ wetenschappelijke en publieke debat. •> angelie sens is cultuur- en pershistoricus en sinds 2002 directeur van het Persmuseum. Ze promoveerde in 2001 aan de Katholieke Universiteit Nijmegen op het proefschrift ‘Mensaap, heiden, slaaf’. Nederlandse visies op de wereld rond 1800. |
|