den over zijn pornofilm. Deze film is gesubsidieerd door een stimuleringsfonds voor jonge kunstenaars en medegefinancierd door het bedrijf van onze bekendste Nederlandse pornoster Kim Holland. Maar de film is dus ook gemaakt met subsidie. Het is jammer dat Kousbroek het niet meer mag meemaken. Op de website van het Stedelijk staat: ‘In de film Ancient Amateurs gebruikt Stefan Ruitenbeek zijn artistieke vrijheid om binnen het domein van de porno kunst te kunnen maken. De acteurs en actrices legden, op regieaanwijzingen van Ruitenbeek, al hun ambities in het realiseren van deze in de porno nogal ongebruikelijke verhaallijn. Door de waas van pornobeelden en de chaos op de set zien we hoe de deelnemers aan de film, inclusief de kunstenaar, deze ongewone exercitie aangrijpen in een poging om aan culturele classificaties te ontsnappen.’
Ik weet niet of dit is wat Kousbroek voor ogen had, toen hij het over het ‘beter’ maken had, het klinkt nogal artistiekerig. De trailer was in ieder geval niet heel ‘geil’. En dat lijkt me toch wel de bedoeling van een pornofilm. En hier zit het probleem. Als pornofilms ontroeren is het mooi meegenomen maar voor veel mensen zijn pornofilms een middel om klaar te komen. Verder verlangen de pornokijkers niets. En de films die er nu zijn en die er dertig jaar geleden waren daar komen mensen op klaar. Het genre lijkt dus geslaagd. Je verpest dit door een al te kunstzinnige benadering. Dan wordt porno iets om over na te denken. Net zoals bij het hebben van werkelijke seks met een werkelijk ander mens, staat nadenken de beleving in de weg. De tekst bij die kunstzinnige pornofilm van Ruitenbeek is niet erg zinnenprikkelend. Sterker nog, het klinkt als een hoop aanstellerij om een film te maken met veel bloot en het dan ‘kunst’ te noemen. Niet alles hoeft een boodschap te hebben. Een les. Zeker pornofilms niet. Kunst om kunst. Porno om porno. Want als er iets opvalt aan de relatie tussen porno en kunst is het dat de liefde nogal eenzijdig lijkt. Porno speelt een rol in fotografie, in mode, videoclips, films, reclames en in boeken. Maar kunst interesseert zich meer voor porno dan porno voor de kunst. Joost Zwagerman heeft een mening over porno terwijl porno totaal geen mening heeft over Joost Zwagerman. Dit eerlijke van porno trekt aan. Seks zonder poespas. Zonder ellende eromheen. Geen porno-actrice die zal zeggen dat er een betekenis achter haar werk zit. Dat is er niet. Dat weet ze. Dat weten wij. Als we naar kunst verlangen, naar schoonheid, kunnen we een goed boek gaan lezen, een goede film gaan zien of een wandelingetje maken naar het Van Goghmuseum.
Voor porno hoeven we minder ver te lopen. Pornofilms zijn dichterbij dan ooit. Er zijn maar een paar handelingen nodig en je zit er middenin. En het wordt steeds meer geaccepteerd. Wanneer iemand opbiecht af en toe naar pornofilms te kijken, wordt dat als ‘normaal’ gedrag gezien. Mensen en zeker mannen die