aan de granaatinslag waarbij hij zijn moeder voor zijn ogen in stukken ziet vliegen. Deze herinnering heeft voor een ‘worgend gemis’ gezorgd en zijn verhouding met alle vrouwen in zijn leven bedorven: ‘Kervend besef van dood en voorbij, dat niet luwt. Na zijn moeder nooit meer een vrouw voor wie hij nog affectie heeft gevoeld.’
Deze brakke lichamelijke en geestelijke toestand zorgt ervoor dat Hammer als een ‘zwetend karkas’ op zijn laatste benen loopt. Hoewel hij een succesvol jurist was, twee kabinetsperioden minister was en schrijver van een groot oeuvre, beschouwt hij zijn leven als een mislukking. Dat leven is als de vieze smaak van gal die hij in zijn mond heeft: die gal staat voor ‘de wrangheid van een heel leven dat uiteindelijk is tegengevallen, eigenlijk, de stinkende smaak van verdorring. Als van verwaarloosde orchideeën. Als van bittere bloemen.’
Hammers neergang wordt door Brouwers erg zwaar aangezet. Hij presenteert hem als voortdurend kletsnat van het zweet, snakkend naar adem en maar half bij bewustzijn. Hij moet steeds door anderen op de been gehouden worden, reden waarom hij aan de lopende band, als een mantra, ‘dank u, dank u’ moet zeggen.
Maar er is een lichtpuntje. De afwezige moeder heeft in de mythologie van Brouwers' schrijverschap gezorgd voor het ‘gedroomde meisje’. Dat komt vanaf Zonder trommels en trompetten (1973) in bijna elke roman voor, tot en met Bittere bloemen. Het gedroomde, maar nu echt bestaande meisje vormt in Bittere bloemen een fel contrast met Hammers desillusionerende gedachten en gevoelens. In de zwaarmoedige sfeer van deze roman is zij een oplichtende verschijning, wellicht het levendigste en origineelste vrouwelijke personage in Brouwers' werk.
De afwezige moeder heeft in de mythologie van Brouwers' schrijverschap gezorgd voor het ‘gedroomde meisje’
Deze Pearlene, door Hammer consequent tegen haar zin Leentje genoemd, is een ongeveer vijfentwintigjarig meisje dat Hammer een jaar of tien eerder in een schrijfklasje had gehad. Nadat hij haar gedichten belabberd had genoemd, werd hij hevig verliefd op haar. Dat zegt hij haar niet (het leeftijdsverschil is al te groot), maar hij bezoekt haar wel geregeld in een winkeltje waar ze werkt als een leerling clairvoyante die met bol, pendel, tarot en handlijnen iets over de toekomst van mensen zegt. Nadat hij haar daarna jaren uit het oog is verloren (een ander pijnlijk gemis) loopt hij haar op het cruiseschip letterlijk tegen het lijf. Zij is niets veranderd, nog net zo springerig, ontspannen en daadkrachtig. Ze werkt in het variété van het schip en leest de handlijnen van de passagiers. Terwijl Pearlene niets van zijn hevige verliefdheid weet kan de geplaagde Hammer zijn geheim geluk niet op. Hij noemt haar zijn ‘late, laatste troost’ en ‘deze