agressie gedomineerde interactie met Norma, die weigert hun gezamenlijke woning te verlaten: vriendinnen, de bibliothecaresse op haar werk, haar vader. ‘Tjokvol als Weg zit met triviale details (...) is dit ook een roman die speelt met verwachtingen en aannames van wat een roman precies is. Niets blijft onopgemerkt en dus zal alles wel een betekenis hebben. Quod non (...) Misschien is dat nog wel het meest fascinerend aan Weg: de suggestie van volledigheid en waarheid, die je bijna doet vergeten dat alles je wordt ingefluisterd met de afwisselend wanhopige, geestige, nuchtere en cynische stem van protagoniste Edith.’ (Pruis, De Groene Amsterdammer). Er is echter ook kritiek op het effect van het gekozen perspectief (Eugelink, De reactor): ‘Douwesz lijkt met de door haar getekende strijd tussen Edith en Norma de vraag op te werpen op welke wijze wij ons moeten, ons kúnnen verhouden tot de wereld. (...) Door het onaangename portret van het onaangepaste gedrag van Norma valt de beantwoording in Weg uit ten faveure van de “aangepasten”. Dat is een gemiste kans voor Douwesz om een interessante, maatschappijkritische vraag werkelijk uit te diepen.’
Grappig genoeg is de boodschap aan het eind van Weg, zowel voor de hoofdpersoon als voor de anorectische meisjes die zij tracht te begrijpen, dat kritisch nadenken, onder woorden brengen van en in contact treden over dingen die in je omgaan een uitweg bieden uit de beperkte beleving van jezelf en anderen.
Zowel in haar werk als psychiater, psychotherapeut en onderzoeker (Douwesz is zich na de publicatie van Weg aan het schrijven van wetenschappelijke artikelen gaan wijden) als het schrijven lijkt Minke Douwesz begeesterd te zijn geweest door een zelfde streven: woorden vinden voor de complexe processen die zich in en tussen individuen afspelen. In haar onderzoek naar hechting bjj patiënten met anorexia of bulimia nervosa werkte zij met het Adult Attachment Interview, een instrument waarin niet zozeer wat, maar hoe men vertelt over zijn ervaringen, tekenend is voor zijn gemoedstoestand. Qua inhoud lijken mensenlevens op elkaar, het is de vorm die bepaalt of men het met anderen vinden kan of niet. Zowel in Strikt als in Weg speelt het spanningsveld tussen aanpassing en autonomie, beschikbaarheid versus vrijheid een rol, de vraag hoe onderdeel te vormen van een groter geheel met voldoende ruimte voor een eigen stem. Douwesz heeft met haar originele bijdrage aan Nederlandse literatuur de meerstemmigheid ervan vergroot. Helaas is haar stem nu verstomd. Door hun omvang, gelaagdheid en meeslependheid zijn haar boeken gelukkig zeer geschikt voor herlezing