Margriet de Moor
Verontrustend, gevaarlijk, exact
Tien uit Limburg ingevlogen musici, zes instrumentalisten en vier componisten, hebben zaterdagavond in de Kleine Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw een programma gebracht, streng en lucide, van composities die allemaal spelen met het idee van de eindeloze vorm, die toch een begin en een afsluiting kent. Het meest compromisloos, het verst in dit oude idee dat in wezen symbool is voor het leven zelf, ging de compositie Cascade van Pete Harden.
Cascade is een term die bekend is onder jongleurs. Hij verwijst naar het geometrische, achtfigurige patroon dat ontstaat bij het werpen van drie ballen. De juiste snelheid van de objecten, de juiste hoogte en de juiste wijdte van de handbewegingen - voorwaarden voor het boven het hoofd van de jongleur bewegende beeld: dit alles gold zaterdagavond evenzeer voor de zes Limburgse muzikanten. Met een overtuigingskracht die niet onderdeed voor die van de variété-artiest, doordrongen ze het publiek ervan dat wat zich hier afspeelde, zich afspeelde aan de rand van een groot gevaar.
Harden blijkt met Cascade weer helemaal terug te zijn van weg geweest. Het is waarachtig niet moeilijk te achterhalen waar de energieke componist, na een sabbatical van twee jaar als circustentopbouwer en weer afbreker, zijn inspiratie voor dit nieuwe werk vandaan heeft gehaald.
Cascade begint met een zacht, dwingend getrommel dat niet alleen de toehoorder onmiddellijk grijpt, maar ook bedoeld lijkt om piano en gitaar de noten binnen te slepen. (In een interview in De Limburgse Koerier vertelt de componist dat hij hier, aan het begin van de partituur, de opmerking Le jongleur est seul heeft neergekrabbeld.) Wat dan ontstaat, is een koud, onromantisch klankpatroon waarbinnen de gitaar en de piano telkens voor kleine erupties zorgen door elkaar in hoge ligging te dubbelen, ritmisch, niet per se melodisch. Het effect is bijzonder: alarmerend, maar ook vermakelijk. Op een ander dan muzikaal vlak zou men zeggen dat het doet griezelen.
Een open, eindeloze vorm dus, ja zeker, maar niet zonder geledingen.