Havelaar was aangeklaagd, met de vraag of hij bezwaren tegen Havelaar kon inbrengen, vervolgens, of hij geld nodig had. Havelaar en Multatuli hebben zich zeer verbolgen getoond over deze handelwijze, omdat ze een dwingend verband tussen beide vragen zagen, een poging van de resident om de regent om te kopen. Alweer veroorzaakt de inzoomende camera, die de briefjes van honderd levensgroot in beeld brengt, een suggestie die de kijker een interpretie meer op- dan voorlegt. De regent en Slijmering zijn één corrupte kongsi die Havelaar ertussen neemt. Het effect van die voorstelling van zaken is dat veel meer dan Multatuli's bedoeling geweest kan zijn, de inlandse autoriteiten schuld aan de uitbuiting krijgen, hoe vaak er ook gezegd wordt dat ze onderbetaald werden. Het blanke bestuur is in de film in de figuren van Verbrugge en de gouverneur-generaal halfzacht, door slapheid of vaag idealisme; daardoor zijn ze echter ook nalatig en verzaken aan hun eed waarin ze beloofden op te zullen komen tegen onderdrukking, wat ze - in de roman - nog schuldiger maakt.
Ik vraag me af, hoe het verantwoordelijkstellen van de inlandse hoofden ervaren zal worden door het Indonesische publiek, waarvoor de film, met zijn bewust aangebrachte en authenticiteit verhogende tweetaligheid, mede vervaardigd is. Als een schok, omdat de regenten nog steeds in een reuk van heiligheid staan? Ik weet het niet precies, evenmin als ik weet hoe de waardering van de Nederlandse kijkers uit zal vallen, wanneer ze noch met de roman noch met de affaire bekend zijn. Duurt de film niet te lang, ondanks de spanningverhogende scènes - vergiftiging, duel, gewelddadig optreden tegen de inlandse bevolking - voor wie niet kijkt om vast te stellen wat er van Multatuli's Havelaar is overgekomen? Een tweede keer zien kan misschien een antwoord opleveren. Nú heb ik als Multatuli-bewonderaar alle bewondering voor Rademakers omdat hij de geest van het boek zo uitstekend heeft begrepen en weten te vertalen in filmische visie, duidelijk merkbaar gegrepen door zijn onderwerp. Het ‘Ik wil gelezen worden’ werd ‘Ik wil gezien worden’, en de film daarmee een hommage aan de roman. Ik hoop dat het zien ook zal uitnodigen tot lezen en overlezen.
30 augustus 1976.