Russische notities
Charles B. Timmer
Logica en kunst
Reeds enkele dagen probeer ik door te dringen in de logica van een zin die ik aantrof in de inleiding tot een curieus boekje, getiteld Krizes bjezobrazija (De krisis van de lelijkheid), geschreven door twee sowjetrussische kunstkenners. De ondertitel luidt Van kubisme tot pop-art, het boek is geschreven door Michail Lifsjits en L. Rejngardt, rijk met van kubistisch tot pop-artachtige verschrikkingen geïllustreerd (dit bevordert in Rusland zonder twijfel de verkoop van de oplage die uit 50.000 exemplaren bestaat) en verschenen in 1968 bij de uitgeverij ‘Kunst’. De inleiding is van Michail Lifsjits en de zin, waarover ik struikelde luidt als volgt: ‘Indien een kind mazelen krijgt, is dat de schuld van de ouders of van de kinderbewaarplaats, omdat het niet absoluut noodzakelijk is, je kunt ook geen mazelen krijgen.’
Wat de schrijver bedoelt is natuurlijk duidelijker dan wat hij zegt: hij bedoelt dat, indien de ‘Kunst’ zonderlinge verschijnselen vertoont (koorts en uitslag) als kubisme, surrealisme, pop- en op-art, dit de schuld is van het regime, immers, die dingen hoeven niet, onder een sterke en doelbewuste staatsmacht ontstaan alleen socialistisch-realistische meesterwerken van welgeschapen kolchoz-meisjes en de kosmos veroverende krachtpatsers.
Maar het onbehaagdijke en benauwende in de geciteerde zin is dat er onder alle omstandigheden naar een schuldige wordt gezocht. Goed, er gebeurt iets in de samenleving. Aha, en wiens schuld is het?! Met een beetje goede wil kan ik me de volgende stelling nog indenken: ‘Indien kinderen op een drukke verkeersweg aan het knikkeren zijn, en één van ze wordt overreden, is het de schuld van de ouders of van de kinderbewaarplaats...’, hoewel ook dan het ‘omdat’ er hoogst zonderling op volgt: ‘omdat het niet absoluut noodzakelijk is, je kunt ook niet overreden worden’.
Het is mogelijk op deze zin een politiek-literaire variant te bedenken, waarvan de betekenis door de huidige politieke werkelijkheid wordt gedekt: ‘Indien een sowjetrussische roman door buitenlandse reaktionairen wordt uitgebuit voor politieke propaganda, is dit de schuld van de schijver, omdat het niet abso-