Portefolio
onder redactie van Nicolaas Wijnberg
Herman Berserik
Hierbij een en ander over het drieluik. Ik wilde het noemen ‘Drieluik met de klok’, formaat 1 × 1.60 m, materiaal: tempera op paneel (klinkt beter als triplex!). Zit in de kleine vergaderzaal van de Arbeidsbeurs, Schiedamse Vest te Rotterdam. Arch. Ir. H. Geistdorfer B.I.
Gevraagd was een wandschildering, maar ik wilde onder het ‘vrijblijvende karakter’ van deze zaken uit. Je kunt het wel, het is altijd een bloem, de zon, of een vogel o.i.d. Wilde gewoon iets leveren waar ik als schilder een beetje achter kon staan.
Buitenzijde grisaille: Op je fiets naar je werk in Euro-poort, brood en koffie mee, kortom het grauwe dagelijkse bestaan. Om dit te accentueren de dichtregel van Gerrit Achterberg:
De weg is ochtenddicht. Mijn fiets rijdt snel.
De binnenzijde de kleur van het leven, lekker in de kroeg zitten, rijden in je eend, muziek maken en varen op de plezierboot.
Nu nog onze Gerrit:
De weg is ochtenddicht. Mijn fiets rijdt snel
al maar hetzelfde grijs in. Achter mij
volgt een loodrechte muur van mist.
Bodem en berm worden alleen gegist.
Ik ben een donkre sleuf door deze verse
zalen van jong metaal, dat bruist
met zachte zeeën in mijn oren, sleep
een diepe reep verrassing door die stille
bruidschat der morgen. Zie de bruidegom komt.
Staat in ‘Voorbij de laatste stad’. Ooievaar no. 11. Uitg. Daamen N.V. - de Sikkel.
Heb er nog over zitten dubben het laatste regeltje - Zie de bruidegom komt - in de zon te schilderen bij het jochie met zijn papieren hoge hoed.