hij het mee doen. Dat wist hij. Een tweede keer zou mogelijk funest zijn. Denk maar eens aan de schrijver Charles Baudelaire, een fransman, die niet de hand hield aan deze matiging. De man is zogezegd te gronde gegaan aan het overmatig gebruik van verdovende middelen. Alsof hij zonder die niet zou kunnen schrijven.
Nu denk ik wel dat ik begrijp waarom het voor hem steeds weer noodzakelijk was naar dergelijke verslavingsmiddelen te grijpen, al wist hij heus wel wat voor een verwoestende gevolgen die zouden hebben. Hij wilde zich namelijk kost wat kost verplaatsen in een wereld die onder normale omstandigheden niet de zijne was. Dat was de wereld waarin hij wilde leven en waarover hij wilde schrijven. En daarvoor heeft hij de prijs willen betalen. Verwaarloosd en verschopt is hij aan zijn einde gekomen. Dan is A. Huxley meer een man naar mijn zin.
Hij wist waar de grens lag en daar heeft hij zich aan gehouden. Achteraf blijkt dan de waarde van zo'n standpunt van karaktervastheid. Kijk maar eens naar het oeuvre van hem en naar dat van C. Baudelaire. Dan heeft A. Huxley toch wel even meer nagelaten dan C. Baudelaire.
Met al zijn geploeter en zijn de gezondheid ondermijnende levenswijze heeft deze fransman nog niet de kiezel kunnen oprapen die voor hem was weggelegd, terwijl A. Huxley met nuchter verstand en vasthoudend regelmatig werk, de rots heeft kunnen torsen die zijn deel was. Daaruit heb ik lering getrokken.
Als een schrijver zijn wereld niet interessant genoeg vindt om over te schrijven, dan moet hij er eenvoudig niet aan beginnen en dan moet hij niet met allerlei onzinnige kunstgrepen trachten een wereld op te roepen die onder normale omstandigheden niet zijn werkelijkheid is maar een surrogaatwerkelijkheid. Zo denk ik erover.
Daarom kom ik zelf ook niet tot schrijven. Ik heb de intenties wel maar de stof ontbreekt. Men moet mijnsinziens leren dat als een noodlot te zien. Maar tegelijkertijd moet men leren dat noodlot te aanvaarden.
En dat heeft C. Baudelaire niet gekund en dat kan ik wel.
Zandvoort, juli/aug. '66.