Hollandse nieuwe
Marc Andries: Een zeer brave borst (Bezige Bij).
We worden de laatste jaren vergast op een soort literatuur, die ik pseudo-avantgarde zou willen noemen. Ze heeft de pretentie tegen de zgn. algemeen geldige normen storm te lopen, maar in feite doet ze niets anders, dan degenen die het als hun levenstaak beschouwen om die normen, desnoods een beetje gecorrigeerd, in stand te houden, een fiks handje te helpen. Ze kent noch de vruchtbare twijfel, die tot de grondslagen van onze samenleving doordringt, noch de tragiek, die een gevolg is van de spanning tussen mogelijkheid en feitelijkheid. Ze prikkelt niet tot het testen van andere mogelijkheden van samenleving maar levert, misschien onbewust, een bijdrage tot de bestendiging van de bestaande toestand. Ze voorziet nl. in de groeiende behoefte aan gedrukte dagdromen en kwasi-realistische fantasieën, die de argeloze, met schuldgevoelens beladen brave borsten van hun spanningen moeten bevrijden. Schrijvers van dat soort literatuur lopen natuurlijk geen enkel risico, want ze verrichten een belangrijke sociale functie. Ze zijn doorgaans zelf het slachtoffer van de gegeven sociale code, die ze rancuneus maar ondoeltreffend te lijf gaan. De ‘werkelijkheid’ die ze beschrijven ligt al bij voorbaat vast. Uit een gegeven normenstelsel kan men haar moeiteloos afleiden. Het is de slechte wereld, die opdoemt binnen het smalle perspectief van de dagsluiter en de officier van justitie. De cultuurneuroticus en de pseudorevolutionair horen bij elkaar. In de roman van Marc Andries hebben we het zoveelste product van die literatuur. Maar een voorbeeldig product, zo stuitend voorbeeldig dat het bijna een karikatuur lijkt, een veronderstelling, die men helaas, gezien de bloedige ernst van de auteur, moet laten varen. Gegeven onze sociale code hangt het boek aan elkaar van seks en nog eens seks (vrouwen zijn schuldig mooi), drank, marihuana, enfin vul zelf maar in. Tussen elke regel gluurt het slechte geweten van de schrijver. Al die melige onontkoombare
cliché-stoutigheden worden opgediend met de ijdelheid, het zelfbeklag en de pseudo-gedrevenheid van de aankomende poète maudit. Ze worden bedreven in twee gerenommeerde poelen des verderfs, t.w. het Amsterdam van Hartsuyker en de nationale kulturele speeltuin Ibiza.
H.L.M.