litteratuur (Oversteegen is een gehoorzame leerling van Hellinga en d'Oliveira een boreling van Van der Merwe Scholtz die op zijn beurt ook door Hellinga werd gebakerd) met ‘close reading’ aanduidt: het kind mag geen naam hebben.
- U weet dat Gomperts het scenario mag schrijven voor een t.v.-documentaire over Multatuli?
Ik ben benieuwd. Hij schrijft over Multatuli in De schok der herkenning. Daar zegt hij dat aan Multatuli ‘de inblazing van een bepaald soort informatie, nl. een religieuze openbaring’ ontbreekt. Misschien kan Gomperts voor de t.v. toelichten wat hij onder die religieuze openbaring verstaat. Overigens meent Gomperts dat Multatuli door de Tachtigers eigenlijk al ‘overbodig gemaakt’ is en sindsdien slechts ‘allerlei eerbiedwaardige zwoegers, die hem in de avonduren lazen, aan een beperkte zelfontplooiing’ hielp, meer niet. ‘De mensen die zich zelf respekteerden, de kulturele elite, beschouwden in 1930 Multatuli als afgedaan’. Het is waar: de culturele elite las liever Merijntje Gijzen. Maar ik vraag mij af of iemand, die Multatuli ‘overbodig’ en ‘onuitstaanbaar’ vindt, wel de gelukkigste keus is voor dat scenario.
- Wat vond u van het televisie-interview met Remco Campert?
Een drama van nationale proporties waarin de kleine Gomperts mooi de heldenrol kon spelen. Ik weet niet of hij van plan was, zèlf dat beroemde vieze woord voor te dragen. Zo ja, jammer voor hem dat het niet doorging. Het moet iets verrukkelijks zijn, voor een millioenen-publiek een woord te mogen oplezen dat, enfin, in net gezelschap, met dames en zo, bijt zo'n man liever zijn tong af! En dan zeggen: poëzie is boven viesheid verheven en wie dat niet vindt is een hypokriet. Ik heb er erg veel schik om gehad.
- Wat vindt u van Remco Campert?
Modeschrijver. Waar is dat interview in Vrij Nederland? (Staat op, rommelt minutenlang in een berg paperassen, mompelt iets van: ‘verdomme wat ben ik toch een sukkel’ en ‘die stomme interviews, je wordt er tegenwoordig mee doodgegooid’, gaat zitten op de pianokruk met een krant) 27 juni: ‘Van Straten noemt me modieus. 't Is heel makkelijk om 't zo af te doen. Trouwens, ik zie er geen kwaad in. Als schrijver moet je dat hebben, 't gevoel ervoor. Modieus is 'n scheldwoord, maar als 't om kleren gaat, heeft niemand liever een hobbezak dan een modem pak.’ Wat zegt hij dus? Eén: flauw, hoor, om mij modieus te noemen! Twee: maar het is helemaal niet erg om modieus te zijn. Drie: een schrijver moet zelfs modieus zijn. Vier: Remco Campert, kleermaker in de litteratuur, snijdt uw boek op maat.
- Hebt u ooit iets van hem gelezen?
O jawel. Gedichten. En Het leven is vurrukkulluk. Daarvan is mij hoofdzakelijk de associatie met kul bijgebleven..
- Wat vindt u van het werk van Ewald Vanvugt?
Een gevecht met de grammatica dat eindigde in een weinig roemvolle nederlaag van de schrijver. Zijn werk werd intussen in de kritiek natuurlijk weer overal geprezen, door de beroeps-optimist Nuis bijvoorbeeld in Het Parool, 18 januari. De hartelijk-