wordt. Maar wanneer hij een naam voor hun kind probeert te vinden vormt, niet eens hijzelf maar een onverbiddelijk ingrijpend noodlot, uit losgeknipte kranteletters het woord Kain; de liefde kan alleen maar verderf voortbrengen.
Een orgie van de wraak beschrijft Wolkers in het verhaal Gevederde Vrienden: een man houdt zijn vrouw veertien dagen lang opgesloten in een ijskast, ontleedt haar vervolgens onaandoenlijk, alsof ze een willekeurig voorwerp was, met bijl en mes en geeft haar lichaam tenslotte aan de meeuwen op het dak tot voer. Het is met grote bedrevenheid geschreven, maar zo ontmenselijkt en zo hermetisch in zijn amoraliteit, dat de tot het uiterste beleefde wraak niet meer tot de lezer doordringt, zoals ook te fijne trillingen aan het gehoor ontsnappen.
Verlossing heeft de mens alleen van de dood te verwachten. Het leven is uitzichtloos, de eenzame mens is van alle waardigheid en waarde verstoken. Hij is nauwelijks een individu. Alleen het lijden geeft hem zijn gelaatstrekken. In het verhaal ‘Langpootmuggen’ voert een man een gesprek met zijn gestorven vrouw. Hij grijpt de gipsen koppen van Mozart en Beethoven van de piano en zegt tegen haar: Je dacht, alle mannen zijn gelijk. Ze zijn allemaal in dezelfde mal gegoten. Ze hebben alleen verschillende namen. Maar zo is het niet... Het leven maakt alles verschillend. Het slaat de mensen met de koppen tegen elkaar. Hij grijpt de koppen bij het voetstuk vast en slaat ze woest tegen elkaar. - Zie je, nu zijn ze verschillend. Mozart met lupus en een barst van hier tot ginder. Beethoven met een in de soep gedraaid oog en een hazelip.
De enige uitweg die de mens naar de verlossing overblijft is de dood. De dood beheerst vrijwel alle verhalen. Hij roept panische angst op, maar eist onderwerping en verzoening, want alleen in en door de dood krijgt het leven betekenis. De mens wordt pas geadeld wanneer hij gestorven is. Voor me ligt het lijkje van een hazelworm... Ik denk er ineens aan dat hij nu pas op zijn latijnse naam lijkt, zoals hij daar ligt, breekbaar en een beetje ingedeukt: Anguis Fragilis. Alle dieren krijgen hun latijnse namen als ze dood zijn, denk ik. Een duizendpoot wordt een polydesmus, een fuut een podiceps cristatus. Wat is de latijnse naam van mijn broer, van een mens. Homo sapiens.
Ook in de roman spelen dezelfde lijnen door elkaar heen. Erik van Poelgeest is door zijn litteken tot eenzaamheid voorbestemd. De oorlog dwingt hem onder te duiken. Hij komt terecht in een schildersakademie, waar alleen een paar N.S.B.'ers werken. Wezenlijk kontakt is dus bij voorbaat uitgesloten; zij vormen integendeel een voortdurende bedreiging voor zijn veiligheid. Hij heeft verhoudingen met twee vrouwen, een braaf rooms meisje en een ondergedoken jodin. Hij hoopt, maar tegen beter weten in, zijn lot in de liefde te ontlopen. Erik bukte zich om de kaars op te rapen. Toen hij overeind kwam merkte hij pas dat hij een erectie had. Zou dat de enige mogelijkheid zijn om de sterren te bereiken,