Dat een stoffelijke welstand veelal de ziel van den mensch ten goede beinvloedt, is een waarheid, die ik graag geloof en die voor een deel mijn sociale houding bepaalt. Doch om eerlijk te zijn tegenover de werkelijkheid moeten wij ook erkennen dat er andere gevallen kunnen bestaan, de mensch heeft altijd zijn vrije wil. Onverdiende armoede is voor mij, zeker even hatelijk als voor G. Grub en als het communisme slechts nastreefde, door een omvorming der instellingen, in verband met de menschelijke natuur en in de erkenning van het primaatschap der geestelijke waarden, het geluk van de menschheid te vermeerderen, op dat oogenblik zou er geen sprake meer zijn van de afgrond, die ons scheidt. Het communisme is echter iets anders dan dat, en de bepaling die G. Grub van het materialisme geeft, waar hij schijnt te veronderstellen dat het ook geestelijke bekommernissen heeft, is niet wijsgeerig juist en niet in overeenstemming met de communistische leer. Ook is het geen vaststaand feit, dat louter stoffelijk gesproken, de communistische oplossing, de beste en de laatste is. Ik zeg dat natuurlijk niet om het kapitalisme te huldigen, wel integendeel, maar ik tracht voor mijn geest de veerkracht te bewaren die nodig is, om van elk eng formalisme vrij te blijven.
Hetgeen G. Grub over het Vl. nationalisme schrijft, komt hier min van pas en verlangt min om een wederwoord. Doch wenscht hij hier op in te gaan, wij vreezen geen vergelijking van onze overtuigingen.
Eigenlijk bouwt mijn geachte tegenstrever op twee losse uitgangspunten. Het eerste is, dat het communisme hetzelfde zou zijn als het heil der menschheid en het tweede dat de katholieke Kerk een werktuig van verdrukking is. Door die onbewezen stellingen stort heel zijn verdere redeneering ineen.
Ik hoop met de onbevangenheid die G. Grub en die ik niet min hartstochtelijk wensch, geantwoord te hebben en ik moet ten slotte wel tot het besluit komen dat wij elkander niet naderen kunnen. De weg die het communisme gaat leidt elders dan onze weg. Voor ons is het communisme maar een deel, het Christendom is een geheelheid. Wij kunnen elkander blijven hoogachten zoolang als elk