kenheid op de natuur de dichter overmeestert, verliest het landschap zijn emblematisch, verstandelijk karakter om geheel en al landschap van de ziel te worden (205/6).
In hfdst. 6 ‘Comparatistisch Perspectief’ wordt, met zeer voorzichtige hantering van het begrip ‘invloed’, de verhouding van Feiths gedicht tot het werk van contemporaine auteurs besproken, met name Die Gräber van Creuz, en Einsamkeiten van Cronegk, waarvan de invloed respectievelijk nihil en zeer beperkt wordt geacht, en vooral natuurlijk Youngs Night Thoughts, waarbij de conclusie is dat Young wel leermeester en zielsverwant van Feith was, maar dat deze geen epigoon van de Engelse dichter genoemd mag worden. Geestelijke verwantschap wordt ook geconstateerd met Cats en Luiken.
Het laatste hoofdstuk is gewijd aan een uitvoerige bespreking van de waarderingsgeschiedenis van Feiths werk en in het bijzonder van Het Graf.
Het bovenstaande moge een denkbeeld geven van de rijkdom van dit boek, de eerste monografie over deze dichter sinds meer dan 50 jaar en zeker het grondigste en degelijkste werk dat nog over hem geschreven is. Met het behandelde werk als centrum, persoon en gedicht wederzijds uit elkaar belichtend en verklarend, heeft de schr. ons een kijk op deze tot nog toe wat ongrijpbare figuur gegeven die zeer veel tot een juister begrip zal bijdragen. De gevolgde methode was in de gegeven omstandigheden zeker de beste: Feiths maatschappelijke loopbaan was minimaal, en voor de kennis van zijn persoonlijk leven ontbreken de belangrijkste gegevens, zijn brieven, zodat een van het werk, in casu het centrale gedicht Het Graf, uitgaande beschouwing zeker het vruchtbaarst was om tot een wat nader bepaald beeld van deze overgangsfiguur ‘tussen twee werelden’ te komen. Men mag dan ook de schrijver met zijn van onvermoeibare vlijt en helder inzicht getuigend, goed gecomponeerd en op enkele bevreemdende idiotismen na (‘Langs twee kanten’; ‘middels het geloof’; ‘van de ene kant...van de andere kant’) goed geschreven werk van harte gelukwensen.
De door Dr. Buijnsters bezorgde uitgave van Het Graf in de reeks Klassieken bevat een inleiding waarin de uitkomsten van zijn onder-