Tijdschrift voor Nederlandse Taal- en Letterkunde. Jaargang 22
(1903)– [tijdschrift] Tijdschrift voor Nederlandse Taal- en Letterkunde– Gedeeltelijk auteursrechtelijk beschermd
[pagina 1]
| |||||||||||||||||||||||||
Iets over Dirc van Delf en zijn ‘Tafel Vanden Kersten Ghelove’.In 1851 heeft Van Vloten in zijn Verzameling van Nederlandsche prozastukken voor het eerst de aandacht gevestigd op Dirc van Delf, de hofprediker van hertog Albrecht. Sedert is de naam bekend gebleven, maar om zijn werk heeft men zich niet veel bekommerd, zodat een nader onderzoek uitbleef. Dat dit lot onverdiend is, werd gelijktijdig betoogd in twee dissertaties, in Tinbergen's Inleiding op Des Coninx SummeGa naar voetnoot1) en in mijn Mnl. legenden en exempelenGa naar voetnoot2), waaruit bleek dat zijn werk een kostbare bron is voor de geschiedenis van de cathechese, de exempelen-litteratuur en het volksgeloof. In afwachting van een opzettelike, grondige behandeling, lijkt het mij raadzaam, de resultaten van mijn voorlopig onderzoek mee te delen. Ik geef dus, behalve de aantekeningen die ik bij het doorlezen gemaakt heb, vooral een paar fragmenten die ons Dirc van Delf als auteur leren kennen. Over de levensomstandigheden van de schrijver valt weinig te zeggen; mijn nasporingen zijn meestal vergeefs geweest. Het belangrijkst is de oorkonde, waaraan ook Van Vloten zijn aantekening ontleende. Dit stuk van 17 December 1399, door Van Mieris (III, 711) overgenomen uit Blijswijk's Beschrijving van Delf (blz. 754)Ga naar voetnoot3) luidt aldus: ‘Aelbrecht etc. doen cond allen luden, want wij meester Dirc van Delf, vander predicaren oerde ter Jacopinen tutrecht, jaerlix tot veel scholen geholpen hebben also lange dat hi | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 2]
| |||||||||||||||||||||||||
doctoer in theologia geworden is, datmen hiet meester inder godheit, daer ons sonderlinge lieue toe is, want gheen ander in onsen lande en is, als wij vernomen hebben, ende om dat wij him nv en niet willen verlaten na den voers. grate, die hi, als ons wail aengebrocht is, met groten arbeide ende coste vercregen heeft, soe hebben wij meester Dirc voern. om ontfangeliken dienst, die hi ons gedaen heeft, ende noch, oft God wil, alle dage doen mach, gegeuen ende gheuen mit desen brieue XX oudscilde siaers, XL groten voer den scilt gerekent, die wij him bewijst hebben, ende bewisen jaerlix te ontfaen wt onser tresorien binnen den vier heiligen Kersdage, aldaer die eerste dach of wesen sal binnen den vier heyligen Kersdage naistcomende. Ende onmieden ende beuuelen onsen tresorier, die nv is, of naimaels wesen sal, dat hi meester Dirc voorg. die voersc. wedden alle jare vpten tijt voern. wtreike ende betale, ende daer of neme sijn brieue van quitantie om voir ons mede te rekenen, sonder meer gebots, of beuelinge van ons daer of te hebben. Voert ontfaen wij meester Dirc voerg. mit desen tegenwoerdigen brieue voer onsen dienre ende familiaer in onser capellen voer ons te leren ende te prediken, alst wail godlic ende eerlic is. Ende beuelen alle onse huysgesinde, dat sij den seluen meester Dirc daer voer houden ende starcken, dit sal gedueren tot onsen wederseggen.’ Hieruit blijkt dat Dirc van Delf thuis hoort in het Dominicaner klooster te Utrecht en dus waarschijnlik daar zijn eerste opleiding gehad heeft. Zekerheid is niet te verkrijgen, want Mr. S. Muller schrijft mij daaromtrent: ‘Het Utrechtsche Predikheerenklooster is een der weinige Utrechtsche kloosters, waarvan wij nagenoeg niets weten. Het archief is geheel verloren: vermoedelijk hebben de broeders, die door de Hervormde partij zeer gevreesd en gehaat waren, het nog voor hun gedrongen overhaast vertrek tijdig ergens buiten de stad in veiligheid gebracht’Ga naar voetnoot1). | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 3]
| |||||||||||||||||||||||||
Op mijn verzoek was de heer Bruggeman, adj. commies bij het Rijksarchief, zo welwillend na te gaan, hoe dikwijls Dirc van Delf de uitkering van de hertog ontvangen heeft. In de eerste tresoriersrekening van Garbrand van der Couster proost van Bergen in Henegouwen, voor hertog Albrecht, van St. Victor (10 Oct.) 1399 - St. Victor 1400, wordt onder het hoofd: ‘Renten wt miins heren cofer’ bedoelde rente aldus verantwoord: ‘In den eersten op alre kinder dach broeder Dyrc van Delf meister in der godlicheijt betailt die mijn lieve here him jairlicx geven ende bewijst heeft up te bueren wt mijns liefs heren trezoryen dair die dach of virscheen upten kersavont lestleden xx sc. xl gr. voir den scilt facit iii ₤b. In de daarop volgende rekening, lopende van St. Victor 1400 - St. Victor 1401, is in ongeveer gelijke bewoordingen voor broeder Dirc ‘monic’ een som uitgetrokken van xx Holl. sc. tstic l gr. facit iiii £ iii st. iiii d. gr. In de derde rekening van Garbrand, van St Victor 1401-4 Maart 1402 wordt bedoelde post niet aangetroffen. En eindelik in zijn vierde rekening, van 22 Julie 1403-22 Julie 1404, is voor Dirc van Delf weder een som verantwoord van x Ingelsz. nobelen tstuc xc gr. facit iii £ xv st. gr. Het was dus geen vast hofambt dat Dirc van Delf bekleedde; zijn verhouding tot hertog Albrecht was geheel persoonlik. De toezegging der rente kwam voort uit persoonlike gunst. Het is dus te verwachten dat de ontvangst der rente en de waarneming van het ambt van hofprediker met de dood van Albrecht eindigden. Inderdaad komt de naam van Dirc van Delf, althans in de drie eerste rekeningen voor Willem VI tot 1408, niet meer voor. Voorzover ik heb kunnen nagaan, spreekt hij zelf in zijn werk nergens over zijn eigen levensloop. Alleen in de opdracht | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 4]
| |||||||||||||||||||||||||
aan de hertog noemt hij zich: ‘een oetmoedige prediker ghehieten broeder dirc van delf meister in der heiligher scrift. ende regent inder universitaten van arfordia ende van Colonia.’ Deze tietel van ‘regent’, d.i. professorGa naar voetnoot1), moet hij dus verworven hebben tussen 1399 en 1404, het jaar waarin hij zijn Tafel vanden kersten ghelove schreef. De juistheid van zijn mededeling wordt bevestigd als we Die Matrikel der Universität Köln 1389 bis 1559 (ed. Keussen I, 91) opslaan. Onder de rector Johannes de Vorborgh, die 28 Junie 1403 gekozen werd, vinden we hem als No. 14 op deze wijze vermeld: ‘Magister frater Theodericus de Delf, ordinis predicatorum, theologiae professor, gratis ob reverenciam personae.’ In een noot is daaraan toegevoegd: ‘magister alterius universitatis, 1403 receptus ad fac. theol.: theol. Dek. buch’. Hoogstwaarschijnlik is hij dus in de jaren 1401 of 1402 in Erfurt geweest; dat hij in die jaren geen toelage ontving wijst ook op zijn afwezigheid. De stadsarchivaris van Erfurt, Dr. Overmann, deelde mij echter mee dat de naam Theodericus de Delft in de Erfurter Matrikel van 1398-1404 niet voorkomt; wellicht schuilt zijn naam daar in een lijst der professoren. Toen hij in 1404 naar Holland terugkeerde, schijnt hij dus al een geleerde van naam geweest te zijn. Des te meer is het te verwonderen dat we na 1404 niets meer van hem horen. Heeft hij na de dood van zijn beschermer het vaderland voorgoed de rug toegekeerd? Of is hij vroegtijdig gestorven? Maar dit zijn nutteloze gissingenGa naar voetnoot2) en we moeten ons dus bepalen tot zijn werk, de om- | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 5]
| |||||||||||||||||||||||||
vangrijke Tafel vanden kersten ghelove, die uit twee lijvige folio handschriften bestond, het Winterstuc en het Somerstuc, elk ruim 50 hoofdstukken tellende. Voor de inhoudsopgave, de prologen en de opsomming der handschriften kan ik in hoofdzaak verwijzen naar de Inleiding op de Coninx Summe, 108-121. Het Winterstuc schijnt meer afgeschreven te zijn dan het Somerstuc, dat m.i. belangrijker is. Daarvan bezitten we maar één volledig handschrift van 1480, dat tamelik veel fouten en een hoogst slordige interpunctie heeft. Een twede handschrift bevat alleen de laatste helft. Daarom is het voor een toekomstige uitgave van belang dat er een Duitse bewerking bestaat in een handschrift te Darmstadt. De catalogus verwees mij naar een opstel van prof. Wasserschleben in het Zeitschrift der Savigny-Stiftung für Rechtsgeschichte (Germ. Abth.) 1881: ‘Mittheilungen über ein in dem Cod. Nr. 2667 der Grossherzogl. Hofbibliothek zu Darmstadt enthaltenes, für die Rechts- und Kunstgeschichte interessantes Werk.’ Doordat het begin defect was, bleef de auteur verborgen, en spreekt de schrijver alleen van ‘ein unzweifelhaft in Holland im 15. Jahrhundert geschriebenes weitschichtiges Werk, welches der Verfasser selbst bezeichnet als ‘tafel vain des Kristen gelaufe und leven’, an anderer Stelle ‘tabula fidei vitae christianae’. De afschrijver heeft niet alleen het werk een nieuwe indeling gegeven in vijf traktaten, maar ook op verschillende plaatsen nieuwe hoofdstukken ingevoegd. Wasserschleben bespreekt uitvoerig Cap. 54-56, ontleend aan ‘den spygel von Saessen’, die in de Nederlandse handschriften niet voorkomen. Verder vond ik hoofdstukken die wel van Nederlandse oorsprong kunnen zijn, maar niet ontleend aan het werk van Dirc van Delf. Mogelik woonde de schrijver in de Rijnstreek of bezocht hij tijdelik Nederlandse kloosters, waardoor hij de beschikking had over Nederlandse boeken. De ingelaste hoofdstukken vindt men vooral in het derde traktaat, o.a. Cap. 37, uit Suso's Horologium (naar de Nederl. vertaling?); Cap. 38 ‘Vain dem kyff entuschent der selen as sy gescheyden is ois dem lychom’, een | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 6]
| |||||||||||||||||||||||||
dialoog in verzen. Of dit misschien het Mnl. gedicht ‘Van der Zielen ende van den Lichame’ is, heb ik niet kunnen nagaan. Cap. 39 ‘Vain vier oisserlichen dingen die stedelich sint zu gedenken’ (fol. 177-205) is Van Vliederhoven's Cordiale. Cap. 42 ‘Vain der geistelicher mynnen jacht intuschent den dierchin jhesum und der mynnender seelen’ komt, wat de tietel betreft, overeen met een devoet boexken, door Gerard Leeu te Gouda gedrukt. Onder fol. 1 van het handschrift staat met onduidelike hand: ‘dyt boych hoyrt to smedem und is to hoven(?) voleynt im jayr anni XXXVIII.’ Wanneer men er toe komt het Somerstuc geheel of gedeeltelik uit te geven, dan zal dus een nauwkeurig onderzoek van dit handschrift noodzakelik zijn. Voorlopig kan men het volledige 56ste hoofdstuk ‘vain des Kaysers troon und wie man hyn tronet (l. cronet) vain der ritter orden und vain dem huisman’, door Wasserschleben, niet zonder fouten, afgedrukt, vergelijken met de overeenkomstige Nederlandse tekst bij Van Vloten, Prozast., blz. 111-115. De proloog van het Somerstuc, tot nu toe in één handschrift bekend, heb ik onlangs afzonderlik teruggevonden in een hs. van de Haagse Kon. Bibl., 133 F 17, fol. 207cGa naar voetnoot1). Terecht vergelijkt Tinbergen dit werk met de Lekenspiegel. Dirc van Delf wil geen dorre geleerde vertogen schrijven, maar de wetenschap van zijn dagen encyclopedies samenvatten ten behoeve van de leken. Hij zegt het zelf: ‘want ic nu mit desen boec wairlike lude leren wil’ (Somerst. fol. 90d); onderwijs geven is zijn lust en zijn leven, en het is hem niet onverschillig hoe hij de dingen zegt, al moet hij dikwijls | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 7]
| |||||||||||||||||||||||||
droge onderwerpen behandelen. Zijn taal is sterk individueel; soms bestudeerd, onder invloed van zijn Latijn, met een kernachtigheid van uitdrukking, die maakt dat de ware interpunctie niet zelden moeielik te vinden is. Wie gewend is aan het naïeve Middeleeuwse proza, dat in zijn eenvoud betrekkelik zo dicht bij ons spreken staat, kan zich hier overtuigen dat het bewuste streven naar artistiek proza niet speciaal aan de renaissance eigen was. In dit opzicht is Dirc van Delf een voorloper van Marnix, Coornhert en Hooft. De proloog van het Somerstuc kan er ons al dadelik van overtuigen dat hier opzettelik gezocht wordt naar mooie woordklank en rythme. Noch duideliker blijkt dit uit het rijmproza. Zoals men weet is dit geen ongewoon verschijnsel in de stichtelike litteratuur. Ruusbroec was daarin voorgegaan; hij maakt er een spaarzaam gebruik van, om aan bepaalde passages of aan het slot een zeker reliëf te geven. Zijn tijdgenoot, de kok Jan van Leeuwen daarentegen heeft er een biezondere voorliefde voor, ook waar het minder gemotiveerd isGa naar voetnoot1). In latere stukken treft men het herhaaldelik aan; soms krijgt het iets conventioneels. Bij Dirc van Delf komt het niet voort uit de zucht om aan een zekere mode mee te doen; hij heeft oor voor taalmuziek. In het zesde hoofdstuk, over de passie, lezen we b.v. ‘Anderwarf schijnt sijn bitter passie ende wee nader tijt vanden iaer, alsGa naar margenoot+ inden maent van maert dair alle die natuer haer in vernuwet ende verandert: die son clymt, die hemel glymt; die aerde spruut; die lover bloeyen, alle wortelen groeyen, ende alle gheesten hem verbliden yeghen der toecomender tijt. Ghelijc als die minnende bruut seit: ‘Laet ons wtgaen inden hof, ende sien of die wijngaert bloeyet.’ Die winter is ghegaen, die bloemen sijn in onsen lande wide ontdaen. In dier tijt woude ihesus tot sijnre passiën gaen.’ Uit dergelike passages blijkt verscheiden malen dat de overgeleverde tekst niet te vertrouwen is. De afschrijver heeft, ook | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 8]
| |||||||||||||||||||||||||
blijkens de slechte interpunctie, zijn origineel lang niet altijd begrepen en hier en daar verknoeid. Mooier noch zijn de volgende regels, uit het zevende hoofdstuk, ‘van onser vrouwen claghe ende van haren rou ende wee’: Ga naar margenoot+Du alre suetste kint Uit zijn sterk gevoel voor taalschoonheid vloeit ook taalschepping voort. Verscheiden malen vinden we bij hem woorden, die andere schrijvers nooit gebruiken, die hij dus blijkbaar maakt. Ook waar algemeen gangbare termen bestonden, verlokt hem de bekoring of de welluidendheid van het nieuwe, frisse woord. Zo schrijft hij o.a., op fol. 61d: ‘Aldus schynt dat desen hemel is eenformich, onbeweghich, overluchtich, onmetich ende onendich’Ga naar voetnoot1).
De ‘tafel vanden kersten ghelove’ is in hoofdzaak een compilatie. Aan bronnenonderzoek heb ik mij niet gewaagd; daarvoor is meer kennis van de middeleeuwse theologiese litteratuur nodig. Het zou zeker een geschikt onderwerp zijn voor een dissertatie: men zou op die wijze een kijk kunnen krijgen op de studie en de lektuur van een Nederlands geleerd theoloog om- | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 9]
| |||||||||||||||||||||||||
streeks 1400. Dan zou tevens uit te maken zijn, in hoever van oorspronkelikheid sprake kan zijn. Mij komt het voor dat de schrijver dikwijls parafraseert en uitweidingen maakt. Bij een oppervlakkige lezing blijkt onmiddelik dat Dirc van Delf iemand is van buitengewone belezenheid; hij is thuis in de bijbelboeken, de apocryfen, de kerkvaders, vooral Augustinus, en sommige klassieke schrijversGa naar voetnoot1), in de ongewijde geschiedenis en in de heiligen legenden, in het kanonnieke recht en in Middeleeuws-wetenschappelike werken als de LapidariusGa naar voetnoot2). Uit een litterair oogpunt is het ook van belang, eens na te gaan welke Dietse boeken hij gekend, en welke hij niet gekend heeft, of ten minste niet vermeldt. De geschiedenis van onze Middeleeuwse letterkunde houdt zich veel te weinig bezig met de vraag, wanneer, waar en in welke kringen de verschillende auteurs gelezen werden. De oudste schrijvers waren Zuid-Nederlanders; in hoever hebben de Noordelike gewesten aan die litteraire beweging deelgenomen, en wat zijn daarvan de oudste sporen? Voor de beantwoording van zulke vragen bezitten we bijna geen gegevens, maar deels is dit daaraan te wijten, dat men nooit in die richting gezocht heeft: vooral een nauwkeurige handschriften-studie moet het materiaal leveren. Maar alle andere feiten zullen welkom zijn; daarom kan het leerzaam zijn, te onderzoeken over welke Dietse boeken Dirc van Delf te beschikken gehad heeft. Ik moet mij hier tot enkele losse opmerkingen bepalen. Men zou geneigd zijn aan te nemen dat de bijbelcitaten rechtstreeks uit het Latijn vertaald zijn; daarom trof mij op de eerste bladzijden een aanhaling uit de psalmen ‘Mijn kinnebacken sijn haes gheworden’, die woordelik gelijk in een Dietse souter voorkomen (zie Mnl. Wdb. i.v. heesc). Een onderzoek of Dirc van Delf andere Mnl. vertalingen gekend en gebruikt heeft, is dus niet overbodig. | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 10]
| |||||||||||||||||||||||||
Hij kent ook de legende van het kruishout, waarvan hij op deze wijze de inhoud navertelt: Ga naar margenoot+Vander materiën des cruus leestmen int boec van hout, dat is apocrifum, wantmen daer of niet veel onder den lerars en hout. Daer in staet hoe dat Seth, Adams soon, van sijn vader ghesent was inden paradijs, om die olie der ontfermenisse, want hi siec was; hoe dat die enghel Michael hem drie carlen gaf, die hi onder sijns vaders tonghe soude legghen, als hi doot waer; hoe dat die opwiesen en drien boemen, ende dicke wert verplant, ende mit drien sulveren ringhen ombesleghen; hoe dat die boemen, doemen den tempel tymmerden, niet te profijt en conden comen, want si in allen maten te cort of te lanc, te smal of te breet altoes bleven, soe dat die coninc Salomon daer of maecte een stoelbanc in syn oratorium; hoe dat die conincinne van Saba die van verre lande quam tot Salomonen, inden geest vernam dat daer een recht coninc van Jherusalem an sterven soude, dat si hem niet en dorste segghen, doe si bi hem was, mer si ontboetet hem, doe si wech was ghevaren, soe dat die coninc dede dat hout besiden den tempel graven diep inden gront der aerden, op dattet daer verholen soude werden, soe datter na die pijscijn quam op te staen, daer dat regenwater van den dake des tempels in liep, want die papen pleghen hoer offer daer eerst in te wasschen, ende die siecke menschen pleghen daer in te trecken. Ende als die enghel dat water gheroert had, wie dan daer eerst in quam, die wert ghesont van dier cracht des houts, van wat siecten dat hi was begrepen; hoe dat dit heilighe hout grof, groot ende quastich ende cout opdreef boven twater inden dach sijnre passiën, ende bereiden dat hem van meerre felheit te draghen ende daer an te sterven. Deser dinghen heeft veel die meester in der hystoriën gheset ende ghescreven’. Uit het noemen van ‘dat boec van hout’ is niet met zekerheid op te maken of bij het Mnl. gedicht gekend heeft. Op fol. 26b van het Somerstuc haalt hij iets aan ‘dat in stimulo amoris ghescreven staet’; de bijvoeging ‘dat is inden boeck vanden prekel der minnen’ doet vermoeden dat hij de Dietse vertaling van dit aan Bonaventura toegeschreven werk gekend heeftGa naar voetnoot1). De geschiedenis van de passie schijnt toen in Mnl. proza vrij algemeen verspreid geweest te zijn, want als de schrijver daartoe genaderd is, in zijn zesde hoofdstuk, zegt | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 11]
| |||||||||||||||||||||||||
hij: ‘Die heilighe passie ons lieves heren ihesu cristi en wil ic niet nader historiën scriven, want dat is ghemeen’. Opmerkelik is het dat de mystieke schrijvers blijkbaar niet tot zijn gewone lektuur behoren. De naam van Ruusbroec is nergens te vinden. Toch weten we dat deze man, die ook in het Noorden in de 15de eeuw de stichtelike litteratuur beheerste, omstreeks 1400 geen onbekende meer was in deze gewesten. Ook de namen van Ruusbroec's jongere tijdgenoten ontbreken; evenzo de veelgelezen Tauler. Alleen trof ik één citaat aan, waaruit blijkt dat hij Suso's Horologium sapientiae eternae kende, nl. op fol. 12a: ‘Dit was een croon des lidens ende der pinen teghen der werlt lust, die segghen: laten wi ons cronen mit rosen eer si dorren, ende en laet gheen velt wesen, daer onse lust niet over en gae’ (Cap. VI). De toen reeds bestaande Dietse vertaling heeft op deze plaats een afwijkende lezing. Dergelike geschriften schijnen niet in zijn smaak te vallen; daarmee zal wel in verband staan dat hij wel exempelen uit het Vaderboec opneemt, dat door zijn ouderdom een zeker gezag had, maar nergens de asceties gekleurde wonderverhalen van Caesarius van Heisterbach of Thomas van Cantimpré navertelt. Dat hij meer rationalisties gezind was dan men van een veertiende-eeuwer zou verwachten, blijkt o.a. uit de volgende uitlating: ‘Aldus schijntet dat die waning den mensch veel wandeling in sijn lichaem pleecht te doen. Ende aldus soe is menich heilich mensch an die punten der vijf wonden ghecomen’. Er is dus wel een groot kontrast tussen deze hofprediker en een andere Dominicaner, die tot een onmiddellik volgend geslacht behoorde, de volksprediker Johannes Brugman, de biograaf van Lidwina van Schiedam. Daarentegen toont hij de meer wereldse litteratuur bestudeerd te hebben. Op de historie van Alexander maakt hij deze toespeling: ‘Ende dat bewijst die pigmeen die Alexander den coninc koectgens gaven’ (fol. 96a). Verder de Gesta Romanorum, | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 12]
| |||||||||||||||||||||||||
want bij de beschrijving van ‘dat beelt der suverheit’ zegt hij: ‘daermen of leest inden gesten van romen’ (fol. 149bGa naar voetnoot1)). Het hele XLVIste hoofdstuk is gebouwd op het bekende moraliserende werk, aan Jacobus de Cessolis toegeschreven, nl. Ludus scaccorum, maar de Middelnederlandse vertaling van Franconis schijnt hem niet bekend geweest te zijn, of bestond wellicht noch niet toen Dirc van Delf dit hoofdstuk bewerkte.
Het behoeft niet meer aangetoond te worden dat de Tafel vanden kersten ghelove uit catecheties oogpunt van het grootste belang is. Dr. Troelstra, die voor zijn dissertatie over De toestand der catechese in Nederland gedurende de vóór-reformatorische eeuw ook veel latere, gedrukte bronnen geraadpleegd heeft, zegt van dit werk: ‘Het is het eenige werk, dat de leerstof in haar wijdsten omvang behandelt; de geloofs- en zedeleer, de cultische en de historische stof, alles wordt behandeld’Ga naar voetnoot1). Overigens kan ik naar Tinbergen verwijzen, die het vergelijkenderwijze bespreekt en er veel merkwaardige biezonderheden en proeven uit meedeelt. Als aanvulling wil ik noch iets zeggen over de waarde voor de kultuurgeschiedenis. Van Vloten heeft al ingezien, dat het hoofdstuk over de ‘huusman’ een merkwaardig histories dokument isGa naar voetnoot2). Al leveren de geschiedbronnen en de archieven allerlei feiten omtrent de standenverhouding in de Middeleeuwen de reconstructie blijft moeielik. Een veel scherper indruk maakt het, wanneer we een man als onze hofprediker horen over de verplichtingen van boeren en ambachtslieden. Waarschijnlik is hij zelf niet van aristokra- Ga naar voetnoot3) | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 13]
| |||||||||||||||||||||||||
tiese afkomst, maar zijn beschouwing is die van de hofkringen waarin hij verkeert: de deugden die hij de boeren aanprijst, zijn juist die, waarbij de heer het meeste belang heeft. Vóór alles moet hij zuinig zijn, geen kostbare bruiloften houden, zijn knechts grove kost geven en geen kostbare kleren dragen, niet omdat dit verkwisting is, maar omdat ‘costelike clederen den heren toe horen’. Dronkenschap moet hij schuwen, niet omdat hij daardoor zich zelf vernedert of zijn ziel schaadt, maar omdat hij zich daardoor zou gaan verbeelden een edelman te zijn. Verder wordt hij gewaarschuwd voor de woekeraars en aangemaand om zowel ‘rike ridende luden’ als ‘wandelaers’ gastvrij te ontvangen, en aan de wereldlike en geestelike overheid trouw zijn belastingen te betalen. Als tegenhanger laat ik hier een paar fragmenten volgen uit het 46ste Caput van het Somerstuc, het gemoraliseerde schaakspel, waarin ook over de ‘ambachtsluden’ en de ‘ackerluden’ gesproken wordt: Die vinne die voor den ridder stont was een smit mit sinen hamer endeGa naar margenoot+ tanghe; oec so hadde hi een bijl ende avegaer als een houten smit, want die ridderscap heeft noot ambocht ende hantwerc vanden ijser om der wapen wil hem te vesten ende mede te vechten. Oec mede behoeftmen tymmerluden die wercken te maken ende metselaren die sloten te maken ende te legghen ende oec int ghemeen alle ambochten moeten der ridderscap te dienst staan. | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 14]
| |||||||||||||||||||||||||
Ga naar margenoot+Die vynne die voer den rock stont, was een man, hadde in sijnre hant een couter van een ploech dairmen tlant pleecht mede om te keren. Ende in syn ander hant hadde hi een swiep daermen dat vye of dat juck pleecht mede te driven. Ende an sijn gordel had hi een hake of een aexse daermen die boemen pleecht te snoeyen. | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 15]
| |||||||||||||||||||||||||
Treffend is het kontrast, wanneer we de beschouwing van leven en maatschappij bij een man als Dirc van Delf, plaatsen naast het ascetiese ideaal van zijn tijdgenooten uit de kringen van Geert Groote. Ook voor de kennis van het volksgeloof en de volksgebruiken vindt men in dit werk merkwaardige mededelingen. In het 14de hoofdstuk vertelt hij b.v. hoe het klokgelui dient om de boze geesten, die in de lucht ronddolen, te verdrijven, en kort daarop hoe men in de processies soms een grote opgevulde draak meevoerde, die de duivel voor moest stellen. Ik laat deze plaats hier volgen: Eerstewarf soe draechtmen die crucen ende ludet die clocken opGa naar margenoot+ dat die bose gheesten vervaert worden ende vlien, want gelijc dat enen coninc in sinen [heervaert] heeft banniren ende bazunen, also heeft onse coninc cristus inder heervaert des levens, dat al vol oorlochs is, bannier der crucen ende bazunen der clocken. Ende als enich tyran versaecht soude werden, als si des keysers bannier in syn lande saghen ende sijn basunen hoorden, alsoe scuwen die bose gheesten ende wiken wter lucht, daer si storm ende onweer in pleghen te stichten, als si dat cruus sien ende die clocken horen. In welken litteiken soe pleechmen in som landen vanen ende crucen wter kerken te nemen ende teghen tweder te setten, want als Crisostomus seit, soe scuwen si noch den staf, daer si of ontfenghen den groten slach. Derde warf soe pleechtmen in deser processiën voor den cruus teGa naar margenoot+ leiden enen groten gheswollen drake, vol caefs ende hoeys, mit enen groten langen staert, ende dese ghewoente is veel in die walsche kercken. Des eersten daechs sleept hi den staert na hem, des anderen daechs sleept niet, ende is hi sonder staert, des derden daghes laetmense voor derGa naar margenoot+ kercken doer gheslaghen ende ghesteken legghen. Ende bi desen figuer gheven si den volc te verstaen, dat onder die tijt der naturen bi Abrahams tidens, die bose gheest als een drake mit enen staart veel menschen ter hellen sleepten. Mer doe die was den kinderen van Ysrahel den erve ende die wet ghegeven onder Moyses tiden; doe wert hem dien staert ofghesneden, want inder ewen gods bleven si behouden, al mostense doch alle ter hellen varen ende onder des draken velde wonen. Mer onder die tijt der ghenaden dat Cristus is ghecomen, so is die bose gheest verslaghen ende al sijn macht verloren. Ghelijc als Jhesus self seide: ‘Te hant soe sal die vorste deser werelt wtgheworpen werden ende wi sullen alle mit Cristo ghekerstent ende behouden onder die bannier wesen.’ Dat moet ons verlenen die verlosser der werelt Jhesus Cristus. Amen. | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 16]
| |||||||||||||||||||||||||
Voor de geschiedenis van het Middeleeuwse drama is het van belang de aandacht te vestigen op deze plaats in rijmproza, uit het eerste hoofdstuk: Ga naar margenoot+Wantmen vint in astronomiën, dat op dese tijt sonderlinghe hemel ende aerde hoor vervroechden. Die sonne clymt, die planeten glymmen. In water, in aerde ende inder lucht wil alle creaturen sijn ghelijc voort winnen. Ende dat schijnt die ganse natu er te beghinnen. Ende om aldusdanighe saken pleghen die clercken in veel stichten op desen sonnendach winters ende somers te spelen. Ende die winter is ghemaect ruusch ende ruwe vreselic, ende die somer groen ende nyeuwe, blidelic mit spreken, ende mit striden huechlic. Mer die winter mit sinen vriesen, moet wiken ende verliesen, want die somer begint dan te bliken, die alle gheesten dan verkiesen. Ten behoeve van zulke clercken of door iemand uit hun midden kan dus ook het Middelnederlandse ‘Abel spel vanden winter ende vanden somer’ gemaakt zijnGa naar voetnoot1).
Uit taalkundig oogpunt is het werk van Dirc van Delf ook belangrijker dan men tot nu toe gemeend heeft. In vergelijking van een massa geschriften van Vlamingen en Brabanders zijn er betrekkelik weinig Hollandse auteurs. De taal van Melis Stoke is in dit opzicht noch niet voldoende onderzocht. Uit later tijd komen in aanmerking Willem van Hillegaersberch, Dirc Potter, en zijn zoon, de vertaler van Froissart. Waarschijnlik hadden de Hollanders toen reeds veel Zuid-Nederlandse elementen in hun schrijven, maar in elk geval zal hun taal ons het dichtst brengen bij het Hollandse dialect van de Middeleeuwen. Een opzettelike studie daarvan zou met het oog op onze spraakkunst zeer gewenst zijn: in archiefstukken en in het overige stichtelike proza is daarvoor ongetwijfeld vrij wat materiaal bewaard. De taal van Dirc van Delf verdient vooral bestudeerd te worden in vergelijking met die van zijn tijdgenoot Dirc Potter, | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 17]
| |||||||||||||||||||||||||
die in dezelfde kringen verkeerde. Een punt van overeenkomst is o.a. de invloed van het Duits. Gewoonlik wordt dit overdreven voorgesteld. Dit komt waarschijnlik daarvandaan, dat men een neiging heeft om allerlei taalvormen aan Duitse invloed toe te schrijven, die eenvoudig uit het Hollandse dialect te verklaren zijn, b.v. meinen en meister; bedroven en ropenGa naar voetnoot1), craft en graft. In hoofdzaak bepaalt zich, zoals trouwens te begrijpen is, die invloed tot het woordgebruik. En hoe gering het aantal Duitse woorden is, ziet men bij het doorbladeren van de woordenlijst achter Der Minnen Loep. Het is mogelik dat woorden als tsairt (zart), trute, wonne, wonnentlic eerst in de naaste omgeving van de hertog en later in ruimer kringen, die onder invloed van het hof stonden, in gebruik geweest zijn, als mode-woorden, maar van ‘taalverbastering’ is geen sprake. Bij Dirc van Delf zullen verscheiden Duitse woorden wel verklaard moeten worden als herinneringen aan zijn verblijf in Duitsland. Behalve dezelfde woorden tsaert (fol. 111b) en wonne (fol. 190c) tekende ik o.a. op: zeyden spul = snarenspelGa naar voetnoot2) (fol. 110b), dat scone oghen weyde vanden vrouwen (fol. 146b) hegen, reysden = prikkelden (fol. 185a) en brunnen = branden (fol. 190c), wranghen (zie Lübben) = worstelen (fol. 142c). Hollandse eigenaardigheden vertonen behalve de woorden met ft ook die met sk als viskerije (fol. 83c) en rask (fol. 187b), maar misschien zijn deze op rekening te stellen van de Noord-Hollandse afschrijver, ‘Allardus filius Reyeri oriundus de Akersloet’. Naar speciaal Hollandse woorden heb ik niet opzettelik gezocht; het laatste deel van het woord avegaer = boor (fol. 167a) is volgens Franck Noord-Nederlands: de vorm zonder n is trouwens in het Mnl. zeldzaam (Mnl. Wdb. i.v. | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 18]
| |||||||||||||||||||||||||
navegeer). Terwijl het Mnl. alleen de vorm heffe kent, vinden we bij Dirc van Delf: hef ende mis, een kortere vorm die ook bij Hooft voorkomt. Radeles voor raadsel (fol. 169) doet denken aan zageles voor zaagsel bij Hooft en Bredero. Het woord drotich komt volgens het Mnl. Wdb. alleen op twee plaatsen van Potter's Minnenloep voor, nl. I, 1227 en II, 2225 (vgl. Teuth. adrotich, veradroten, verdrot en verdrotich); bij Dirc van Delf vinden we dit woord terug op fol. 151c, waar ‘Sis rancorosus’ vertaald wordt door: wes droetich. Het op dezelfde blz. voorkomende hoenspraeck wordt door Kiliaen voorzien van de toevoeging Sax. Fris. Sicamb. Een dergelik onderzoek kan de verwaarloosde Mnl. dialektenstudie ten goede komen. Uit de plaatsen die het Mnl. Wdb. geeft bij het woord boerdelijc zou men b.v. opmaken dat dit woord in Zuid Nederland met d gezegd werd, en in Noord Nederland boertelijc luidde. Daarmee komt overeen dat ook Dirc van Delf boortelick heeft (fol. 150c). Verder lette men op de uitdrukkingswijzen als: ‘Dese vijf graden en schelen niet veel van malcander’, die juist zo in ons spreken voorkomen. Voor de Mnl. woordvoorraad zijn uit het hs. van het Somerstuc enige aanwinsten te vermelden. Behalve het woord gadopen, waarvan ik in Tijdschr. XX, 168 een paar plaatsen meedeelde, noem ik noch de volgende woorden, die in het Mnl. niet of alleen in andere betekenissen te vinden zijn.
| |||||||||||||||||||||||||
[pagina 19]
| |||||||||||||||||||||||||
Boven is al opgemerkt dat verscheiden van deze woorden waarschijnlik uit individueele taalvorming voortkomen. Verder wil ik noch een enkele uitdrukking vermelden: fol. 126b: Is god also wraecachtich als men scrijft, wie mach ymmermeer sijn sonden beteren. Ic wilt laten heen op die riem driven. Van de uitdrukking ‘Dat is den Moriaen gewasschen’ kent Stoett geen oudere plaats dan uit de 17de eeuwGa naar voetnoot1); dat het gezegde al omstreeks 1400 in Holland bekend geweest is, blijkt uit deze plaats bij Dirc van Delf: ‘of mit ghewoenten daer in bliven, als die moerman in sinen swarten velle, hoe veel dat men oec wascht’ (fol. 125c). Aan een spreekwoordelik gezegde herinnert misschien ook het volgende: ‘Mer nu sijn die rechte vanden lande ghelike spinnewebben daer die cleyne muesyen ende vlieghen in ghevanghen worden, ende grote wormen crupen daer doer’ (fol. 165d).
Ten slotte wil ik hier enkele van de beste bladzijden uit het Somerstuc laten afdrukken, vooral om de verdienste van Dirc van Delf als auteur te doen uitkomen. In de eerste plaats het merkwaardige negende hoofdstuk, over de Hellevaart van Christus, een tegenhanger in proza van de beide berijmde bewerkingen in onze Middeleeuwse letterkunde, nl. in het gedicht Vanden levene ons heren en in Boendale's Lekenspieghel. Met behulp van deze teksten en hun beider bron, het evangelie van Nicodemus, stelde J.A. Alberdingk Thijm zijn boekje samen: De Nederdaling ter Helle volgends Oud-Christelijke Overleveringen (Van Langerh. 1861), dat overi- | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 20]
| |||||||||||||||||||||||||
gens over dit onderwerp niets nieuws bevat. In het eerste gedicht, dat omstreeks 1270 geschreven werdGa naar voetnoot1) is de voorstelling het naiefst. De geest van Jezus verrijst uit het graf en komt voor de hel.
Ga naar margenoot+Een cruce in sine hant hi nam,
Hi stiet die porte dat si boech
Ende dat si in stucken vloech;
Die claerheit sloech tote inden gront.
De oude vaderen komen hem vol blijdschap begroeten en maken zich dan gereed om mee te gaan. Elc nam anderen bider hant
Ende volgden Jhesuse al te hant
Singhende hoghelike aldus:
Sanctus sanctus sanctus dominus.
Deze heilige stoet wordt achtervolgd door de woedende duivelen, gewapend met al wat voor de hand was, maar hun bedreigingen zijn vruchteloosGa naar voetnoot2). Dan volgt een lang gesprek tussen de beide aanvoerders, Jezus en ‘die meester duvel’, dat ons aan de samenspraken van strijdende ridders in de gelijktijdige ridderromans doet denken. Eindelik, op het bevel ‘Gaet weder in die vule hille’ stuiven de duivels weg. Jhesus nam sine vriende te hant,
Elc nam danderen metter hant,
Hi leiddese met hem in den trone
Singhende alle vele scone.
De dichter van de Lekenspiegel laat minder speelruimte aan zijn fantasie: hij sluit zich dichter aan bij het evangelie van | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 21]
| |||||||||||||||||||||||||
NicodemusGa naar voetnoot1). Zijn verhaal is meer dramaties dan in het oudere gedichtGa naar voetnoot2). Hetzelfde is het geval in het verhaal van Dirc van Delf, maar daar vinden we weer biezonderheden die in de Lekenspiegel ontbreken. Jezus' ziel wordt een engelenschaar naar de hel gebracht, ‘recht als een heervaert’. Uitvoerig horen we hoe er bij de nadering van Jezus een oproerige geest komt onder de gevangenen, en hoe de duivelen met hun overste gaan overleggen wat hun te doen staat. Na een driemaal herhaalde sommatie wordt de helle poort ‘mitten stam des cruus’ opengestoten, een doorzichtige symboliek. De verlosten trekken hem zingende tegemoet en stellen zich onder de hoede van Michaël; David gaat met zijn harp voorop. Ondertussen bindt God de draak ‘in die uterste nederheit der duusternissen’. Merkwaardig is ook de inleiding tot dit verhaal van de hellevaart, ontleend aan ‘die meesters inder heilighen scriften’. Het twede fragment is ontleend aan het 19de en 20ste hoofdstuk, en handelt over de rechten en verplichtingen van bisschoppen, priesters, klerken, doctoren en studenten. Dit gedeelte is niet oorspronkelik; de inhoud vindt men grotendeels terug in het kanonnieke recht, maar Dirc van Delf zegt toch alles op zijn manier. Het belangrijkst is het stuk dat over ‘die meisters inder godheit’ handelt, waartoe ook de schrijver behoort. Daar is de paedagoog aan het woord, de man die hart heeft voor zijn onderwijs. Het derde stuk bevat een beschouwing van het menselik leven, verdeeld in vier ‘waken’, elk van drie uren. Ook dit zal waarschijnlik aan oudere schrijvers ontleend zijn, maar dat Dirc van Delf het met instemming overneemt is tekenend voor zijn levensbeschouwing: er blijkt uit hoe ver hij stond van het Middeleeuws asceties ideaal van een man als Hendrik Mande, | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 22]
| |||||||||||||||||||||||||
die uit afkeer van het wereldse leven de hofkringen en de maatschappij ontvluchtte. In deze teksten heb ik de moderne interpunctie ingevoerd, omdat het ons bewaarde afschrift zeer slordig interpungeert: blijkbaar heeft de afschrijver herhaaldelik de schrijver niet begrepen. De taal van Dirc van Delf is lang niet gemakkelik; de lezer zij er dus op verdacht dat ik mij in de zinsverdeling licht heb kunnen vergissen. | |||||||||||||||||||||||||
Ga naar margenoot+Dat neghende capittel is van dat onse lieve heer clam ter hellen neder om die te breken ende der ouder vaderen te verlossen ende den duvel daer in te vanghen, te binden ende te besluten.Doe onse heer Jhesus Cristus sijn ghebenedide siel inden cruce sinen vader opghegeven hadde, doe quam die vaderlike hant die si was bevolen ende verscheen an haer, datsi mit groter waerdicheit mit wonder teiken neder clam in verren vreemden landen der verdoemenisse, in dat diepste vander aerden totter helscher poorten, daer die menschen al van Adams tiden vergadert waren, daer hi alleen den weldadighen of verloste ende mit hem voerde, die helle brac, den duvel bant ende sloet. Dit is oec een wonder groot dat wi inden kersten ghelove hebben. | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 23]
| |||||||||||||||||||||||||
al wel weder gheweghen. Die mensche is overmits der sielen Cristi nederclymmen inden hemelschen throen weder verheven. | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 24]
| |||||||||||||||||||||||||
menschen, die in horen sonden waren ghestorven. Daer boven is der onnoselre kinder camer, die int oude testament sonder die besnidenisse, ende in dat nuwe testament sonder dieGa naar voetnoot1) dope van aertrijc versceiden. Dese kinder hebben die eerste twiedeel der hellen: si derven dat aenschijn Gods ende Ga naar margenoot+derven sijnre ghenaden - mer si sijn sonder sinlike bevoelike pijn. Dair sijn wtwendighe ende inwendighe duusternissen. Dair boven is die stede des vegheviers: daer is bevoelike pijn ende ofsceidinghe van Gode tot enen sekeren tijt toe, die God alleen scict ende hem set. Dair is oec wtwendighe duusternisse, ten si datse die enghelen tot somtijt verlichten, mer daer en is ghien inwendighe duusternisse, wantsi staen in der ghenaden Gods, daer si oec in van heen versceiden die sonder dootlike sonden sterven. Dair boven is die camer der heiligher ouder vaderen die in duechden leveden, ende hem daer menich iaer verbeiden. Dit hietede int oude testament Abrahams scoet, ende daer was in die pijn der verdoemenisse, want en hadde hi ons mit sinen dode niet verlost, soe mosten wi daer ewelic ghebleven hebben. Daer was oec mede wtwendighe duusternisse, mer si hadden van binnen ghenade, troost ende hoepe datse God soude verlossen. Tot deser hellen quam Cristus ende nam daer wt die hi vant, als Adam, Abraham ende alle die guede mannen, Evam, Saram ende alle die guede vrouwen na. Aldus isset te verstaen dat die propheet seit: ‘Ic sel dijn doot wesen O helsche doot ende dijn grote beet ende broock.’ | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 25]
| |||||||||||||||||||||||||
Ysaias die propheet quam daer voor ende seide: ‘Ick segghe iu voerwaer, dit is dat licht al openbaer, daer ic of screef: ‘dat volc dat daer wandert in duusternisse heeft ghesien een groot licht, dat hem is opghegaen voor horen aensicht.’ David die coninc hief op een liet ende sanc: ‘Dit is die dach die God heeft ghemaect; laet ons vervroechden ende in hemGa naar margenoot+ verbliden.’ Doe quam voort die oude Symeon ende seide: ‘Dit is die gheen die ic in cleyn kindekijn in mijn armen nam, doemen hem inden tempel presentierde. Ende ic seide: heer, nu laet dinen knecht in vreden, want mijn oghen hebben anghesien dijn heil, dattu voor allen menschen aensicht hebste bereit.’ Doe quam die heremijt baptista sinte Jan ende seide: ‘Desen hebbe ic ghedoopt Op hem sach ic den heilighen gheest sitten als een duve; van hem hoorde ic des vaders stemme sprekende wten wolcken: ‘hier is mijn lieve soen. Desen heb ik ghewijst mitten vingher. Dit is dat lam Gods, dat op hem draecht al der werlt sonden.’ Doe quamen alte samen die propheten ende gaven van hem een ghetuuch dat hi die ghene waer die die sonden opter aerden vergave. | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 26]
| |||||||||||||||||||||||||
legionen ende vraechden hem weder: ‘Is dit die gheen die Lazarum verwecte vander doot, die wi drie daghen in banden hebben ghehouden? Ende Ga naar margenoot+doe hi riep mit een stemme dat hi van hier soude comen, doe en batede niet al onse houden; hoe vast dat wien hadden gheclemmet, hi en scudde hem als een aern sijn vloeghelen ende vloech wt onsen nest, vri ende al gelost; ghebroken werden die banden daer hi meed was heftet. Ende is dit die selve heer, soe besweren wi di bi dijnre macht, en breng ons die niet haer! Sijn toecoemst wart ons alte swaer.’ | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 27]
| |||||||||||||||||||||||||
die yseren sloten te broken; hi heeft ons verlichtet van die ewighe berghen; des sijn ghestoort alle die dwase van herten.’ Onder dese tijt heeft God den drake ghebonden in die uterste nederheit der duusternissen, daer hi voor Antecrists tiden niet en sel wtghelaten warden. Doe die enghel Michael sijn gheleid inden paradijs brochte des vreden ende vroechden, quamen den heer Gods te ghemoete twee oude vaders, eerwaerdich van aensichte ende scoen van formen, welke dit heer Gods vroliken ontfenghen. Doe vraechde hem Adam ende Abraham: ‘Segt ons, ghi eerbaer mannen, wie ghi sijt, ende hoe sijn iu namen, ende wat is iu ghestant, dat ghi niet ghestorven en sijt ende tot ons int voirburch der hellen gheclommen, mer sijt ghesament inden aertschen paradijs der weelden? Hoe moechdi dit mit Gode hebben verdient, want hier is soe menich gods mensche ende lieve vrienden, die daer niet en mochten comen.’ Daer toe antwoirde die eerste aldus: ‘Ic ben gheheten Enoch, ende want ic groet ghelove an Gode droech, dat hi waer ghelijc loenaer alre menschen wercken, so heeft mi God mit sijnre eyghenre hant vander aerden opghenomen ende hier ghesent.’ Die ander seide: ‘Ic ben Helyas die propheet, ende want icGa naar margenoot+ die minnen gheer droech soe groot tot Gods eer, ende si vlamde als vuer in mijnre herten, soe heeft God mit een vuerighen waghen mi hier laten voeren.’ Doe vraechden al die Gods vrienden: ‘wat seldi hier doen, ende waer toe mach dit wesen ghesciet?’ Doe seiden si weder: ‘Wi en hebben noch niet ghesmaect den natuerliken doot, mer wi sijn hier gheset te verbeiden Anticristum toecoemst, dat wi ieghen hem striden mitten woorden Gods. Ende hi sel ons doden, ende binnen drien daghen sellen wi dan verrisen ende inden wolcken ten hemel climmen. Aldus en moghen wi van Gods bevelinghe niet anders met iu beghinnen.’ Daer nae quam een ander man gaen, ende droech een teiken des cruus op sijn scouder. Ende die gruetse alte suverlijc mit groter wairdichheit dat hi ontfenc. Dien wert oec ghevraecht ghelijc den anderen. Die sprac aldus: ‘Ic hiet Dismas ende was een mordenaer. Ende mi viel te gheluc, dat ic mit Jhesu wert ghecruust; daer gheloofde ic dat hi mijn God, mijn scepper, mijn verlosser wair. Ende ic badt hem dat hi mijnre ghedenken woude, als hi quaem in sijn rijc. Doe seide hi mi voirwair, ic soude des daghes wesen mit hem inden paradijs. Dair toech ic wt minen lichaem, ende nam dat teiken des cruus an. Ende doe ic quam voor den paradijs staen, om deser saken wil liet mi dieGa naar margenoot+ enghel inwaert gaen.’ Doe riepen si al mit groter stemmen love sanck ende seiden: ‘O hoe wonderlic is God in sinen heilighen! God van Ysrahel heeft ghegheven cracht sinen volc. Benedictus dominus deus! God die heer si ghebenedijt!’ Die wijl dat dit wonder ghesciede, soe toech die siel ons liefs heren Jhesu Cristi mitter godheit die oec inden grave bleef ende nam dat lichaem weder an, ende is met gloriën verresen ende opverstaen, als ic vluchts hier na sel scriven. Ende doe verreser veel doder lichamen mit hem, sonderlinghe des ouden vaders Symeons twie sonen geheten Carinus ende | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 28]
| |||||||||||||||||||||||||
Lenicius; die openbaerde hem Annas ende Cayphas, den oversten papen, ende voort Nycodemus ende Joseph ende Gamaliël, raetsluden der stat van Iherusalem, ende doe si besworen waren metten namen Gods te segghen wie si waren ende watsi daden, antwoorde si als ic gheseit hebbe: ‘Wi sijn Symeons kinder beide, die den salich maker der werlt ontfenc in sinen armen, doemen hem een kindekijn presentierde inden tempel, ende hadt hem an, dat hi in vreden mochte versceiden, want syn oghen hadden ghesien sijn heil. Dese verlosser is neder ghecomen inden punt vander aerden mit groten licht, mit conincliker eren, mit godliker macht, ende heeft alle die vrienden Gods uten banden der verdoemenisse verlost, Adam ende Ga naar margenoot+Abraham ende alle die salighe mannen, patriarchen ende propheten. Ende Michael, die archangel, hevetse ghenomen in sijnre hoeden ende heeftse ghevoert in dat aertsche paradijs der weelden, went ter tijt toe datse mit Cristo den salichmaker clymmen souden op inden hemel in des vaders rijc, dair hi ons allen moet voeren te leven ewelijc. Amen. | |||||||||||||||||||||||||
II. Ga naar margenoot+Dits die reghel der bisscopen, als die apostol heeft bescreven, ende als wi inden decreet lesen.Hi sal wesen sonder openbare quaetheit, op dat hi sijn volc castiën mach ende datsi niet en segghen: ‘Meester maect u selven ghesont!’ Hi sal wesen sober, ghien vraet noch gulsenaer. Hi sal wesen wijs, gheleert in heidensche scriftuer ende inden recht der heiligher kercken. Hi sal wesen gheciert van zeden ende duechden, dat niement en twivelt ten si een gheestelic vader. Hi sal wesen een scaffenaer der kerken goet, aelmissen den armen te deilen, ellende ende peregrijns tontfanghen, een vader der weezen ende weduwen. Hi en sal ghien kyver, vechter noch clagher wesen, mer een ruwaert des vreden. Hi en sal niet ghierich wesen noch ghien lelic ghewin soeken. Hi sal hebben ripe guede mannen van clercken ende van moniken bi hem in sijn camer om guets gheruchts wil; sijn huus sal staen bider kercken, op dat hi te bet biden dienst Gods mach wesen; sijn huus sal hieten een hospitale ende een gasthuus ende die dinghen salmen daer hantieren. In sijnre tafel en salmen ghien afterspraec horen noch buerte noch fabulen voirtbrenghen, mer men sal die scrifte daer lesen. Hi en sal niet iagen noch riden, noch hof van vrouwen te houden. | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 29]
| |||||||||||||||||||||||||
hi een oghe gods, een brugghe der werelt, een harder der sielen, een paep des offers, ende een soenninghe voir die sonden. Die priester is inder heiligher kercken onder den bisscop als een ridder onder den hertoech, in vervolghen sulker saken dair hi over gheset is in steden of in dorpen. Ende sijn naam beduut als een ghever heiligher dinghen, ende si staen inden officie der twie ende tseventich iongheren ons heren. Hi sende die apostolen in allen landen: also sijn noch die bisscopen; ende hi sende die iongheren in allen steden: also sijn noch die prochiaen papen. | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 30]
| |||||||||||||||||||||||||
bibel ende dat ghemeen recht ende manier der kercken. Si moeten wel reinlic hantwerc hantieren, ende doen dat eerlic is, als scriven, malen, barduyr wercken ende sonderlinghe dairmen ghene sonde mede en pleecht te begaen. Si sullen dicwijl tsamen comen ende disputieren ende versoecken wes hem ghebreect te leren. Si en sellen in ghien tornoy vechten, noch in bruloften warscappen, noch in tavernenGa naar voetnoot1) teren, noch ongheoerlofde dinghen hantieren, ende consten vander heydenscap en sullen si hantieren. Si en sellen over ghien bloitstortinge sitten. Si en moghen ghien stockers noch der heren knechten wesen. Si en sullen tot ghenen wairliken recht staen. Si moeten ghesont wesen van leden ende volmaect eerste eermense clercken sal wyen. Si moeten vry wesen, ghien eyghen luden. Si en moeten ghene Ga naar margenoot+weduwen trouwen. Si en moeten ghien speelluden wesen. Si en moeten ghien openbaer penitencie doen. Si en moeten croicken draghen. | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 31]
| |||||||||||||||||||||||||
daer Gode een tabernakel of. Aldus doet noch die scriftuer, die ghien leer en verwerpt die zede of duecht meent, wiet oec heeft ghescreven of gheseit. | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 32]
| |||||||||||||||||||||||||
is, daer hi wt dranc, sijn kinder, sijn ghesinne ende sijn iuck ende sijn beesten. Want theologie is allen studenten al gheheel ende genoech, diemen voir allen consten leren sal, wantsi gheeft alleen wairheit te verstaen, die wijsheyt, minne totter duecht, eer voir gode ende voirden mensche. | |||||||||||||||||||||||||
III.Ga naar margenoot+Die tijt der weder roepinghe ghelijct wel den lenten, daer die natuer beghint weder te groeyen, ende die sonne trect opwaert ende stroyet haer rayen opter aerden en verblijt alle leven. Also wert in dier tijt ewe, wijsheit gheboden ende raet gegheven Gode te dienen ende aen te beden. Als onse heer seide totten volck: ‘Ic sal di verstandenis gheven, ende ic sal di wisen inden wech die du wanderen sulste, ende ic sal mijn oghen op di vesten.’ | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 33]
| |||||||||||||||||||||||||
Die tijt onser peregrimaedse is beteykent biden herfst, want dan gaet die sonne neder ende dan soe staet op onweder ende dan so wertGa naar margenoot+ ghedruct die natuer, ende die eerste vruechde beghint te vergaen. Alsoe ghescietGa naar voetnoot1) ons allen dat wi te niete gaen ende vervallen recht als bladen vanden boem, als die propheet seit: ‘die mensche is als hoy, sijn daghen sijn als die bloem des veldes; dat hoy verdort ende die bloem valt’. Aldus ghelijct oec alle des menschen leven gheliken enen dach: die dwalinghe ghelijct der nacht, die wederroepinghe ghelijct der morghen stondt, die versoeninghe ghelijct den middaghe, sijn peregrimaedse gelijct den avont. Ende alle des menschen leven is als een dach die daer is gheleden. | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 34]
| |||||||||||||||||||||||||
die siel ende lijf snyden daer Cristus of seide. Sufficit, het tis ghenoech, want wi niet mere en hebben te verliesen. Ende al ist dat Paulus seit dat wi oirspronclic van Gode in onser herten hebben loy ende recht ghescreven, mer om die domheit wil ende om die overtreder so sijn si ons gheset in een wrake der misdade ende in lonen der gueder. | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 35]
| |||||||||||||||||||||||||
sijn nacomelinghen, ende oec dat hi hebbe van sinen bloede dien hi sijn have ende guet mach laten, dien hi mit arbeide ende mit sorghe vergadert heeft. Om deser saken wil so gaf God man ende wijf te samen, ende seide: ‘Wasset ende wert vermenichvoudicht ende vervolt die aerde,’ en hi ghebenedijdse. Die ander ure is dat hi sijn lidmaten oeffenen sal ende versoecken mit eerliken wercken daer craft in is te proeven, als in ridderscap te hantieren, dat groet noot is om der verweldigher ende onverwinr ....Ga naar voetnoot1) weder te staen. Hier om liet die keiser Augustus sijn kinder lerenGa naar margenoot+ springhen, werpen, lopen, steken, wranghenGa naar voetnoot2), vechten, ende al dat op stride staen mochte, want hi seide, een man soude sijnre leden gebruken, want een man is van sinen craften ghenoemt man te wesen. Die derde ure is dat hi sal beghinnen te dencken om huus ende hof, om acker ende om velt, om ghesinde ende om vye, om huusraet ende haef, want also seide Jacob doe hi wider thuus woude trecken mit wijf ende mit kinder: ‘Het is recht dat ic oec op enighe tijt dencke dat ic mijn huus versie.’ Salomon leerde sinen soon: ‘Kint, leert wijsheit vander eemte of myer, die inden somer vergadert datsi inder winter verteert.’ In desen uren buert den man te waken; onder sijn vroeme ouder wert hi wt hem selven ende sinen vrienden. | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 36]
| |||||||||||||||||||||||||
can niet rechte wijs wesen, om dat hi niet besocht en is. Ende oec is die ionghe man sijn bloet alte beroerlic, dat lichtelic toernich wort, ende also worden sijn sinnen also benevelt, ende die toorn hindert sinen moet dat hi die waerheit inden saken niet sien en mach. Oec so is die oude man machtich ende matich meer dan die ionghe, ende daer om salmen hem boven den ionghen regimenten bevelen ende wijsheit aen hem te soecken. Die ander ure is dat hi werscap, bruutloft, vrede ende hoechtijt, feeste, vergaderinghe dicwijl maken sal, ende vrienden ende maghen noden ende bidden, ende onder die vroechde so sal hi soene maken, huwelic stichten, oirbare scaffen die den vrienden bequaem sijn ende houden die vrienden ende maghen te samen, ende meren sinen name mit vroechden, guet ende eer. So moghen si ghenoemt werden ‘Pater familias’, dat is een vader des Ga naar margenoot+huusghesins. Ende die ionghe luden souden gaern bi hem wesen, ende van ouden saken ende wonder die ghesciet sijn vraghen, horen ende verstaen, op datsi haer leven nader ouder doghet moghen rechten. Die derde ure is dat hi hem tot Gode keren sal, die hem ghescapen heeft, verlossent ende willencoort salich maken, ende dit sal hi doen wt alle sijnre herten, ende so sal hi veel aelmissen gheven, ghevanghen troosten ende verlossen, veel ghebeeds spreken ende langhe inder kercken wesen, dicwijl sijn oude verroestighe sonden bescreyen, ende alle tijt te dencken op sijn sterfdach ende horen nader stemmen des ionxten daechs: ‘Stant op ende com ten ordel!’ In desen wert syn oude rokelose leven ghebetert, dat hem sijn sonden werden vergheven, Godes ghenade verwerven, ende vercrighe dat ewighe leven, dat ons allen god moet verlenen ende gheven. Amen. |
|