met voorliefde uit de laegte ontgraven te zyn, zonder nog eens het voordeel te hebben, door eene verhevene tegenoverstelling, op haren waren prys te kunnen geschat worden.
Dus het waerschynelyk beste uitwerksel dat zy onder dit opzicht hebben kunnen is dit, van geene hoegenaemde uitwerking te doen!
Het tweede vraegpunt is dit namelyk: welk voordeel hebben zyne werken den lande gedaen?
Eenieder moet gereedelyk toestemmen, dat zy verre van voordeel, integendeel onder het zedelyk opzicht niets dan nadeel veroorzaekt hebben.
Inderdaed, indien Teniers een vreemdeling geweest ware, die zich voorgesteld had, ons volk en zyne zeden verfoeilyk en belachelyk doen voortekomen, waerlyk, zoo kon hy niet beter zyn doel bereikt hebben!
En men zal bekennen dat, toen Lodewyk XIV, op het zien van eenige der werken van David Teniers, zegde: ‘Otez-moi ces magots!’ dat hy toen - schoon een Franschman - niet teenemael ongelyk had. Wat meer is, de slechte indruk welke zyne werken by den vreemde voor ons land gelaten hebben, is tot heden toe nog zoo sterk, dat zy - en de Franschen byzonder - elken Vlaming eenen zatlap van Teniers wanen!
Nogtans heeft Teniers dit punt uit de zeden zyner eeuw gewis met min of meer waerheid voorgesteld, maer heeft hy goed gedaen van enkel en juist dit blad uit de geschiedenis der zeden onzer voorouders der nakomelingschap overteleveren? Waer blyven dan al die schatten van poëzy in zoo ruime maten over geheel het landleven verspreid?... Of hebben die duizend stemmen die daer het gevoel zoo veel schoons verhalen, zich nimmer aen de ziel des grooten schilders geopenbaerd?....
Indien wy thans het derde vraegpunt aenraken, dit is, welk nut Teniers voor de kunst gesticht heeft, zoo moeten wy met spyt bekennen dat hy onder dit opzicht zelf maer half zyn doel heeft getroffen.
Immers de schoonste eigenschappen der kunst in 't algemeen en der schilderkunst in 't byzonder, zyn wel de kiesheid der