schappy drukt, is er een oneindige stap. Het ware eene onvergeeflyke dwaesheid ons het leven niet dragelyk te maken, en alle hoop op geluk te vernietigen, om reden dat wy het toppunt des geluks nooit bereiken kunnen.
De heer Zetternam wil in zynen Bernhart, de laet, bewyzen dat de mensch immer dezelfde blyft, dat er nooit volstrekte gelykheid zyn zal, daer de mensch uit zyne natuer, heersch- en hebzuchtig is. Daertoe voert hy eenen man uit het volk, eenen monik, laten en edelen op het tooneel. Die man uit het volk ‘gevoelt geheel zyne menschelyke waerde, zyn hert bruist op tegen de onregtvaerdige mishandelingen, waermede men hem belaedt, hy uit fluisterend den wensch van een gantschen ommekeer der maetschappy;’ doch de volksman mislukt in zyne poogingen; - de monik predikt de ongevoeligheid, het materialismus, als de opperste zaligheid aen; doemt by gevolg alle betrachting van wege de menschen om hun lot te verbeteren, en huldigt den slaep des geestes als zyn God; - de laten en edelen toonen dat er altoos menschen zullen bestaen die de andere zullen overheerschen en hunne gelyken zullen verachten, en andere die, als het ware, geschapen zyn om aen den wil van magtigeren dan zy, onderworpen te zyn.
Ons schynt de verpersoonlyking van het verdrukte, zich wrekende regt, van de versterving of ongevoeligheid, van de grooten en het eigenlyke volk niet genoegzaem. De heer Zetternam heeft juist dat grondbeginsel vergeten welk alléen in staet is de wereld te hervormen, en waeruit al het goede dat de maetschappy ooit zal opleveren, moet voortspruiten; namelyk het grondbeginsel van zelfopoffering en broederlykheid: de Christelyke liefde. Die leemte in het werk van den heer Zetternam is nogmaels een uitwerksel van de neiging des Schryvers naer dit sombere en ontmoedigende, dat al wat hy tot hier toe schreef, ongelukkig genoeg, kenschetst. Dit is de reden waerom Bernhart, de laet, verre is van eenen goeden indruk op den lezer te maken. Men woont eene hevige worsteling tusschen grondbeginselen by, en die grondbeginselen, welke men liefheeft, ziet men, of door inderdaed hatelyke persoonen verdedigen, of strekken ten verderve van regtaerdige kampers die ze voorstaen. Zoo wordt de liefdadige Regina, die ongetwyfeld de aendacht des lezers zou moeten boeijen, door Bernhart ja onmenschelyk behandeld, en Ulrich, de edelhertige Ulrich, wiens ziel toch in éénklank met diegene van Bernhart is, door dezen woestaerd doodelyk gehaet en door zynen eigenen broeder, om wille zyner broederliefde zelve, vermoord.
De heer Zetternam geloove ons, zulke karakters in zulke toestanden stichten geen goeds. Een eenvoudig meisje zegde ons, wanneer zy het boek van den heer Zetternam sloot: hoe wreed! veel te veel haet, en geene