vlekken in de tekst dan bij de andere. Bovendien verschilt dat per taal. Nu heb ik bij toeval van een aantal lettertypes voor het Nederlands de ideale breedte ontdekt, waardoor er nog maar heel weinig afbrekingen noodzakelijk zijn. En zo, dankzij veel uitproberen met het computergestuurde zetwerk, ontstaat de juiste grijswaarde. Fascinerend is overigens dat de grote Gutenberg met het oog op deze grijswaardeproblemen al enkele versmalde letters aan zijn gegoten font toevoegde en gebruikte in zijn beroemde bijbel uit 1450-1455.’
Wat merkt de lezer van al die zorg besteed aan de vormgeving?
‘In het algemeen helaas weinig. Weinig mensen besluiten bijvoorbeeld om een bepaald boek niet te kopen omdat het slecht vormgegeven is. Opmerkelijk is ook het gebrek aan kennis op dit gebied. Mijn dochtertje krijgt al haar leesstof op school aangeboden in schreefloze letters. Buiten school ziet ze voornamelijk letters met schreven, de mix van lettertypes ontstaat dus meteen. Als je de leerkrachten echter vraagt naar het hoe en waarom hiervan, staan ze met een mond vol tanden.’
(Foto: Toon Mulder)
Maar Pabo-studenten moeten al zoveel leren: ze moeten beter leren rekenen en spellen en dan is er nog de wereldoriëntatie...
‘Het is toch te zot dat iemand die kinderen moet leren lezen, niets weet over het lees-instrument, over typografische coderingen, zoals cursief, vet, groot en klein korps. Van een rijinstructeur staan we het ook niet toe als die niet de flauwste notie heeft van wat er zich onder de motorkap afspeelt.
Er wordt in het taalonderwijs in Nederland nauwelijks aandacht besteed aan typografie. Alleen aan de Universiteit van Amsterdam is er een bijzonder hoogleraar voor de boekverzorging, prof. dr. B. van Selm. Ik zou dan ook willen pleiten voor enig typografisch onderwijs aan letteren- en Pabo-studenten.’
‘Maar er zijn ook voorbeelden waaruit het effect van het werk van de typograaf blijkt. In de jaren vijftig kwam er een Dickens-vertaling uit in pocketvorm. Ik vond toentertijd dat ik mij moest verdiepen in de wereldliteratuur en zette mijn autowasgeld om in deeltjes Dickens. Maar er was geen doorkomen aan. Ik gaf het op. Ik was dat totaal vergeten totdat ik in een tekst van Huib van Krimpen las dat er ooit in Nederland een voortreffelijke Dickens-vertaling verschenen was, die onverkocht was gebleven, zelfs negatief was gerecenseerd als zou het een slechte vertaling zijn, vanwege de beroerde typografie. Het boek was niet te lezen: veel te veel tekst op een pagina, te weinig interlinie, te lange regels. En als ik het goed begrepen heb, is de serie opnieuw uitgegeven, op de typografie na nagenoeg onveranderd, want het bleek eigenlijk een voortreffelijke vertaling geweest te zijn.’
Hoe gaat u te werk als u de vormgeving van een tijdschrift herziet?
‘Het “re-designen” van een tijdschrift is een politiek spel. Vrijwel altijd heb je te maken met redactieleden die uitgesproken - vaak tegenstrijdige - opvattingen hebben over hoe hun tijdschrift er moet uitzien. Discussies over vormgeving kunnen hoog oplopen: mensen slaan met de vuist op tafel, vertrouwenskwesties worden gesteld - prachtig!
Kortgeleden heb ik gewerkt aan de herziening van het weekblad voor reclame en marketing ‘Adformatie’. Daarin was mij opgevallen dat de redactie een voorkeur had voor lange koppen met veel inhoud. Ik wilde ze alle ruimte geven en koos een stijl voor de koppen die lijkt op die van quotes, de citaten die in veel tijdschriften als illustratie vrij in de tekst worden gezet, met veel wit. Ik bleek er helemaal naast te zitten. De redactie wilde juist grote, volle koppen. Het blad moest lijken op een krant: het moest de indruk wekken bol te staan van de informatie en “stinken naar nieuws”. Ze wilden een niet te mooie vormgeving. Ik heb mijn eerste plan omgegooid, maar heb er toch nog redelijk wat van kunnen gebruiken. Uiteindelijk zullen redactie en typograaf het nooit helemaal eens worden. Als je met overleggen doorgaat totdat iedereen het met een vormgeving eens is, zit er kraak noch smaak meer aan. Het gaat mij in alle gevallen om een eigenzinnige vormgeving.’