L.S.
Dit is het eerste nummer van de jaargang 2003, en opnieuw zit Streven in een nieuw kleedje. Dit keer hebben Paul Cruysberghs, hoogleraar wijsbegeerte aan de KU Leuven en de Campus Kortrijk en Luc Vanmarcke, lector aan de Katholieke Hogelschool Zuid-West-Vlaanderen en de Arteveldehogeschool Gent, een project bedacht waarin de relatie van architectuur en kleur centraal staat. Elke maand zal er op de kaft een ander gebouw verschijnen, waarmee een bepaalde kleur wordt geassocieerd. Het gebouw en de manier waarop het wordt voorgesteld, wordt telkens door andere architecten gekozen. Wat de gebouwen en de kleuren oproepen, wordt toegelicht in korte teksten op de binnenkant van de kaft. Het basisontwerp van de kaft, dat het werk is van de graficus Dirk Heffinck, gaat het hele jaar mee. Nadere uitleg bij dit project vindt u op de volgende bladzijden. De redactie van Streven is Paul Cruysberghs en Luc Vanmarcke heel dankbaar voor de verwezenlijking van dit project. Zij hebben geen moeite gespaard om er de nodige medewerkers voor warm te krijgen, om teksten te verzamelen en om er een boeiend geheel van te maken.
Tegen het einde van de jaren negentig van de vorige eeuw is het voorstel gekomen, elk jaar een andere kunstenaar te verzoeken de kaften van een hele jaargang van Streven te ontwerpen. Een dergelijke ‘kunstkaft’, zoals wij dat op de redactie zijn gaan noemen, zou de nummers van Streven een culturele meerwaarde geven. Er is toen besloten het een vijftal jaar te proberen, en er in januari 1999 mee te beginnen. Luc Hoenraet opende de serie, in 2000 volgde Jan Vanriet, in 2001 Roger Raveel, en in 2002 kregen we de portretten van Marie-Jo Lafontaine. De kaften van de nieuwe jaargang gaan over architectuur, en daar heeft een heel team gevormd door een graficus, architecten en twee filosofen aan gewerkt. Tot nog toe gaan de reacties op de ‘kunstkaften’, op enkele uitzonderingen na, van matig positief tot regelrecht enthousiast. Alles-