Studiekringen.
De sociale studiekring (tweede jaar), door P. du Bois geleid en door een 10-tal studenten bijgewoond, hield drie vergaderingen, op 2 en 16 November en 7 December.
Op de eerste bijeenkomst werd onderzocht hoe een encycliek moet gelezen worden; inzonder in hoever de doctrinale verklaringen, de wenken, de bewijzen verstand en wil binden. Er werd gepraat; wat in 't wilde en besloten op de tweede bijeenkomst methodischer te werk te gaan.
Zoo geschiedde. Het werd een internationaal tegensprekelijk debat: Joseph Kruytzer verdedigde kranig het privaat-eigendomsrecht tegen behendige aanvallen van Wilfried Matthys, die zich voor de gelegenheid in een waarlijk wetenschappelijk socialist omgepopt had.
Op de derde bijeenkomst werd het 'Werkplan', door H. De Man ontworpen, onder oogen genomen, gewikt en gewogen en licht bevonden.
De studiekring van het eerste jaar voor geschiedenis, hield twee vergaderingen, onder de leiding van P. De Schaepdrijver. Een tiental studenten waren aanwezig. Onder de behandelde onderwerpen vermelden wij een bondige uiteenzetting van de geschiedenis der economische geographie door den moderator. Tevens werd beslist dat P. De Schaepdrijver in de volgende vergaderingen de Mandsjoerijnsche kwestie van politiek en economisch standpunt uit zoo uiteenzetten.
In de eerste vergadering van den studiekring voor geschiedenis (tweede jaar), op Dinsdag 14 November, handelde P. De Schaepdrijver over de twee hoofdtendenties in de Europeesche gedachtenwereld der 19e eeuw, n.l. de nationaliteitenkwestie, geboren uit de Fransche Revolutie, en de Rassenbeweging.
Uit het 'Contrat social' van J.J. Rousseau, dat de volksgroepeering op den wil van het individu liet berusten, vloeiden, als logisch gevolg, de zelfbestemming van het individu over zijn nationaliteit, en ook het recht der minderheden om zich van een bestaande groepeering los te scheuren.
Voor den chaos, die daardoor moest ontstaan, heeft Rousseau enkel een oplossing gevonden, door den wil der meerderheid met dezen der gemeenschap te identificeeren.
Tegen dit princiep, dat hun éénheid on-