Streven. Jaargang 31
(1977-1978)– [tijdschrift] Streven [1947-1978]– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 385]
| |
Steenkamp: er was geen alternatief 387Kort na de totstandkoming van het kabinet Van Agt-Wiegel, op 17 december 1977, was de geestelijke vader van het CDA, Prof. Dr. P. Steenkamp, zo goed een interview te geven voor ons blad. De Nederlandse hoofdredacteur nam het af. | |
Roger Riddell S.J., De bevrijding van de theologie 400De auteur leidt de ideeën van de Zuid-Amerikaan Juan L. Segundo S.J., in, die stelt dat de theologie zich niet mag houden bij universele en absolute waarden alleen, maar deze waarden moet inbedden in de ideeënwereld van de tijd, hetgeen hij aanduidt met ideologieën. Segundo past zijn ideeën toe op het Chili van vóór de omwenteling, maar Riddell gaat in een volgend artikel de gedachten van Segundo toepassen op Rhodesië. Tevens zullen wij dan het antwoord van de Rhodesische Kerk publiceren. | |
R. van Straelen, De uitdaging van de nieuwe internationale arbeidsverdeling 410De luide oproepen tot een rechtvaardiger verdeling van de welvaart op wereldschaal zijn in de heersende economische crisis nagenoeg geheel verstomd. Vanouds bekende verweerreflexen als protectionisme duiken weer op, naast radicale voorstellen als de totale overplanting van staal en textiel naar de lage-loonlanden van de Derde Wereld. De auteur betoogt dat het inderdaad zeer complexe probleem niet gebaat is met al te eenzijdige en simpele oplossingen, die voor alle betrokken partijen tenslotte toch heilloos en onrechtvaardig zouden zijn. | |
[pagina 386]
| |
R. van Straelen, De Belgische Commissie-Vandeputte 421In februari 1977 probeerde de Belgische commissie enkele concrete perspectieven en opties te formuleren voor een aangepast handels- en produktiebeleid. Herstructurering en reconversie in eigen land blijken de minst doorzichtige en meest weerbarstige problemen te zijn. | |
Ger Groot, Wegen tot wijsgerig denken 425Veel inleidingen op de filosofie komen niet veel verder dan een inwijding in de inleiding. Aan de hand van een paar boeken over filosofie toont de auteur aan dat men op verschillende manieren met succes wegen kan bewandelen tot wijsgerig denken. | |
Jo. F. du Bois, Praten met Dennis Oppenheim 429D. Oppenheim staat bekend als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de (Amerikaanse) conceptkunst. De auteur leidt eerst in die conceptkunst in en probeert dan in een vraaggesprek erachter te komen waar de kunstenaar zichzelf binnen die beweging situeert, in zijn concrete artistieke aanpak en zijn bewuste conceptuele aspiraties. Ter illustratie wordt er een specimen van zijn kunst toegevoegd. | |
F. de Schutter, ‘Der Butt’ van Günter Grass. Literatuur is anti-geschiedenis 445De nieuwe roman van Günter Grass is een bijzonder origineel, bitter en bijtend sprookje, dat tegen duizend jaren (Duitse) geschiedenis aanschopt vanuit de volkomen respectloze, bewust partijdige en met name ook feministische hoek. Van zowat alle illusies over de mens - de marxistische inbegrepen - is de auteur teruggekomen, met als enige bagage enkele vluchtige momenten van een verrassende tederheid. | |
S. Vlaeminck, Dorpsherstel en samenlevingsvorm 454Met de uitroeping van 1978 tot ‘jaar van het dorp’ werd een nauwelijks bewust sociaal en cultureel probleem veeleer gesteld dan opgelost. Bedoelt ‘dorpsherstel’ de restauratie van (enkele) gebouwen of de oprichting van woonreservaten die wellicht door de bevolking zelf niet eens gewenst zijn? Al die tenslotte materiële en materieel realiseerbare projecten verhullen een geestelijke impasse van onze cultuur: hoe bevredigende vormen van samenwonen te vinden in een samenloze, van natuur en gemeenschap vervreemde samenleving? |
|