Streven. Jaargang 27
(1973-1974)– [tijdschrift] Streven [1947-1978]– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 425]
| |
[1974, nummer 5]Misdaad en vrijheid, p. 427De auteur behandelt de vraag naar de verhouding van het strafrecht tot de criminaliteit. Bij de beantwoording van deze vraag blijkt de mensopvatting een doorslaggevende rol te spelen: kan de maatschappij uiteindelijk alle criminaliteit uitbannen of blijft de misdaad een wezenstrek van de ‘condition humaine’? | |
Ayer over Russell, p. 438De veelzijdige en veel-schrijvende Bertrand Russell is tot ver buiten Engeland een controversiële figuur gebleven. Ayer, zijn leerling, vriend en geestelijk erfgenaam, belicht in dit vraaggesprek de achtergronden van Russells denken en handelen, en met name ook de kloof tussen zijn filosofie van de (objectieve) kennis en zijn stellige ethische opties. | |
Mag je je in een bijbeltekst herkennen? II, p. 449Nadat in een vorig artikel was uiteengezet hoe de historische methode ons helpen kan een tekst te verstaan, vervolgt de schrijver zijn betoog met aan te tonen hoe het structuralisme ons op een geheel eigen wijze tot de tekst brengt en daarmee tot ons zelf. | |
De operette, spiegelbeeld van een samenleving II, p. 460In dit tweede deel van zijn studie gaat de auteur verder op verkenning in de bonte wereld van de Europese operette: opgang, bloei en nabloei van het Weense genre, eigen gezicht van de Victoriaanse produktie, onzekerheid van de al te dramatisch ingestelde Italianen, sprankelende vitaliteit van de Spaanse zarzuela's. Het artikel wordt afgerond met een beknopt overzicht van de operette in Rusland en de USA. | |
[pagina 426]
| |
‘Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog’, p. 478Naar aanleiding van het vierde deel van De Jong's boek wordt de kwestie onder ogen genomen in hoeverre de geschiedschrijver waardeoordelen uitspreekt over handelende personen in het verleden en in hoeverre hij daartoe het recht heeft. Ook de vraag of het nog niet te vroeg is om een zo recente geschiedenis te schrijven, komt aan de orde. | |
Marquez: Wanhoop en Geweld in Columbia, p. 489De romans van de Columbiaanse auteur Marquez weten blijkbaar een steeds groeiend publiek te boeien door hun exotische of fantastische inslag. Toch zit er veel meer in: de onmacht namelijk van de individuen (of zelfs van een groep revolutionairen) om met hun beste bedoelingen klaar te komen, zolang zij zelf of de massa politiek en cultureel nog onontwikkeld zijn. Het Latijns-amerikaanse subcontinent boogt op een record aantal revoluties: ‘met welk resultaat?’ vraagt Marquez zich af. |
|