Streven. Jaargang 23
(1969-1970)– [tijdschrift] Streven [1947-1978]– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 225]
| |
Communiecatiemedia en ontwikkelingssamenwerking, p. 229Tot verzadiging toe wordt steeds maar herhaald: wij moeten onszelf en de publieke opinie gevoelig maken voor het ontwikkelingsvraagstuk, het grootste probleem van deze tijd. Maar hoe moet dat proces van vorming, voorlichting en beïnvloeding concreet verlopen? Via de grote communicatiemedia, tv bijvoorbeeld. Maar beschikken die media over de magische kracht welke wij ze vaak toeschrijven? Misschien kunnen zij alleen maar het effect verhevigen van iets wat reeds bestaat of de opinie voorbereiden op iets wat komen gaat. | |
Het ambt in de steigers, p. 239Werd nog tot voor kort in het kerkelijk ambt de nadruk gelegd op het vanuit Christus tot de gemeenschap, nu ligt het accent heel sterk op het vanuit de gemeenschap. De auteur concludeert uit de nieuwtestamentische gegevens tot de aanwezigheid van beide elementen. Hetgeen zijn consequenties heeft voor de ambtsuitoefening. | |
Eerlijkheid in de Universiteit, p. 248Zolang er in de discussies rond de Universiteit zoveel oneerlijkheid blijft meespelen in de argumenten, zal er geen resultaat kunnen komen. Hoogleraren, wetenschappelijke staf en studenten dreigen in een positie te raken of gemanipuleerd te worden, vanwaaruit geen redelijk overleg te verwachten valt. | |
Slaap en droom, p. 254Ook mensen die zeggen dat zij nooit dromen, dromen gemiddeld 1 à 2 uur per nacht. Hoe gaat dat biologisch in zijn werk? Wat weten wij, om te beginnen, van het mechanisme van de slaap? Niet zo lang geleden zouden wetenschapsmensen de schouders opgehaald hebben als iemand sprak van een psychiatrie van dieren. Op het ogenblik is het vooral door de studie van de slaap en de droom van dieren dat wij toch al een tipje hebben kunnen lichten van de sluier die ligt over de slaap en de droom van de mens. | |
[pagina 226]
| |
Vragen aan futurologen, p. 268Kan futurologie een wetenschap zijn, of moet zij noodzakelijkerwijs uitgaan van ‘utopieën’? M.a.w., zijn er voldoende gegevens bekend om prognoses te maken, of moet men de mogelijkheid voor nieuwe princiepen en nieuwe begrippen open laten? | |
Wetenschap versus moraal, p. 272In een gesprek over moraal staat het niet goed meer, te spreken van goed en kwaad, moreel en immoreel. Je kunt wel spreken van frustraties, psychische instabiliteit enz.. Zo wordt het menselijk gedrag gemakkelijk herleid tot de wetenschappelijk beschrijfbare voorwaarden die tot dat gedrag leiden. Om de mens te verlossen van de immoraliteit, wordt de immoraliteit weg-verklaard. Is dát dan de taak van de moraalwetenschap? | |
Een Pools marxist over taal en denken, p. 278Hoe verhoudt zich de taal tot de wereld? Schept, creëert de taal het beeld van de wereld, of is zij alleen maar een reflectie van de wereld die los van ons staat? Is de wereld van de kennisobjecten m.a.w. slechts een produkt van de geest? De Poolse marxist Adam Schaff poogt een antwoord te geven op deze eeuwenoude filosofische vraag. | |
De ene menswetenschap? I, p. 286Uit de recente literatuur blijkt, dat men de mensbeschouwing vaak sterk van een bepaalde - sociologische of andere - trend laat afhangen. De vraag die de auteur zich stelt is, maken de verschillende benaderingswijzen vordering ten aanzien van een vollediger mensopvatting? | |
Egypte: de weg van verleden naar toekomst, p. 295Wil men de positie en de situatie van het huidige Egypte enigszins begrijpen, dan zal men enig besef moeten hebben van het ontstaan en de geschiedenis ervan. Uit de beschrijving van het 1000-jarige Kairo in dit eerste artikel komen verschillende aspecten van het huidige Egypte naar voren die van belang zijn voor het ogenblik, maar zonder die kennis volkomen onbegrijpelijk. |
|