| |
| |
| |
[1969, nummer 5]
[Inhoud]
Studentenrevolutie en culturele omwenteling, p. 453
Zoals ten tijde van de industrialisering een revolutie van het proletariaat betekende dat de hele maatschappij, in al haar levende krachten, doordrongen werd van de radicale geest van de proletariërs, zo wil nu de studentenrevolutie niet alleen zeggen een revolutie van studenten, maar een revolutie waarin de hele maatschappij, in haar creatieve jongeren, volwassenen én proletariërs, geheel en permanent ‘studerend’ wordt.
| |
Monetaire crisis en economische integratie, p, 460
Wat is er in oktober-november precies aan de hand geweest? Men moet door de oppervlakkigheid van vele populaire voorstellingen heen boren, wil men beseffen waarover het in dergelijke monetaire crisissen gaat en wil men iets doen om ze in de toekomst te voorkomen. Eén van de dingen die men kan doen, is alvast een grotere en reëlere integratie van de verschillende Europese economieën in het kader van de E.E.G.
| |
Reflecties op het Russell-tribunaal, p. 469
De auteur, specialist in internationaal recht, gaat na of de beschuldigingen door het tribunaal geuit waar zijn. Vervolgens stelt hij de vraag of men de vorm van een tribunaal had mogen kiezen, en tenslotte: heeft men de juridische vorm, waarvoor men gezien de naam tribunaal gekozen heeft, op adequate wijze gevolgd?
| |
Gesprek met Jacques Moeschal, p. 475
De Belgische architect Jacques Moeschal affirmeerde zich als ontwerper van monumentale sculpturen voor het eerst op de wereldtentoonstelling Brussel '58 met de ‘pijl van de burgerlijke bouwkunde’. Inmiddels richtte hij beelden op in de Negeb-woestijn, aan de Hongaars-Oostenrijkse grens, aan de autoweg Brussel-Oostende. Zijn laatste en grootste werk is de betonnen cirkel op de ringlaan te Mexico-City, naar aanleiding van de Olympische Spelen. Ludo Bekkers sprak met hem over zijn ideeën over architectuur en beeldhouwkunst.
| |
Wijsbegeerte op school, p. 484
Naar aanleiding van een pas verschenen boek stelt de auteur, dat wijsbegeerte op de middelbare school vooral tot taak heeft de leerlingen zelf aan het denken te zetten en niet op de eerste plaats kennis van enige filosofen bij te brengen. Contact met de andere vakken is hiervoor een wezenlijke vereiste.
| |
| |
| |
Geert van Beek, p. 487
Het eerste werk van Geert van Beek vertoont de karakteristieken van een krampachtig gevecht om meer eerlijkheid, meer vrijheid. Het jongste geeft een dwars-doorsnede van alle mogelijkheden die in de mens sluimeren, en doet dat zonder illusies, zonder de contrasten uit de weg te gaan. Omdat een definitief gesloten visie niet mogelijk is, wordt de collage-techniek gebruikt om de onbegrijpelijke mens, wiens onbegrijpelijkheden altijd ook weer zo gewoontjes blijken, in woorden te vatten.
| |
Joden denken over Israël, p. 495
Het is frappant dat christenen vaak ten aanzien van de staat Israël het standpunt van het naturalistische jodendom delen, terwijl men ten aanzien van het joodse volk zich plaatst op het standpunt van de uitverkiezing. Schrijfster toont aan, dat er ook door joodse denkers zelf heel uiteenlopend over de staat Israël gedacht wordt.
| |
Islam en politiek, p. 498
De concrete politiek van Egypte en de andere Arabische landen, zo wordt geconstateerd, is mede gegroeid op grond van de opvatting welke men heeft over de Islamitische leefwereld. Dit blijkt uit een analyse van het Islamitisch godsdienstonderricht zoals dat thans gegeven wordt op moderne Egyptische middelbare scholen.
| |
Marxisme in veelvoud, p. 507
Het wereldcommunisme blijkt als eenheidsbeweging te hebben afgedaan, hetgeen wil zeggen dat er geen sprake meer is van een gezamenlijke ideologie die vanuit één centrum wordt geformuleerd.
| |
‘De erwtensoep is klaar’, p. 510
Onder deze opmerkelijke titel wordt een lang, hier en daar niet eenvoudig, maar bijzonder verhelderend artikel gepresenteerd over geloven. De taal van het geloof is niet een beschrijvende, waardoor men constateert dat bepaalde uitspraken overeenkomen met een werkelijkheid-‘los’-van-ons. Het is een belijden vanuit de eigen existentie. Geloof vraagt wel een verificatie, maar geloven is een wijze van leven.
|
|