| |
| |
| |
[1968, nummer 2]
Inhoud
Ideologische achtergronden van de studentenrevolte, p. 117 Marcuse, p. 126
Wie van Marcuse de profeet van de studentenrevolutie maakt, heeft weer een goed etiket gevonden, dat ontslaat van verdere analyse. Daarom in dit nummer ineens twéé artikelen over wat hij eigenlijk wil zeggen. Ze zijn onafhankelijk van elkaar geschreven; geen van de twee wilden we missen. Dat leidt onvermijdelijk tot herhalingen, maar misschien ook tot een ‘twee-dimensionaal’ inzicht.
| |
Over onontbindbaarheid van het huwelijk, p. 136
Uitgaande van het geldende kerkrecht gaat de auteur de motivering ervan na en de bezwaren ertegen, waarna hij tracht deze wetgeving vanuit het wezen van het huwelijk verder door te denken. Zijn conclusies beschouwt hij uitdrukkelijk als consequentie van de traditie en allerminst als de ontkenning ervan.
| |
Van Bogotà tot Medellin, p. 145
Een recente open brief van het Latijns-Amerikaans verbond van christelijke vakverenigingen aan de paus stelt o.m.: ‘Ten aanzien van de revolutie die hier moet komen gaat het niet meer om de vraag: geweld of geen geweld. Het enige wat noodzakelijk is, is de revolutie in al haar consequenties’. De reis van de paus naar Bogotà en de tweede Algemene Bisschoppenconferentie van Latijns-Amerika in Medellin hebben het geweten van de Kerk weer eens duidelijk voor deze vraag geplaatst. Daarover wordt bericht door iemand die erbij was.
| |
Recht op informatie, p. 153
De Vlaamse sociale studiedagen stonden dit jaar in het teken van de communicatiemedia. Welke pers, welke televisie en radio, kortom welke informatie wij krijgen, hangt niet alleen af van het moreel besef en de vakbekwaamheid van de communicatoren, maar ook van de verwachtingen en de ontvangstbekwaamheid van de hele samenleving. Op dat gebied zijn wij dringend toe aan een permanente opvoeding.
| |
| |
| |
2001: A Space Odyssey, p. 157
Film is een realistisch en concreet medium. Hoe kan een seience-fiction-film realistisch en concreet zijn? Hij handelt over een wereld die nog niet bestaat. Hoe kan dat geloofwaardig gemaakt worden? Het indrukwekkende filmepos van Stanley Kubrick en A.C. Clarke heeft een toekomstwereld geconstrueerd die, als een object van contemplatie, door de toeschouwer zowel zintuigelijk als geestelijk afgetast moet worden. De sfeer van die contemplatie, zoals van alle contemplatie, is verwondering: verwondering over het feit dat een film-ding zo'n diepte kan krijgen.
| |
Nu de presidentsverkiezing voor de deur staat, p. 165
Schrijver, die onlangs bij Leopold uitgaf ‘De strijd om het Witte Huis’, geeft hier enige beschouwingen over de presidentsverkiezingen in Amerika. Hij wijst in het bijzonder op de grote verschillen tussen Amerika en Europa: het gaat daar primair over personen en niet om beginselen. In de loop der laatste twintig jaar heeft hij herhaaldelijk Amerika bereisd.
| |
De ene tafel in Uppsala, p. 173
Naar aanleiding van de feitelijke gebeurtenissen in Uppsala geeft Fruytier, die zelf daar aanwezig was, enige theologische beschouwingen om de ontwikkeling te schetsen. Het voornaamste uitgangspunt voor een communie-gemeenschap, hoe men die ook moge noemen, is de éne Liefdeskerk.
| |
Het vergelijk der rassen III, p. 181
Als afsluiting van de artikelen over de rasverschillen en hun betekenis, stelt de auteur in dit artikel dat vooroordelen, hoe destructief ook op het punt van de consequenties voor anderen, een stabiliserende functie vervullen voor de eigen psyche. Als zodanig vinden zij in het groepsverband sanctionering, zodra doeleinden bereikt kunnen worden die de veiligheid verhogen. Onderzoek naar de psycho-zoölogische grondslag - in de ruimte van de evolutie en binnen het gevoelsleven van de jonge mens - zal nodig zijn om ontstaan, functionering en effect van het (ras-)vooroordeel vast te stellen.
| |
Gebed achterste voren, p. 187
Gebed moet beginnen en eindigen bij de situatie en dus is er een wisselwerking tussen gebed en leven. Ja zelfs, men kan zeggen, dat God met ons mee verandert.
|
|