| |
| |
| |
[1968, nummer 9]
[Bespreking inhoud]
Tsjechische studenten luchten hun hart, p. 843
De auteur was in Praag kort na de verandering van regiem. Hij was erbij tegenwoordig toen Tsjechische studenten een uitvoerig en grondig gesprek hadden met de deelnemers aan de Derde Christelijke Assemblee voor de Vrede.
| |
De verschuiving in de Belg. politieke verhoudingen, p. 851
In 1965 publiceerde Pater De Clercq in Kuituurleven een opmerkelijke analyse van de verkiezingen, die uitliep op de prognose: ‘Als er binnenkort opnieuw verkiezingen plaats moeten hebben, menen wij dat de tendensen welke we hebben trachten bloot te leggen, zich nog duidelijker zullen bevestigen’. De redactie van Streven vroeg hem nu of hij die prognose in de verkiezingen van 1968 al dan niet gerealiseerd zag. Het antwoord vindt u hier.
| |
Pragmatische federalisering in België, p. 858
Vooral voor Nederlandse lezers kan het interessant zijn iets meer te vernemen over de lange geschiedenis van de taalwetten in België, die veel kan verklaren van de huidige moeilijkheden. Ook voor Vlaamse lezers zijn er boeiende parallellen te ontdekken tussen dertig jaar geleden en nu. Al was het maar om hen, ten overvloede, nog eens bewust te maken van de tergend trage gang van zaken, waardoor zoveel energie die beter aan andere dingen was gewijd, verloren is gegaan.
| |
De revolutie als onvermijdelijkheid, p. 868
Een analyse van de fundamentele oorzaken van het probleem der onderontwikkeling leidt de auteur tot de conclusie dat een revolutie onvermijdelijk is. Het is de enige mogelijkheid om de starre welvaartbelemmerende structuren in de onderontwikkelde wereld op te ruimen. Voorts wordt uit het gecompliceerde karakter van de hele problematiek duidelijk, dat er op dit punt meer samenwerking tussen de diverse wetenschappen noodzakelijk is en bovendien dat het onderwijs meer dan ooit heeft te zorgen voor een aan de eisen des tijds aangepaste kennisoverdracht, opdat zich bij het grote publiek een revolutie in het denken kan voltrekken.
| |
Eucharistie, een wijze van eten, p. 879
Veel disputen ontstaan door de uitdrukkelijke bekommernis om de duiding van de eucharistie. Gaat men uit van de gewone daad van eten en bezint men zich daarop, dan blijkt het mogelijk een zinvolle uitdrukking te vinden voor het mysterie zonder dat men valt over de controversen.
| |
| |
| |
Cumbernauld new town, p. 888
Niet de technische of economische problemen staan het ontwerp van nieuwe steden in de weg, maar het stereotiepe denken, dat niet aan de werkelijkheid van zijn object toekomt, doch zich tevreden stelt met overgeleverde schema's, voornamelijk uit de negentiende eeuw, die nooit op de gegeven situatie hebben gepast en er nu minder dan ooit op passen. Ook de ontwerpers van Cumbernauld New Town, gelegen ten noorden van Glasgow, hebben hun tol aan deze traditie betaald. Ze waren echter eerlijk genoeg om te erkennen dat ze niet meer aan het leven van vandaag beantwoordde. In het ontwerp van het stadscentrum gaan ze dan ook van resoluut nieuwe ideeën uit.
| |
La Bimara, p. 897
Nu de vakantietijd nadert, lijken ons de apulische impressies van deze reiziger zeer geschikt om ons te brengen in een sfeer waarin we niet alleen uitrusten, maar tegelijk het land, de cultuur en de mensen als een verrijking en verfrissing ondergaan.
| |
Publicistiek, p. 902
Leo Geerts schrijft over Harry Mulisch' engagement naar aanleiding van diens ‘Wenken voor de jongste dag’, een verzameling gelegenheidsstukjes, omlijst door een dagboek. Tot een fundamentele afrekening komt het voorlopig nergens: het valt uiteen in machteloze reacties van een consument-tegen-wil-endank. Maar Mulisch schuift de grenzen van zijn werk steeds verder op, als wilde hij de hele wereld erin binnen halen. In die zin is schrijven voor Mulisch een nog te voltooien project, en niet een voltooid en afdoend te verklaren object.
| |
Week-End van Jean-Luc Godard, p. 912
Weer eens zet J.L. Godard zijn toeschouwers een film voor die zij slechts met tegenzin op kunnen nemen. Eenmaal die wrevel overwonnen, zien zij echter dat zij te maken hebben met een werk dat helemaal niet intelligent genoemd kan worden, maar dat naklinkt als een kreet: een kreet uitgelokt door de idiotie van de hedendaagse burger, ‘bête et méchant’. De naar rust jagende week-end-toerist gaat zijn medemens gewoon opvreten: wij leven in een tijd van neo-kannibalisme. Het is een gruwelijke film, niet zozeer door wat er in te zien en te horen is, maar omdat hier een cineast bezig is zijn greep op de werkelijkheid te verliezen.
|
|