| |
| |
| |
[Bespreking inhoud]
Vietnam, p. 3
De auteur pleit allereerst voor deskundigheid bij het vormen van oordelen over de grote kwesties. In verband met het Vietnam-conflict analyseert hij de emotionele, niet-rationele benadering van de feiten door beide partijen en de onmogelijkheid die daaruit resulteert om tot een oplossing van het conflict te komen. Hij eindigt zijn artikel met vier stellingen over het benaderen van conflicten, waarbij de voornaamste is, dat niet primair gezocht moet worden naar de schuldvraag, maar naar de fouten in het systeem. Niet achteruit, maar vooruit kijken levert een reële bijdrage.
| |
Bisschoppensynode en medezeggenschap in de Kerk, p. 15
De bisschoppensynode, die eind september in Rome begonnen is, wekt bij de enen hoge, bij de anderen slechts geringe verwachtingen. Is het een voortzetting van het Concilie of slechts een Romeinse commissievergadering? Veel zal afhangen van de vraag wat de bisschoppen die eraan deelnemen én de kerkelijke publieke opinie ervan willen maken. Dit artikel wil in de synode een eerste stap zien naar een meer radicale democratisering van de Kerk.
| |
Marshall McLuhan en de media, p. 22
McLuhan is tot een modeverschijnsel geworden, hoewel hij zijn ideeën al vanaf 1961 verkondigt. De sterkste kant van zijn suggestieve gedachten is wel, dat hij aandacht vestigt op de invloed van het medium als vorm, nog afgezien van de inhoud, de boodschap.
| |
Martial Raysse aan het woord, p. 29
Het is niet de eerste keer dat Martial Raysse in Streven aan bod komt. Bij gelegenheid van een grote tentoonstelling in Amsterdam werd hij hier al voorgesteld door Paul Mertz (december 1965) en Marc Callewaert schreef over hem naar aanleiding van een expositie in Brussel (april 1967). Bij die laatste gelegenheid heeft Raysse enkele dagen in België rondgelopen en, zoals altijd, heel veel gepraat. Enkele van zijn meest markante uitlatingen over de kunst en de mens van vandaag hebben we opgetekend.
| |
Interkerkelijke vredesweek 1967, p. 39
Dit artikel behelst het thema van de interkerkelijke vredesweek, gezien tegen de actualiteit van de onderhandelingen over het verdrag tegen verspreiding van kernwapens en de komende tweede Wereldhandelsconferentie.
| |
Het Arabisch-Israëlisch conflict, p. 43
Een jonge Arabische intellectueel heeft een aantal punten opgesteld die naar zijn mening noodzakelijk in het oog gehouden moeten worden, wil men het
| |
| |
standpunt van de Arabieren begrijpen. Het hoofdaccent in zijn betoog ligt op het feit, dat de zionisten als kolonisten in Palestina zijn gekomen en geleidelijk aan heel Palestina in bezit hebben genomen, met steun van de grootmachten en de UNO. In de ogen van de Arabieren een groot onrecht.
| |
De geperverteerde mens, p. 49
De studie van de geperverteerde mens (‘geperverteerd’ in de technische betekenis van het woord) lijdt, zoals zovele andere menswetenschappen, nog vaak onder een al te positief-wetenschappelijke approach, volgens welke alleen wat objectief meetbaar is, wetenschappelijke waarde zou hebben. Binswanger heeft eens geschreven: ‘Jede so objektivierende Psychologie sägt sich den Ast ab, auf dem sie sitzt’. Wie een te vlugge theorievorming wil vermijden, voelt steeds meer behoefte aan een exemplarisch onderzoek, waarvan de werkhypothese van Dr. De Batselier hier een voorbeeld wil geven.
| |
Doorbraak van de kleurentelevisie, p. 57
Vanuit Duitsland is de kleurentelevisie definitief in Europa gestart. Dat is een aanleiding om nog eens even samen te vatten hoe deze technische topprestatie tot stand is gekomen. De kleurentelevisie is bijzonder symptomatisch voor de hedendaagse evolutie van wetenschap en techniek: vele problemen kunnen slechts opgelost worden door een bewuste confrontatie en samenwerking van heel gespecialiseerde vormen van wetenschappelijk en technisch onderzoek.
| |
Vijf herfstgedichten van Vasalis, p. 64
Vasalis heeft maar drie bundels gepubliceerd; ogenschijnlijk eenvoudige en doorzichtige verzen. Wie ze langzaam en herhaaldelijk leest, weet dat hij te doen heeft met een van de grootste dichteressen van ons taalgebied. Hij ontdekt sublieme formuleringen, een directheid en openheid die op weg zijn naar een groeiende bezonnenheid. Aan vijf herfstgedichten wordt zo'n geleidelijke ontwikkeling toegelicht.
| |
Mens en woord als mysterie bij Marguerite Duras, p. 71
De roman L'amante anglaise (1967) is de bewerking van een toneelstuk van Marguerite Duras, Les viaducs de la Seine-et-Oise (1960). De esthetische motieven die de auteur ertoe aangezet hebben het werk van 1960 te herschrijven, wijzen op grondige twijfels over de mogelijkheden van het verhaal. L'amante anglaise biedt dan ook een gelegenheid om, weliswaar in het korte bestek van een artikel, de hele romankunst van Duras in het onderzoek te betrekken.
| |
Hongersnood in Dembidollo?, p. 78
Tijdens haar laatste reis, naar Ethiopië, is Schrijfster niet alleen getroffen door de bevolkingstypen (zie haar tekeningen), maar ook door de problemen waarmee de missionarissen te maken hebben. Daarvan getuigt dit artikel.
|
|