het meesterlijk bereiken! - aan een jong veel belovende willig afstond.
Shakespeare was veertig jaar toen hij definitieven vorm gaf aan Hamlet, en de acteur die een overtuigende creatie schenken wil, dient zeker die leeftijd bereikt te hebben, om als bezonken weten de herinnering te dragen aan 't toen doorleefde, toen geest en hart opstandig en eigenmachtig kinderlijk-bang, en heroisch vermetel de zware worsteling tegen en tot het leven streed, om door dit purgatorium van storm en drang heen zich te handhaven in 't maatschappelijk leven. Want deze herinnering dient opgevoerd en verhevigd tot de uiterste grenzen, deze branding van 't gevoel en 't verstand, moet voor de oogen weer opdoemen in al zijn verschrikking, maar als beeld uit 't verleden, te worden herschapen, verbeeld.
Hamlet moet doorleefd zijn, inleving kan slechts de eenzijdige voorstelling geven van eigen aanvoeling. Eenzijdig, want de jonge acteur mist het objectieveeringsvermogen, om meer te geven dan 't aanvoelen van zijn hart of de analyseering van zijn verstand, of zoo weinig van 't een en 't ander dat de tragiek te loor gaat, die toch bij Hamlet gelegen is in de grootheid èn van geest èn van hart, grootheid waarin hij zich verliest als in 't eindelooze, juist wanneer hij het eindelooze van de droom verlaat en de begrensde werkelijk- heid betreden moet.
De Heer De Meester, jong acteur, heeft als zoodanig slechts eenzijdig kunnen bereiken; het tragisch konflikt, ja het diepe perspectief, hebben wij, (die niet tot het einde mochten aanschouwen - 't sleepende spel rekte de vertooning al te zeer -) in deze creatie gemist, die echter wel overwogen was.
Misschien vraagt 't feit dat hij aldus de rol wist te dragen, dat de creatie - die velen slechts een jammerlijk fiasco zou brengen - hem hulde en bloemen schonk, als zoodanig bewondering.
Misschien mogen enkele zeer goede momenten als aanmoedigend feit genoemd worden, de symptomen, die eenmaal volkomen slagen voorspellen.
Misschien... doch niet volgens onze meening.
Wij zouden hem liever willen toeroepen: Laat Verkade een waarschuwend voorbeeld zijn, dat een acteur alleen groeit in passende rollen, doch niet in rollen die nog ver boven zijn talenten gaan en slechts allengs vervormd of misvormd zullen worden tot het eigene.
De Heer Verkade toont slechts zijn onverantwoordelijkheidszin in nieuwe richting te ontwikkelen, zoo hij ‘heel-jonge veelbelo-