| |
Dat regiment des groten cans houe ende anders.
Nu sal jc v segghen dat regement van sinen houe, als hi feeste
houdt. Hi houdt iiij principale feesten int iaer. Dye eerste is van sijnre
gheboorte, die ander is van sijnre presentacien in haren meyedach, dat is haren
tempel, daer si een maniere van besnidinghe in doen. Ende die ander ij feesten
sijn van haren afgoden. Die eerste is dat haer afgod in haren tempel was gheset
ende eerstwerf ghebracht, die ander is als haer afgod eerstwerf begonste te
spreken ofte miracle te doene. Niet mer en houdt die keyser groter feesten dan
dese iiij, het en waer dat hi sine kindre huwede. Nu suldi weten, dat | |
[Folio 119ra]
[fol. 119ra]
| |
teenre ygheliker feesten voorseit comt alte vele volcs
ende harde gheordineerlijc ende wel ghewapent met m, met c, met x temale. Ende
een yghelijc weet wel, waer of dat hi dienen sal ende een yghelijc doet soe
rustelijc, dat hi te doen heeft, dat daer gheen ghebrec en is van niemene. Daer
sijn eerstweruen iiijm rike baroene ende machtighe om die feeste te
houden ende te regeren ende die wel te ordineren ende om den keyser te dienen.
Ende dese feeste houtmen te velde in sterken tenten van tarterschen lakene ende
van riken cammecate. Ende alle die baroene hebben herde rikelike cronen op haer
hooft met ghesteynte ende mit perlen van orienten ende sijn alle ghecleet met
gulden lakene van tartarien | |
[Folio 119rb]
[fol. 119rb]
| |
ofte cammecate, soment
alrefrisschelicste in al die werelt gheuisieren mach. Ende alle haer cleder
sijn gheorfroot al omme ende ghewracht mit ghesteynte ende mit perlen herde
rikelijc. Want gulden lakene ende ziden zijn daer betren tijt, dan hier sijn
lakene van wollen. Ende die iiijmbaroene sijn ghedeelt in iiij
gheselscapen, dats een yghelijc dusent bij hem. Ende een yghelijc dusent sijn
alle eens ghecleet met cledre van eenre varwen so rikelijc ende so wel, dat
groot wonder is te sien. Die eerste gheselscap ende dat eerste dusent is van
hertoghen, van grauen, van margrauen ende van ammiralen ende die zijn ghecleet
mit cledre van guldijn | |
[Folio 119va]
[fol. 119va]
| |
lakene op ziden gheweuen van
groene varwen ende gheborduert mit goude ende met ghesteynte. Dat ander dusent
is al ghecleet mit lakene van dyaspere ende van roder ziden gheoorfroot ende
ooc mit goude ende mit perlen ghewracht. Dat derde dusent is ghecleet mit
purpure ende mit violetten lakene ende al haer cledere rijckelijc. Dat vierde
dusent is ghecleet met gheluwen lakene. Ende al hoor clederen syn so rykelyc
ende frisschelijc ghewracht van goude ende van ghesteynte ende van perlen, dat
een man van desen lande, die hadde een van haren cledren, mochte wel segghen,
dat hi niet arm en ware. Want tgout ende tghesteynte ende die perlen waren in
dit lant enen groten | |
[Folio 119vb]
[fol. 119vb]
| |
scat waert, meer dan si darwaert
zijn. Ende alsmense roept, so gaensi ij ende ij te gader gheordineerlijc voor
den keyser zonder enich woort te sprekene, mar si nigen hem. Ende een yghelijc
draghet voor hem een tafle van jaspere ende van yuore ofte van cristale ofte
van mastite. Ende alle die ministreers ende speelliede gaen voor hem spelende
ende ludende, een yghelijc na sijnre const. Ende alse dat eerste dusent aldus
is leden ende heeft sinen toon ghedaen, so gaen si op een zide ende dan coomt
dat ander dusent ende dat derde ende dat vierde dusent ende doen ooc al so ende
niement en spreect een woort. Ende op die een zide van des keysers tafle sitten
vele wiser philosophen van menigher\ande | |
[Folio 120ra]
[fol. 120ra]
| |
meesterien
gheleert, alse van astronomien, van geomancien, van nigromantien, van
pyromantien, van ydromanthien, van augurien ende van menigher andere
meesterien. Ende een yghelijc heeft voor hem een astrolabe, dat is een
instrument, daer men die sterren mede met ende past, oft si hebben voor hem
vergulden speren ofte enich gulden vat vol van zauele. Ende sulke houden voor
hem een been van enen doden hoofde ofte si doen mit hem die gheeste spreken.
Ende sulke hebben gulden vaten vol colen die barnende syn ende selcke vaten vol
waters ende selcke vaten vol smouts, selcke vaten vol wyns ende sulcke hebben
voor hem gulden oorloodsen ofte orleyen ende vele andre instrumenten na hare
consten. Ende ten sekeren vren alst hem tijt dunct, segghen si toten knechten,
die voor hem sijn, die ghereet sijn te doen haer ghebod: maect pays. Ende | |
[Folio 120rb]
[fol. 120rb]
| |
dan segghen die knechte toten volke: maect pays ende hoort. Dan
segghen die philosophen: een yghelijc doe waerdicheit ende eer ende nige den
keyser, die gods sone is ende here ende ouerste van alder werelt, want hets nv
tijt. Ende dan so nighet een yghelijc metten hoofde te hemwaert ende dan
segghen die philosophen: staet op. Daer na een vre seit een vanden philosophen:
doet uwen cleinen vingher in uwe oren. Ende staphants doen sijt. Ende daer na
op een ander vre seit een ander philosophe: legt uwe hant voor uwen mont. Ende
si doent. Ende daer na seit een ander: legt v hant op v hooft. Ende si
doent. | |
[Folio 120va]
[fol. 120va]
| |
Ende daer na seit hi hem, dat si se of doen ende
dat is zaen ghedaen. Ende also van vren te vren segghen si wonderlike dinghen
ende segghen, dat dese dinghen hebben grote bediedenisse. Ende jc vraechde hem,
wat bediedenisse dese dinghen hebben mochten. Ende si antwoorden my, dat nighen
mitten hoofde in dier vren bediede, datsi altoos onderdanich souden sijn den
keyser ende ghetrouwe, noch om ghiften, noch om ghelooften, noch om gheen
dinghen, noch om goet en moghen si hem daer toe geuen, dat si enighe
onghetrouwicheit ofte verradenisse doen souden hem. Ende die | |
[Folio 120vb]
[fol. 120vb]
| |
haren vingher in hare oren steken, dat bediet, dat en gheen van hem
en mochten horen spreken noch segghen dinghen, die ieghen den keyser waren, hi
en soude hem in die selue vre laten weten, al waert sijn vader of sijn eyghen
kint, diet gheseit hadde. Ende aldus van enen ygheliken dinghen, dat si segghen
ende doen den lieden doen, hebben si een bediedenisse. Ende sijt seker, datmen
en gheen dinc en maect noch en doet, dat den keyser toe hoort, noch cleder,
noch broot, noch vat, noch gheen ander dinghen sonder ten sekeren tiden ende
vren die philosophen daer toe visieren. Ende ist dat | |
[Folio 121ra]
[fol. 121ra]
| |
jeghen den keyser enich lant oorloghe beghint ofte enich ander
ongherief doet in sijn lant yewerincs, dese philosophen sient staphants ende
segghen den keyser ende sinen raet: Heer, men doet staphants sulke dinc in v
lant ende aldaer ontrent van uwen lande. Ende die keyser sendt ter vaert liede
darwaert. Ende alse die phylosophen hebben haer gheboden voldaen, die meesteers
ende die speelliede beghinnen te spelene een yghelijc mit sinen instrumenten,
die een voor ende die ander na ende maken daer alte grote melodie ende
blijsscap. Ende als si dat een goet stuc tijts ghedaen hebben, een van des
keysers ministreers climt op een | |
[Folio 121rb]
[fol. 121rb]
| |
hoghe stellinghe herde
wel ghewracht ende roept ende seit: maect vrede, ende dan zwighet een yghelijc.
Ende dan sijn alle die ghene vandes keysers gheslachte ghereet ende alte
rikelijc ghepareert mit guldinen cledren. Ende een yghelijc heeft witte paerde
ghereet also vele als hire finieren mach. Ende dan so seit die marscalc vanden
houe: ghi ende ghi, ende noempt eerstwerf die edelste, sijt ghereet met sulken
ghetale van witten paerden om te dienen den ouersten keysere onsen here ende
met also vele ghi ende ghi, ende noemt alle die ghene, die van des keysers
gheslachte sijn, deen na dander. | |
[Folio 121va]
[fol. 121va]
| |
Ende alse hise alle
aldus heeft ghenoemt, so comen si in die een na dander ende presenteren dien
keyser die witte paerde ende dan liden si ende daer na die ander baroene. Een
yghelijc gheeft hem een prosent ofte enich juweel ofte ander dinc, na dien dat
si sijn. En daer na die prelaten ende die liede van ordinen van haerre wet ende
ooc ander liede een yghelijc gheeft hem enich dinc. Ende dan alsi alle den
keyser gheoffert hebbe, die die grootste prelaet es van hem allen, gheeft hem
sine benedixie segghende een ghebet van sinen wet. Ende dan beghinnen die
ministreers anderwerf te spelen. Ende als si een groot stuc tijts ghespeelt
hebben, so doetmense zwighen ende men | |
[Folio 121vb]
[fol. 121vb]
| |
doet voor den
keyser comen tamme lewen ende ander beesten ende aren ende ander voghele ende
visschen ende sarpenten om hem ere ende waerdicheit te doene. Ende daer na
comen gokelaren ende toevernaren, die alte groet wonder maken, want si doen die
zonne ende die mane in die lucht comen alst schijnt, om hem ere te doen, die so
grote claerheit gheuen ende schijn, dat deen den andren cume ghesien can. Daer
na maken si den nacht, so datmen enen steke niet en siet. Ende dan doen si den
dach weder comen ende doen ooc comen dansen die scoonste jonfrouwen van alder
werelt dat dunct den lieden. Ende dan doen si comen ander jonfrouwen, draghende
gulden coppen al vol van merien melke ende gheuen den heren | |
[Folio 122ra]
[fol. 122ra]
| |
ende die vrouwen te drincken. Ende dan doen se comen ridders, die
joosteren ghewapent in die lucht herde frisschelijc, also der joesten toe
hoort, ende breken hare speren starkelijc, so dat die stucken daer of vlieghen
al omme ouer die tafelen. Ende dan doen si comen een jaecht van herten ende van
wilden verkenen ende van lopenden honden ende doen so vele wonders, dat wonder
is te siene. Ende sulc spel duert tote datmen die tafle op doet van den
etentijt.
Dese keyser heeft grote menichte van volke omme ende omme hem te
dienen, also jc v hier voren gheseit hebbe. Want hi heeft so vele ministreers
die alle zijn toten ghetale van | |
[Folio 122rb]
[fol. 122rb]
| |
xiij tumase, vanden
welken elken tumase doet xm., mer si en wonen niet alle met hem, mer
alle die ministreers die voor hem comen die onthout hi van wat lande dat si
sijn ende men setse in ghescriften. Ende al ist dat si alle lande door gaen,
nochtan lyen si op haren meyster den groten can ende daer om heeft hire so
groten ghetal. Ende hi heeft xv tumase knechte, die alrehande beesten achter
waren ende voghelen, alse ostaren, valken, sparwaren, sprekende papegayen ende
ander voghele van proyen ende ooc van sanghe ende die ooc wilde beesten achter
waren, alse olifanten | |
[Folio 122va]
[fol. 122va]
| |
wel xm. ofte semmen
ofte marmotten ende alrehande ander beesten. Ende hi heeft te sinen lichame te
bewaren wel ijc. meesters van medicinen kerstene ende xx heydensche
meesters, want si betrouwen hem vele meer in der kerstene werc dan inder
heydine. Ende ander ghemene mesniede die daer sijn es sonder ghetal ende dese
hebben al haer behoefte van des keysers houe. Ende in sijn hof sijn vele
baroene ende dienst lude die kerstene sijn ende bekeert worden ouermids
predicken der religioser kerstene die daer wonen, mer die menighe en willen
niet dat men wete, dat si kerstene zijn.
|
|