| |
Noch van mameth.
Jtem mahomet gheboot in sijn boec alkoram, dat een yghelijc soude
hebben ij wiue ofte iij ofte iiij. Mer nv so nemen sire tot neghen toe ende
also vele vriendinnen als si hebben moghen. Ende ist dat enich van desen wiuen
mesdoet ieghen haren man, hi mach se wt sinen huse werpen ende sceden van haer
ende nemen een ander. Mer hi moet haer gheuen een ghedeilte van sinen goede. | |
| |
Ende alsmen hem spreect vanden vader ende vanden zoon ende
vanden heylighen gheest, si segghen, dat drie persoon sijn ende niet een enich
god. Want hair booc alkoram en spreect niet vander drieuoldicheit. Ende als men
seit, dat die zone es dat woort gods, si seggen dat si wel weten dat god woort
heeft, want anders . . . . . en soude hi niet leuen. Jtem alsmen hem spreect
vander gheboorte ons heren, hoe dat god doort twoort des ynghels seynde sine
wijsheit in die werelt ende hem woude bescaduwen ende bedecken inder maghet
maria ende dat mitten woorden des ynghels die doodde sullen werden verwect ten
doemsdaghe, si segghen | |
| |
dat wair is ende dat dat woort
heeft grote cracht. Dat seit haer boec alkoram daert spreect, dat dinghel sprac
tot marien ende haer seyde: maria god sal v bootsscappen twoort van zinen monde
ende sijn naem sal sijn gheheten jhesus christus. Ende si segghen oec, dat
abraham was een vrient gods ende moyses was een voerspreker gods ende jhesus
christus was dat woort ende die gheest gods ende mahomet was recht een bode
gods ende segghen ooc, dat van desen vieren jhesus was die waerdichste ende die
grootste, so dat si vele goeder articlen hebben van onsen gheloue, hoe dat si
niet volcomelic en hebben tkersten gheloue. Ende men bekeertse met lichten
dinghen alle, die die scrifturen weten ende die prophecien, want si hebben | |
| |
die ewangelien ende die prophecien ende die bibele al in
hair sprake ghescreuen ende weten vele vander heyligher scrifturen. Mer si en
verstaen die letteren niet gheestelic, mer allene nader letteren. Ende so en
doen ooc die joden ende daer omme seit sinte paulus: littera interficit,
spiritus autem uiuificatur, dats te segghen: die letter doodt, mer die gheest
maect leuende. Jtem die sarrasine segghen, dat die joden quaet sijn, want si
hebben hare wet tebroken, die hem god gaf ende die hi hem mit moyses zeynde
ende dat die kerstene ooc quaet sijn, want si en houden niet die ghebode der
ewangelien, die jhesus christus hem leerde ende gaf.
Daer om sal jc v segghen, wat my die soudaen eenwerf seide te chair.
Hi dede alle ma\nieren | |
| |
van volke beyde heren ende andere
wt sijnre cameren gaen, om dat hi mit my heymelike spreken woude van rade ende
vraghede mi, hoe hem die kerstene regeerden in onsen lande. Ende jc seyde: wel,
god hebs danc. Ende hi seyde mi: sekerlike si en doen, want uwen priesteren
ende uwe licht draghers en hebben gheen herte gode te dienen. Si souden gheuen
den ghemenen volke exemple van wel doen, mer si gheuen exemple van quaet te
doen ende daer omme dat ghemene volc gaet op sondaghe ende op heylighe daghe,
als si ter kerken souden gaen ende gode dienen, dan gaen si ter taruernen ende
ter leckernien te sine nacht ende dach etende ende drinckende alse beesten, soe
dat si niet en weten, | |
| |
wanneer si sat sijn ofte ghenoech
hebben. Ende al dus pinen hem die kerstene in allen manieren dat si moghen mit
barenteerscappen omme te gaen ende deen den andren te bedrieghene. Ende daer
toe sijn si ouermoedich, so dat si niet en weten, hoe si hem cleden mogen nv
lanc nv cort nv wijt nv gheboort nv ghesneden ende in allen manieren
ontlijcsenen si hem ende van riemen ende van allen andren dinghen. Si souden
simpel sijn ende ootmoedich ende warachtich ende gherne om gode gheuen, also
jhesus was in wien si ghelouen. Mer si sijn alle contrarie ende sijn alle
gheneicht quaet te doen ende si sijn ooc so ghierich, | |
| |
dat si om een cleine ghelt vercopen haer dochteren, hair susteren,
hair eyghen wiue om oncuusheit te driuene ende nemen deen des anders wiue. Ende
niement en betrouwet deen den andren ende breken alle die wet, die hem jhesus
ghegheuen heuet ende bediet om hare salicheit. Ende daer om hebben si om haer
sonden wille dit lant dat wi houden verloren. Want god heuet in onsen handen
ghegheuen niet mit onser crachte, mer om hare sonden wille. Want wi wel
voorwair weten, als ghi kerstene gode wel dient, sel hi v helpen willen, dat
niement jeghen v sal moghen duren. Ende wi weten wel vten prophecien, dat
kerstene noch sullen in dit lant regieren, als si haren | |
| |
god ernstelike dienen willen. Mer also langhe als si sijn sullen van
so vulen quaden leuene, als si noch sijn, wi en doruen gheen vrese van hem
hebben want haer god en sal hem niet helpen. Ende doe vraechdic hem, hoe hi die
kerstene stant so wel gheweten mochte. Ende hi antwoorde mi, dat hi wel wiste
den stant van den kerstenen ende vander princen houe der kerstenen ende ooc den
staet des ghemeens volcs, want hi hadde ghewandelt of ghesonde in die wise van
comannen alle die lande duer met dierbair ghesteynte ende met balseme endc met
andren dinghen omme te wetene dat regement van enen ygheliken lande. Ende doe
dede hi mi weder roepen die heren, die hi vut sijnre camere hadde doen gaen
ende wijsde mi daer iiij heren, die grote heren | |
| |
van dien
lande waren, die my wel besceydelike bedieden deen lant voor ende dander na van
kerstenheit, also wel of si van dien lande gheweest hadden ende spraken harde
scoon fransoysche ende die soudaen ooc, daer of jc my sere verwonderde. Ach hoe
groten scade ende scande est onser wet ende onsen gheloue, dat die liede, die
noch wet noch gheloue en hebben, ons van onser quaetheit berespen ende onse
misdaet so verwiten. Ende die ghene, die mit rechte souden werden bekeert toten
gheloue ons heren jhesus christus mids onsen goeden leuen ende bequamen
exemple, sijn veruaert ende vervreemt vanden heylighen gheloue mids onser
quaetheit ende onser dolinghen. | |
| |
Dair omme en ist gheen
wonder, dat si ons quaet heten, want si segghen waer. Mer si segghen, dat die
sarrasine goet ende wettich sijn, want si houden ghehelic alle die ghebode
vanden boeken alkoram, dat hem god seynde bi sinen heylighen bode den prophete
mahomet, toten welken dijnghel gabriel plach dicwille te spreken, al so si
segghen ende bedieden hem ende seyde den den wille gods.
|
|