Maar hun manier om onze ruimte te vullen, naar voren te treden, zich belangrijker dan onze blik te maken.
Het drama (ook het feest) dat in de ontmoeting met hen ligt besloten,
Hun respekt, hun plaats,
Dat is een van de meest grandioze onderwerpen die er zijn.
In welk opzicht is dat burgerlijk? - Dit zijn onze vertrouwde bezittingen,
Wat je hebt, wat je om je heen verzamelt.
Deze pot au feu. Deze kamermuziek.
Chardin begeeft zich niet naar een wereld van goden of helden uit de antieke mythologie of de godsdienst.
Wanneer de antieke mythologie voor ons niets meer betekent, felix culpa!, beginnen wij de dagelijkse werkelijkheid religieus te ondergaan.
Ik geloof dat steeds meer erkenning zal uitgaan naar kunstenaars die, door stilte, door eenvoudig af te zien van de thema's opgelegd door de ideologie van hun tijdperk, hebben laten zien hoe verbonden zij waren met de niet-kunstenaars van hun tijd.
Aangezien zij zich in de werkelijke levende kern van die tijd ophielden, in de officieuze geestesgesteldheid - geen rekening hielden met de ideologische bovenbouw.
Wanneer je van zo laag begint, wanneer geen enkele poging wordt gedaan, om je tot een hoog of voortreffelijk niveau te verheffen,
Zal alles wat daarbovenop komt, alles wat de begaafdheid van de kunstenaar daaraan toevoegt de stijl veranderen, de taal, sporen nalaten in de geest, een geweldige vooruitgang bewerkstelligen.
Dat is het geval bij Rameau.
Zo is dat bij Chardin, bijvoorbeeld in ‘het gevoel van leegte’ rond de draaitol of de bikkelspeler; of in het ‘droomlicht’, in de aap van de antiquair.
Proberen de allergewoonste onderwerpen op de meest banale manier te behandelen: zo komt je werkelijke talent tot uiting.
In een gavotte van Rameau danst heel Frankrijk, op een zowel vreugdevolle als waardige wijze, aristokratisch en boers, enthousiast en spiritueel: ernstig en gracieus tegelijk.