geen enkele wijze deze obsessie ontvluchten of denken in de roes van de snelheid aan haar te kunnen ontkomen. Zij kennen geen andere beweging dan die van de uitbreiding. Geen enkel gebaar, geen enkele gedachte, wellicht ook geen verlangen of intuïtie, die niet uitloopt in een monsterachtige groei van hun lichaam, in een onherstelbare uitwas.
Of liever, en dat is nog erger, niets monsterachtigs per ongeluk: ondanks al hun pogingen zich ‘uit te drukken’, komen zij nooit verder dan een miljoenvoudige herhaling van dezelfde uitdrukking, hetzelfde blad. In de lente, wanneer zij het moe zijn zich langer te beheersen en het niet meer kunnen houden, laten zij een vloedgolf, een opwelling van groen ontsnappen en denken een gevarieerd gezang aan te heffen, buiten zichzelf te raken, zich in de ganse natuur uit te strekken, haar te omhelzen, maar brengen echter niets anders tot stand dan een in duizenden voorbeelden herhaalde zelfde noot, zelfde woord, zelfde blad.
Men kan aan de boom niet met boommiddelen ontkomen.
*
‘Zij drukken zich slechts door hun houdingen uit.’
Geen gebaren, zij vermenigvuldigen alleen maar hun armen, hun handen, hun vingers, - op de manier van boeddha's. Op deze ledige wijze denken zij hun gedachten ten einde. Zij zijn niets dan een wil tot expressie. Zij hebben voor zichzelf niets te verbergen, zij kunnen geen enkel idee geheimhouden, zij ontplooien zich volkomen, oprecht, zonder voorbehoud.
In ledigheid brengen zij hun tijd door met het kompliceren van hun eigen vorm, met het met de grootst mogelijke analytische komplikatie vervolmaken van hun eigen lichamen. Waar zij ook geboren worden, hoe verborgen ook, zij houden zich slechts met het volbrengen van hun uitdrukking bezig: zij bereiden zich voor, zij tonen zich, zij wachten erop gelezen te worden.
Zij beschikken slechts over hun houdingen om de aandacht te trekken, slechts over lijnen, en soms over een bijzonder signaal, een buitengewoon appèl aan de ogen en aan de reuk in de vorm van helle geurende ampullen of bommen, die men hun bloemen noemt en die zonder twij-